التاج التدويني اللي طلع حباب عيني

** تحديث .. فجر الأحد الموافق 9/8/2015

لسه حالاً؛ وبالصدفة البحتة شايف تعليق قديم ليا في مدونة إحدى الزميلات يوم 15/8/2005 .. كنت باعلق وقتها باسم: Sherif .. وافتكرت أني كنت عامل وقتها مدونة سرية بانشر فيها الحاجات اللي باكتبها (بس مش فاكر أي حاجة عنها) .. مش عارف أقول لكم أنا اتصدمت قد إيه لما شفت التعليق ده!! .. عشر سنين؟؟ .. أنا متنح بجد!! .. لأ وشوف الصدفة؛ أشوفه بعد عشر سنين بالظبط!! .. عـُمـر!! .. انتهى التحديث.

البداية المعلنة فكانت في شهر نوفمبر 2008 .. كنت قاعد مع صديقي الدوك (هاني) في بيته وقلت له: ما تيجي يا ابني نعمل مدونة؟؟ قال لي: نهبب فيها إيه؟؟ قلت له: نكتب فيها أي هجايص!! نحكي فيها مواقف الشلة وبالمرة أجمع فيه الحاجات اللي كاتبها من سنين في كشاكيل وكراريس وعلب سجاير وتذاكر؛ قال لي: وهنسميها إيه سموك؟؟ قلت له: هجايص!!

كنت بادون باسم: Boshkashi اسمي المحبب اللي بابا كان بيدلعني بيه وأنا صغير؛ كان بيقول لي: يا بوشكاش على اسم لعيب كورة قديم .. نشرنا بوستين تلاتة مشتركين أنا والدوك وبعد كده اعتزل!! .. فضلت فترة أهجص براحتي في المدونة وما حدش يسمع عني حاجة .. اللي كان بييجي في دماغي كنت باكتبه وبانشره زي ما هو بعبله!! ودي كانت أحلى فترة في التدوين بالنسبة لي .. وبعدين بدأت أزور المدونات التانية وأعلق عند الناس؛ على أمل أن حد ييجي يزورني ويعلق عندي ويقول رأيه في اللي باكتبه؛ بس للأسف نادراً ما حد كان بيعلق عندي .. تمر أيام وشهور يا مؤمن وحضرت أول لقاء تدويني (تقريباً في آخر 2009) واتعرفت على أحد الزملاء الأفاضل اللي اكتشفت أنه متابعني ومعجب جداً بالمدونة وبأسلوبي؛ فسألته بعتاب: طب ما بتعلقش ليه؟؟ قال لي: بصراحة باتحرج؛ أصل أنت ألفاظك صعبة قوي!! .. نسيت أقول لك أني قبلها بشوية كنت حذفت المدونة وفتحت دي بنفس الاسم وبدأت أدون فيها باسم: P A S H A (واللي هو بالمناسبة مش لقب عيلة؛ أنا لقيت أن العربجي بيتقال له يا باشا والوزير بيتقال له يا باشا؛ فقلت باشا من ضمن التسعين مليون باشا اللي عايشين في البلد) .. وبدأت أقلل شوية بشوية (على عيني والله) من جرعة السفالة في اللي بانشره؛ قلت أولاً: الواحد مش ناقص ذنوب، تاني حاجة: علشان الناس تتشجع وتعلق عندي .. ورغم أني حسيت أني متراقب ومتكتف إلا أني ما أنكرش أن أسلوبي اتطور كتير.

مع الوقت؛ بدأت أتابع المدونات وأحضر لقاءات وأتعرف على ناس .. واكتشفت أن فيه حاجة مشتركة بتربط المدونين ببعض غير الكتابة؛ أن معظمنا بشكل أو بآخر فينا شبه من بعض .. في وحدتنا وفراغنا وإحساسنا بالغربة عن اللي حوالينا .. أياً كانت مستوياتنا الإجتماعية والمادية والثقافية وأياً كانت إنتماءاتنا وتوجهاتنا وحتى أهدافنا المختلفة من التدوين .. بتحس في لحظة كده أن بيوتنا كلها منفدة على بعض وأننا كلنا اتربينا مع بعض في ظروف واحدة؛ وأن قصصنا مهما اختلفت واحدة، وأن أفراحنا وألامنا وخيباتنا وأحلامنا برضه واحدة بس متقسمين علينا .. وده اللي بيخلينا من غير ما نحس نتشد لكتابات بعض؛ مش أسلوب الكاتب ولغته وبراعته وووو لأ صدقني؛ اللي بيشدنا أننا كلنا بنكتب لبعض عن بعض بلسان حال بعض؛ ومن غير ما نحس نلاقي نفسنا ارتبطنا جامد ببعض وبقت فيه بيننا عشرة طيبة جميلة اتغزلت ببطء على مدار السنين .. صدقني احنا نعرف بعض كويس جداً؛ حتى لو ما اتقابلناش في الواقع أو ما نعرفش أي معلومات عن بعض .. يكفي أننا في أوقات كتيرة كنا أقرب ناس لبعض؛ كنا أول ناس بنجري عليهم علشان نفرحهم ونواسيهم ونقف في ضهرهم وندعي لهم بظهر الغيب بكل الخير والفرح والسعادة والرضا وراحة البال؛ مهما كانت المسافات بيننا كنا احنا الأقرب لبعض .. كنا احنا الأسبق وقت الحزن علشان نطبطب على بعض ونمسح دموع بعض ونحضن بعض .. وفي وقت الفرح كانت أصوات زغاريطنا بتوصل لحد القمر؛ كنا احنا أصحابك اللي بنقعد نهيص لك ونرقص لك ونشدك غصب عنك علشان تقوم ترقص معانا رغم أنك بتتكسف بس كنت بتقوم في الآخر يا معلم :) .. وبقت المدونة هي ملجأي السري؛ صندوقي السحري اللي كل ما أكون مخنوق افتحه واتفرج عليه؛ حتى لو ما كتبتش حاجة جديدة أو علقت عند حد؛ مجرد بس ما باخد جولة سريعة كده بين المدونات باهدا وبارتاح.

* صدقني التعليقات (غالباً) ما بتبينش أي حاجة ولا معيار لحاجة .. اللي بيننا أكبر من كده بكتيييييير .. عاوز تقنعني يعني أنك / أنه / أني باقول كل حاجة جوايا في التعليقات؟؟ كداب طبعاً!! عاوز تفهمني أن التعليقات هي اللي هتعرفني فلان وشخصيته وأخلاقه وعلاقته بيا ورأيه فيا؟؟ استحالة .. عاوز تثبت لي أن التعليقات هي معيار جودة اللي باكتبه؟؟ مش دايماً .. بص؛ معظم تعليقاتي عند الناس اللي أعرفها وتعليقاتهم عندي باعتبرها ونس؛ حاجة كده بننكش بيها بعض؛ زي رغي أختك الصغيرة جنبك وأنت قاعد بتتفرج على فيلم شدك وتبقى عاوز تعضها؛ بس بتلاقي نفسك بتضحك في سرك وبعدين ترد عليها وتنسى الفيلم يا معلم .. باحب الناس البسيطة اللي روحها حلوة .. ده ما يمنعش برضه أن فيه ناس معينة باستنى تعليقاتها لأنها ترمومتر بالنسبة لي .. أما بالنسبة للناس اللي بتعلق رد زيارة أو علشان تشوف وتوري غيرها تعليقها عندي :)

* بالنسبة للكتابة (ودي كلمة كبيرة جداً جداً جداً لو تعلمون) .. أنا مش كاتب؛ باحب كلمة حكاء أو رغاي أفضل .. وبالمناسبة؛ البوست ده رقم 220 (وتقريباً فيه مسودات تلات أضعافهم) لو حضرتك سألتني عن رأيي فيهم بصراحة؛ أحلف لك ع المصحف أن اللي ممكن أسميهم "مادة مكتوبة" لا يتعدوا العشرين بوست؛ الباقي محض خراء مزركش بنكهات مختلفة .. مش إدعاء تواضع والله .. بس علشان ما ينفعش أتفشخر بنفسي وفيه ناس تانية بتكتب بجد!! رحم الله امريء عرف قدر نفسه .. وعموماً سيبك من رأيي وما تبطلش كتابة أبداً أبداً؛ اقرأ اقرأ اقرأ وتأمل واكتب؛ علم نفسك بنفسك؛ والأهم ما تنساش أنك تحلم وتعيش لأن العمر قصير قوي وبيجري بسرعة البرق؛ أسرع من قرايتك لقصة حلوة .. عامة؛ كل ما تقرا كتابات الناس الجامدة وتحبط؛ اعمل زيي وبص على القطة اللي في الصورة دي :)




* نصيحة أقولها بخصوص أي شيء:


 


- الحقيقة والشرف فوق كل شيء

- أنتي متأكدة أن ده هو مبدأ الأستاذ/ صلاح؟؟

- طبعاً!! دي فلسفته في الحياة يا فندم .. دايماً وهو بيوصلني للبيت يقول لي: يا زيزي الحقيقة والشرف فوق كل شيء.

- ده كلام فارغ!!

- لأ!! ده كلام الأستاذ / صلاح.

:D

(من فيلم واحدة بواحدة) 

* سبع موضوعات أرشحهم (قال يعني هتقروا قوي) عملت لكم طبق مشكل أهه:

1- أسير المحاذاة

2- عبد التواب

3- عش اليمام

4- قطار المناشي السريع

5- راكب الأتوبيس

6- لانك جميلة


7- زفـــة


 
* كلمة موجزة أختتم بها الرغي اللي مالوش تلاتين لازمة:



مراهم: هالبت يا أوخه .. كارنا ده كار كـُخة .. في الرقص وسطي انخلع وعجزت م الكـُح الكـُح
الجمهور: الكـُح كـُحة

مراهم: ما بقيتش قد الدلع ومنين أجيب صحة ؟؟

التخت والجمهور: تي تي تي تي .. تيري بيتي تيتي تي

(استعراض التنحي من فيلم: يا مهلبية يا)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* اهدي التاج لمين؟؟ .. الود ودي أدبسهم كلهم؛ بس هاسيب كل واحد براحته

* وافر الشكر والعرفان والتقدير والذي منه للزميلين الفاضلين:

النسر المهاجر و قمر وليل وغيوم على فكرة التاج.

تعليقات

  1. هههههههههه
    ههههههههههههه
    مش عارفه اقولك ايه والله اسلوبك مضحك جدا انا يمكن مش بتابعك باستمرار برضه بسبب الالفاظ دى
    كتير ممكن يفهموها غلط بس هى بتطلع منك بعفويه وبطريقه طبيعيه اكيد
    يسعدنى انك تقبلت التاج وانت كمان مشكور لانك ساهمت باقتراح لبعض الاسئله
    جميل انك حكيت عن نفسك اكتر وعرفتنا بيك واتمنى تستمر فى عالم التدوين ونشوف مشاركاتك اكتر
    تحياتى لك
    تقبل مرورى

    ردحذف
  2. صباح الورد والفل والسعاده

    عن جد فرحانه اوى اوى انى اول حاجه افتتح بها يومى النهارده فى القراءه تكون كلماتك العميقه البسيطه
    بص يا عمى عاوزه اعلق على كذا حاجه وانت عارف بقى اختك الكبيره " مش اكبر منك بتسع سنين ههههههههه " كل المواضيع اللى انت رشحتها هاقراها ان شاء الله وهاعلق عليها كمان هتقولى قافلت العتليقات هاقولك مش مهم هاعلق فى اى مكان حتى اكتب بوست عندى اقول تعليق على كلام باشا ......
    بالنسبه لموضوع ان فى ناس بتتحرج تعلق على بوست فيه كلام سافل او خارج اقر واعترف انى كنت من الناس دى بس اتغيرت اولا لان ممكن حضرتك تكتب كلام قبيح درجه عاشره وانا اعلق بكلام محترم بس كلام معانيه شمال لا مؤخذاه " اسكت مش انا بافكر اعمل شركه مع احد اصدقائى اسميها شمال " .....
    ثانيا ان مش معنى ان انسان كتب الفاظ خارجه يبقى هو انسان كده بالعكس جوه منى تخيل مش عارفه صح او غلط ان اللى بيكتب ايا كان نوع الكتابه حتى لو كانت مجرد حروف هو بيكتب عشان يقول لنا نوع التربيه او الاخلاق اللى اتعملها انما بيعبر عن حاله وهو بيكتب
    يعنى الكتابه تعبير وليست تربيه
    فى اول ما فتحت المدونه عندى كنت كل لما اكتب حاجه الاقى اصدقائى المقربين مالك فيكى ايه والكلام الهبل ده اقولهم يا جماعه والله العظيم دى حروف وبس مش حاله انا عايشه فيها
    عندى بس سؤال هو ليه التعليقات عندك مفتوحه يوم نشر التدوينه فقط فكرتنى بصرف فرق نقاط الخبر لغاية يوم عشره هههههههههههههههههه
    بص بقى انت شجعتنى انى اخد التاج واكتب ويووووووووووه اقصد ارغى

    عن جد يا شريف وبدون مجاملات اتمتع بحروفك الرائعه ومن فضلك مش تغيب عن التدوين كتييييييير

    ردحذف
  3. ربنا يسعد قلبك يا شريف وتفرح بولادك انا قرأت بوست زفه حلو اوي اوي اوي ولعلمك بقى هي دي مصر بنفرح مع ناس مش نعرفهم عندي واحده قريبتي لما كنا نعدي من أمام استوديو أو كوافير وتلاقي عروسه تقف تزغرد لها وأنا منبهره من اللي بتعمله وبافرح بها جدا

    ردحذف
  4. قمر وليل وغيوم
    :))
    مش عارفة تقولي إيه؟؟
    ولا أنا والله ههههههههههههه
    أكيد طبعاً الألفاظ دي بتطلع مني بعفوية وبطريقة طبيعية؛ دايماً باقول لهم أنا سافل والله وما حدش بيصدقني D:

    أتمنى والله أني استمر في عالم التدوين وإن كنت أعتقد أني بألفاظي دي مش هاكمل حتى في عالم الحيوان هههههههههه
    :)
    نورتنيا يا فندم ؛ شكراً لمرورك

    ردحذف
    الردود
    1. هههههههههههه
      ههههههههه لا بجد انت مالكش حل

      حذف
  5. زهــــراء
    :))
    يا مساء الورد والسعادة .. ربنا يكرمك يا زهراء ويسعدك ويفرح قلبك ؛ أتشرف والله أنك تقري البوستات .. عملت تشكيلة صغيرة كده على ما قسم لكام موضوع باعتز بيهم (معظمهم تحت تصنيف: في ساعة صفا) ، لو لاحظتي مش هتلاقي فيهم أي حاجة هجايص !!

    أنتي قلتي نقطتين مهمين جداً أحييكي عليهم وعلى صراحتك في ذكرهم .. حتة أن واحد مثلاً يكتب كلام بأسلوب مبتذل وألفاظ نابية وهو فاكر أنه كده مختلف أو متميز أو جريء ؛ مع أنك لو جيتي بصيتي على مضمون اللي كاتبه هتلاقيه بجد كلام تافه وفاضي ؛ الصنف ده غالباً لما حد بييجي يرد عليه باحترام للأسف بيسوق فيها وبيغلط لأنه بيفتكر أننا معجبين بالهري اللي بيكتبه وبنشجعه على الاستمرار في البذاءة .. تاني حاجة قلتيها: أن الكتابة تعبير مش تربية ودي جملة عظيمة بس مش في المطلق لأن على سبيل المثال ومن اللي بنقراه مثلاً في صحافة اليومين دول (اللي هي لا صحافة ولا يحزنون) بقت قلة الأدب والإيحاءات والعهر هي الأسلوب السايد للأسف .. إنما لو تقصدي بالنسبة للتدوين فأعتقد أنها صحيحة إلى حد بعيد :)

    بالنسبة لفتح التعليقات يوم واحد .. بقالي فترة كبيرة باعمل كده فعلاً ، وعارف والله أن ده بيستفز وبيضايق وبيزعل مني ناس كتير .. بس عارفة ؟؟ الموضوع ده بيبقى عمل زي البخت مليان مفاجآت .. لأنك ما بتبقيش عارفة مين هيزورك ويعلق عندك وقت نشر البوست :)
    يمكن يكون سبب مش مقنع؛ بس أنا عارف أنكم شاطرين وهتقتنعوا
    :)
    ربنا يبارك لك ويسعدك ويفرح قلبك ويجازيكي كل خير إن شاء الله

    ردحذف
  6. زهــــراء
    :))
    جميل جداً تصرف صاحبتك والله ؛بجد أكتر من رائع
    :)
    ربنا يسعدك ويسعدها ويفرح قلوبكم بكل الخير
    :)
    نورتينا

    ردحذف
  7. الف مليون شكر
    على ذوقك !!
    ايوة ☺
    انك لم تهدى
    الى احد اى أحد!

    ردحذف
  8. سيبك من كمية الضحك الكتير اللى ضحكتها البوست حلو حلو يعنى
    بحب ذكريات الحاجات اوى

    ردحذف
  9. الحمد لله التعليقات مفتوحه بعد اذنك عاوزه اخد قصة عش اليمام اللينك بتاعها واحط على صفحتى على الفيس لانها روعه بكل المقاييس يكفى اقول ان عيونى دمعت وقراتها مرتين من كتر الروعه طبعا ما هاحط اللينك غير لو وافقت
    القصه دى منهج ودرس فى نفس ذات الوقت

    ردحذف
  10. خطوات بسيطة لحماية المحتوي الخاص بك على الإنترنت K تدوينة من تجميعي
    http://goo.gl/yyXydG

    ردحذف
  11. عذراً على التأخير في الرد على التعليقات بس عندي مشكلة في النت !!
    norahaty mo
    :))
    الشكر لله يا دكتورة. نورتينا
    ــــــــ
    قمر وليل وغيوم
    :))
    ربنا يحفظك يا أستاذتنا ويبارك في حضرتك. نورتينا
    ـــــــ
    reemaas
    :))
    تسلمي يا دكتورة؛ ربنا يجعلنا عند حسن ظن حضراتكم. نورتينا
    ــــــــــ
    زهــــراء
    :))
    هو حضرتك محتاجة استئذان يا أستاذة؟؟ المدونة كلها تحت أمركم يا جماعة دي مدونتكم. نورتينا
    _________
    My Self
    :))
    قشطة؛ الموضوع ده جي في وقته؛ إن شاء الله أبص عليه لما النت يتصلح. نورتنا

    ردحذف