طبق عرابي

أنا صحيت م النوم لقيت نفسي لوحدي !! .. أمي أصلها ماتت وأنا عيل صغير وبعد ما كبرت شوية أبويا مات !! .. أبويا كان مدلعني قوي وعمره ما ضربني؛ لدرجة أني شكيت أنه مش أبويا !! .. عمره ما قال لي ما بتذاكرش ليه ؟؟ أو إزاي تزوغ من المدرسة ؟؟ أو ليه بتشرب سجاير ؟؟ .. كنت فاكر أنه غني قوي ومعاه فلوس كتيرة لأن عمره ما حرمني من حاجة .. اكتشفت بعد ما مات أنه كان شغال قهوجي !! .. أه والله زي ما باقول لك كده !! .. كنا قاعدين في شقة في بيت جدي اللي في الحارة .. عمي طمع فيها علشان يجوز ابنه وإداني بدالها عشة الفراخ اللي فوق السطوح ودكانة صغيرة تحت البيت ما حدش كان راضي يأجرها .. قلت أعمل مشروع علشان أصرف بيه على نفسي .. عمي التاني اشترى لي ترابيزة بينج مقابل أنه ياخد تلتين الإيراد لمدة سنتين والتلت اللي فاضل كان بياخده علشان يأكلني بيه .. قرصت على نفسي لحد ما سديت تمن الترابيزة لعمي .. وأول ما بدأت أمسك قرش؛ كانت العيال بطلت تلعب بينج !! .. عمي قال لي ساعتها أن العيال جريت ع الأتاري؛ اكمنه يعني كان طالع جديد أيامها .. رمينا الترابيزة؛ وعمي اشترى جهازين أتاري مقابل أنه ياخد تلتين الإيراد لمدة تلات سنين .. وعقبال ما سديت له تمن الجهازين؛ كان البلياردو انتشر وبعديه البلاي استيشن وبعدين الكمبيوتر وبعد كده الموبايلات الحديثة غطت عليهم كلهم.

كل ده .. وأنا قاعد في الدكانة ستاشر ساعة في اليوم .. عشرين سنة .. صبح ليل صيف شتا .. ما باشوفش غير عمي والعيال اللي بتروح وتيجي .. وكل ما أسد الدين بتاع عمي؛ تطلع حاجة جديدة العيال يجروا عليها؛ فنرمي الحاجة اللي بقت قديمة واستلف منه تاني علشان نجيب الحاجة الجديدة !! .. في النهاية ما عرفتش أحوش ولا مليم !! .. حتى العشة اللي كنت بانام فيها؛ عمي طردني منها علشان يبني مكانها شقة يجوز فيها ابنه التاني !! .. قلت ما بدهاش بقى؛ أنزل السرير اللي حيلتي في الدكانة جنب الكام كمبيوتر اللي ما حدش بقى يلعب عليهم وأنام فيها بالليل وأمري لله .. تاني يوم الصبح جت الضرايب حجزت ع الدكانة وشمعوها علشان عليها خمسين ألف جنيه ضرايب وقالوا لي لو ما دفعتش هنحبسك !! .. هما أصلهم كان بقالهم كذا سنة بيبعتوا في جوابات ومديونيات وإنذارات؛ وكل ما أقول لعمي يقول لي ما تخافش أنا هاتصرف.

طلعت بره الدكانة وخرجت من الحارة ع الشارع؛ لقيت الدنيا اتغيرت !! .. البيوت اتهدت وطلع بدالها أبراج نظرك ما يجيبش آخرها والشارع اتزحم وبقى كله محلات وعربيات ودوشة وناس شكلها غريب ولبسها أغرب !! زي ما تكون فيه دنيا جديدة نزلت وأنا ما أعرفش !! .. الناس كانوا بيبصوا لي باستغراب وخايفين يعدوا من جنبي !! .. لحد ما قرب مني راجل كان ماشي هو ومراته وعياله وقال لي: مش فاكرني يا عم عرابي؟؟ أنا سعيد اللي كنت بالعب عندك بينج زمان وأنا صغير!! ياااااااااااااه لسه زي ما أنت بنفس القميص والبنطلون ما غيرتهمش !! .. وإداني خمسة جنيه في إيدي ومشي !! .. ما أعرفش إيه اللي حصل بعد كده !!
- مش فاكر أي حاجة خالص ؟؟
- لأ !!
- مش فاكر إزاي قلعت هدومك ووقفت تزعق في وسط الشارع: تعالوا اركبوا الطبــ ...
تلمع عينا عرابي فجأة فور سماعه الجملة الأخيرة؛ فيحاول النهوض من فوق كرسيه؛ إلا أن أكمام المريلة البيضاء المربوطة جيداً بالكرسي تحول دون قيامه فيهتاج ويصيح: تعالوا اركبوا الطبق الطائر !! الكوين بنص جنيه !! لعبة عرابي الجديدة !! لعبة عرابي العجيبة !! طبق عرابي بنص جنيه !!

تعليقات

  1. انا باحجز التعليق الأول
    لحد لما ارجع من الشغل
    بأذن الله واقرا واعلق
    سلااااااااااااامات

    ردحذف
  2. كمية البؤس والواقعية المتلخصة في تدوينة واحدة مبهرة بشكل مؤلم..

    اسلوبك في السرد بخلينا نقرأ لاخر حرف ع نفس واحد!
    دمت مبدع يا استاذ شريف.. :)

    نهارك سعيد

    ردحذف
  3. صباح الورد

    عارف القصه رغم كل ما بها من الم واسى الا انها تعبر عن حال الكثير منا احيانا بنفضل محبوسين جوه انفسنا والدنيا بتتغير كل ثانيه واحنا مش بنلاحق التغيير ده وفجاه ممكن العمر يمر وكأننا مش عشناه وكأن الايام كانت ثوانى وكأن العمر كله عدى فى غمضة عين
    احيانا باسمع جمله بعض الناس بتقولها " انا بقيت زى التور اللى مربوط فى ساقيه "
    فى جمله تانيه بتقول " اللى نبات فيه بنصبح نلاقيه "
    وكأن حياتنا بقيت محدوده فى كل شئ لا تغيير لا تعديل و لا اى حاجه على فكره كنت ناويه اخد القصه واروح بها مكان تانى ونغير من النهايه الدراميه بس قولت بلاش خلينا كده احسن وافضل على الاقل مش كل مره ضحك ضحك لازم نخليها مره كابه رغم انه مش مودى اصلا وبالمناسبه بقى مش باحب اكتب مودى ده اعمل فيك ايه يا شريف بس اصل مودى ده كان اول حب فى حياتى وكان عمرى وقتها خمس سنوات شوفت بقى رجعتنى ازاى للخلف بتاع عشر سنوات كده وافتكرت احداث لما كان عمرى خمس سنين اوعى تضحك وتقولى ومغالطه ربنا فى كام سنه يا مفتريه ههههههههههه معلش بقى مش متعوده اكون عندك ومش الاقى بسمة النهارده قولت احطها قبل ما اقولك
    القصه لمستنى ووجعتنى وحسيت انى ممكن اكون البطل بشكل او باخر واحتمال اكون قابلت البطل فى حياتى فى عدة اماكن

    يلا بقى صباحك سكر زياده

    ردحذف
  4. أنا ناقصة!!
    وجع القلب دا
    على الليالى!
    الدنيا دى غريبة
    بتدى ناس كل حاجة
    وناس تاخد منها كل
    حاجة!!أومال هى اسمها
    دوووووووووووونيا ليه؟

    ردحذف
  5. متقنة حكايتك
    هذه المرة لكنها
    مؤلمة جــــــــــدا
    على الاقل بالنسبة لى

    ردحذف
  6. ليا طلب
    ان كان ممكن؟
    قلل عدد الكلمات
    فى السطر الواحد
    ما تخليش القارىء
    يفضل يروح شمااال
    ويمين لاجل ما يجيب
    اخر السطر ☺ودمت بود☻

    ردحذف
  7. norahaty mo
    :))
    يا فندم تشرفينا وتنورينا في أي وقت ؛ مدونتك يا دكتورة
    :)
    يومك فل بإذن الرحمن

    ردحذف
  8. محمد سلامة
    :)
    ربنا يحفظك يا باشمهندس ويجازيك كل خير على تشجيعك الجميل وزيارتك الكريمة ؛ تسلم يا محمد
    :)

    ردحذف
  9. عُلا وتد | Ola
    :)
    ربنا يكرمك يا أستاذتنا ويبارك في حضرتك ويحفظ لك موهبتك ويسعدك ويفرح قلبك زي ما بتسعدينا بمرورك الراقي وتشجيعك الجميل ؛ شكراً جزيلاً
    :)
    يومك فل وورد وياسمين

    ردحذف
  10. زهــــراء
    :)
    صباح الفل يا أستاذتنا
    :)
    معظمنا عرابي بشكل أو بآخر ؛ جميل تعليقك يا زهراء .. وبالمناسبة وتصديقاً لكلامك قصة عرابي حقيقية بخلاف الاسم والنهاية وبعض التفاصيل البسيطة .. حد من الناس القريبين قوي لقلبي ومن أول الصحاب اللي عرفتهم في حياتي .. يمكن قابلت شبهه كتير بعد كده .. بس هو تحديداً قصته ليها نصيب كبير جوايا بحكم أننا في فترة من الفترات كنا قريبين قوي من بعض .
    ربنا يصلح حاله وحال الجميع ويسعدك ويفرح قلبك ويجازيكي كل خير على تشجيعك الكريم وتعليقاتك الجميلة.
    بس جديدة حكاية 15 سنة دي !! على كده حضرتك أكبر مني بتسع سنين D:
    :)
    يومك فل بإذن الرحمن

    ردحذف
  11. norahaty mo
    :))
    معلش يا دكتورة .. ربنا يحفظك من كل شر ؛ وعذراً إذا كان البوست ضايقك وزي ما حضرتك تفضلتي وذكرتي هي فعلاً دنيا
    :)

    ردحذف
  12. norahaty mo
    :)
    شكراً جزيلاً لرأيك يا دكتورة وعذراً إذا كان البوست ضايق حضرتك .. ربنا يزيح عنك كل ألم ويحفظك من كل شر
    :)

    ردحذف
  13. norahaty mo
    :)
    يا فندم تحت أمر حضرتك ؛ قللت عرض الصفحة سموك :)
    شكراً جزيلاً على النصيحة القيمة ؛ ربنا يحفظ حضرتك ويبارك لك ويسعدك ويفرح قلبك.

    ردحذف