ما حدث على الأريكة البالية في الصالة

يحاول الأب أن يغفو قليلاً على الأريكة البالية في الصالة ولكنه لا يستطيع بسبب شجار أبنائه من حوله؛ يعتدل في جلسته ثم يقول لهم: تعالى هنا يا عمر وأنت يا كريم وأنتي يا سلمى؛ تعالوا اقفوا صف واحد قدامي .. يخرج المسدس المخبأ وراء ظهره ثم يقتلهم جميعاً الواحد تلو الأخر .. طاخ طاخ طاخ .. تأتي الأم من المطبخ على صوت الطلقات وهي تحمل طبقاً بلاستيكياً به قطعتين من الكنافة وتصيح فيه: حرام عليك يا أحمد ده أنا لسه منضفة السجادة امبارح!! قلت لك ميت مرة عاوز تقتلهم؛ اطلع ع السلم يا أخي!! .. يجيبها أحمد وهو يستلقي على الأريكة ثانية: يا ستي أنا هبقى أنضفها لك ولا تزعلي نفسك!! هاتي الكنافة .. تضع الطبق بجواره على الأريكة وتقول له: خلصت مصمصة في دراعي ولا لسه علشان عاوزة أغسل المواعين في المطبخ؟؟ .. يناولها الأب الذراع المبتورة الملقاه بجانبه في لا مبالاة ثم يسألها وهو يمد يده إلى طبق الكنافة: زودتي السم ولا نسيتي زي كل مرة؟؟ .. ركبت ذراعها في تكاسل ثم أجابته دون أن تلتفت إليه: أه يا حبيبي زودته؛ بس أعمل حسابك أن السم خلص، ابقى هات لنا معاك إزازتين لما تنزل!! .. يجيبها في عصبية: كل حاجة هات هات؟؟ ما فيش مرة خد أبداً؟؟ .. تفلت منها ضحكة رغماً عنها ثم تختفي للحظات في الحمام وتعود قائلة له: خد مخك أهو؛ فضلت أمرش فيه لحد ما نزلت منه كل الأفكار السودا، شفت بقى فل إزاي؟؟ ثم تقوم بدغدغته فجأة في أنحاء جسده المختلفة؛ فينكمش على نفسه ويحاول أن يخبيء إبطيه منها ليتفادى أصابعها وهو يضحك عالياً؛ وفي ذات الوقت يحاول أن يحشر مخه داخل رأسه فوق الجسد المهتز .. يقوم كريم من على الأرض فجأة ويصيح فيهما: أنتوا بتعملوا إيه؟؟ .. تسدل الأم جلبابها عليها بسرعة وتعتدل في جلستها؛ يصيح فيه الأب بعد أن ثبت رأسه: خد كل الكنافة دي يا كريم .. كريم في ضيق: لأ بقى مش كل يوم سم حرام عليكوا!! ارميني من البلكونة يا بابا والنبي!! .. الأم في غضب: ولما تقع زي المرة اللي فاتت على شواية الكبابجي وهدومك تتوسخ؟؟ .. كريم: طب تعالى يا بابا حميني بمية نار في الحمام زي الجمعة اللي فاتت!! .. الأب في لهجة آمرة: لما تعمل الواجب!! وبعدين فين عيني اليمين ياد؟؟ هه؟؟ طبعاً ضيعتها يا ابن الكلب!! زي ما ضيعت ودان أختك اللي كانت في سلسلة المفاتيح!! وفين العمود الفقري بتاع عمر؟؟ هه؟؟ ضحكوا عليك وخدوه منك في الجيم طبعاً!! فين قلب وبنكرياس ماما اللي خدتهم من يومين علشان درس الساينس؟؟ .. كريم متلعثماً: أصل يا بابا .. الأب صائحاً: لا أصل ولا فصل!! اتفضل على أوضتك!! .. الأم: وما تنساش تشرب دم قبل ما تنام!! .. يذهب كريم إلى حجرته وهو يهمهم بكلام غير مفهوم .. يقترب الزوج من زوجته ويقول لها: ما تيجي ندخل أوضتنا أحسن؟؟ .. تقول له: طب ما قلتش ليه من بدري كنت طلعت نصك التحتاني من الفريزر؟؟ كان زمانه فك دلوقتِ.

تعليقات

  1. ههههه ايه ياعمي العيلة الزومبي دي...حلوة وفكرتها تجنن....شكلك بطلت السجاير عشان غليت وبتشرب حشيش...صبااااااااح الخير

    ردحذف
  2. Tarkieb
    :))
    يا صباح الفل عليك يا كبير ؛ تعالى أفطر ؛ فطرت بالأمانة ؟؟ .. روح يا ياسين المطبخ بسرعة هات طنط اللي في التلاجة علشان عمو تركيب هيفطر معانا .. يا ألف أهلاً وسهلاً يا غالي ؛ أيوه كده نورني ؛ هافطرك فطار بقى لا تقول لي ألمانيا ولا كندا .. بص أنا ما رضيتش أقطعها وأجيب أطباق صيني وشوك وسكاكين وكلام الضيوف ده .. الجتة قدامك أهي عاوزك تقطع وتاكل ما انتاش غريب !! .. سيبك بقى م الصوابع والكلام الفاضي ده !! أقلبها بس كده معايا وخش ع التقيل ؛ ولا تحب أشويها لك ؟؟ .. يا ألف أهلاً وسهلاً يا غالي .. اعمل حسابك ؛ مش هتقوم من هنا إلا أما تخلصها كلها !! ده منابك لوحدك !! .. أنا باقول لك أهه علشان تبقى عارف !!

    ردحذف
  3. ياصباح.... أقول إيه بعد اللي قرأته انا قولت انك كاتب قصه حلوه وراحت ناديت على هنا بنت اخويا اللي عمرها تلات سنوات وقولت لها عمو شريف اللي حكي لي حكايه عصفور بعت لك قصه جديده انا هاقرا واحكي البنت قعدت جنبي وانا مرعوبه من اللي قرأته لاني باتخيل الكلام 😨😨😨😨😨😨😨
    والبنت منتظره الحكايه الحقيقه المؤسفه أتى باترعب من لعبه زومبي والبنت طالعه لي وهي قاعده منتظره الحدوته في الاخر قولت لها معلش بقى عمو بيحكي على زومبي زومبي طبعا قامت تجري وتصرخ وانا اكمل قراءة في رعب.....
    إنها حقا عائله دموية بس بذمتك عيله كده يسمى البنت سلمي فين الأسماء اللي تليق على العيله.....
    قصه فظيعه مريعه افتتح بها يوم الاجازه وفي انتظار قصه حلوه احكيها للبنت هنا زي عصفور
    على فكره انا محاميه في النقابة بس فعليا لا أمارس المهنه ومجال عملي ايام ما كنت باعمل بعيد عن المحاماة اصلا


    صباحك ورد وفل وياسمين وكنافه بالزومبي

    ردحذف
  4. انا مش عارفة اكتب تعليق من الضحك ..
    بس لازم اقولك اني ام عمر وكريم على فكرة ...وناوية اقرالهم البوست قبل النوم عشان ميسهروش .

    كل جمعة و انت طيب ... تحياتي للاسرة الكريمة و احب اوصي بنت باشا انها تخبي السكاكين و تتدارى هي والولاد اليومين دول :)

    ردحذف
  5. صديقى الباشا الكبير
    حبكة درامية جديدة علينا
    كما عودتنا دائماً مبدع على طول
    ..
    شكل العيلة دى اجسامهم كلها متركبة
    هههههههههه
    خالص الاحترام

    ردحذف
  6. زهــــراء
    :)
    صباح النور يا أستاذة ؛ إيه ده يعني مش هتفطري معانا ؟؟
    D:
    بصي ؛ ما أعتقدش أنها قصة رعب ؛ عن نفسي باصنفها فانتازيا ساخرة ؛ لأني لو قاصده أنها تبقى رعب ؛ ممكن بكل سهولة خالص أكتبها من غير ما يبقى فيها أشلاء أو مناظر مقززة ؛ عن طريق الجو العام بتاع القصة والإيحاءات النفسية للتخيلات اللي معظمنا بيترعب منها وساعتها كانت هترعب أكتر وهتفضل معلقة معاكي فترة طويلة وكنتي كل ما تيجي ترفعي ملاية السرير (مثلاً) هتبقي مرعوبة أحسن تلاقي كذا وكذا وكذا .. وبعدين فيه رعب بيضحك برضه ؟؟

    ثانياً : هو أنا قلت أنها قصة أطفال ؟؟ ولا أصلاً قصة العصفور دي كانت قصة أطفال ؟؟ طيب حضرتك قريتي القصة والبنت جنبك وشفتيها كده ؛ كنتي ممكن بكل سهولة خالص تألفي لها أي قصة تانية من خيالك بدل ما ترعبي البنت ؛ كنت قفلتي المدونة وفتحتي أي صفحة تانية فيها رسوم أو حيوانات أو شغلتي لها كرتون ع اليوتيوب .. وبعدين اترعبتي من القصة كملتي قرايتها ليه ؟؟
    طب وتشده ليه ؟؟ علشان يلسعني !!
    :))
    بالنسبة للأسماء أنا شايفها طبيعية جداً بالنسبة لأسرة طبيعية جداً D:


    صباحك ورد وفل وياسمين وكنافه بالمكسرات (اللي هي أصلاً أطراف عيال صغيرة)
    D:

    ردحذف
  7. جيلان حمزة
    :))
    صباح الفل يا أستاذة
    :))
    حضرتك لو كنتي قاصدة ترمي أعظم إفيه ع البوست ده ما كانش هيطلع بالشكل ده (أنا أم عمر وكريم على فكرة)
    :))
    تعليقك جبار وموتني من الضحك .. الفكرة كلها في التوقيت اللي حضرتك عرفتينا فيها بأسماء أولادك (ربنا يا رب يبارك لك فيهم ويسعد قلبك بيهم ويجعلهم من الذرية الصالحة وتشوفيهم أحسن مما تمني ويحفظهم لك وأولادنا من كل سوء اللهم آمين) في البوست ده تحديداً

    أستـــــــــــــــاذة كبيرة والله
    :))

    وبعدين رأيي بدل ما تحكي لهم قصة زي دي ويحلموا بيها ؛ تجيبي لهم اتنين بني آدمين صغيرين كده في البيت يلعبوا فيهم !! بدل ما يلعبوا في صحابهم ولا حاجة ؛ وتيجي ولية أمر تقول لك عمر ابنك واخد ودان ابني طارق بقاله أسبوع علشان يسمع بيها أغاني وما رجعهاش !! وطبعاً أنت هتبقي في نص هدومك لأن عمر رماها من الشباك !!
    D:

    ردحذف
  8. مدونة الفرسان
    :))
    أستاذنا الكبير الغالي ؛ منورنا والله
    :))
    دي عيلة ميكانو ههههههههههههههههههههه

    أساسي بقى تفطر معانا إن شاء الله !! فيه اتنين حسام في الطاسة قربوا يطلعوا أهم !! مش عاوزك تسد نفسك بعبير علشان تعرف تاكل !! طلع رانيا وكل بالله عليك .. هو حضرتك عاوز عزومة في بيتك يعني ؟؟
    ثواني بس هاطلع السبت علشان كنت باجيب تهاني أصلي لقيتها صابحة كده وحلوة
    :)

    ردحذف
  9. PASHA
    القصة رومانسية جدا جدا بس كان ناقصها شوية دموية كمان يعنى كانت ممكن تدوق حته من ودنه ولا هتطبخ الراس من غير متتذوقها ههههه
    وانا بقرأ القصة تخيلت إنك هتيحى فى النهاية وتقول غن الراجل ده صحى من النوم وإكتشفت إنه نايم من زمان (ميت)
    استمر فى جو القصص المرعبه دى بس خلى بالك غالبا كتاب القصص المرعبه نهايتهم بتبقى مش طبيعيه ههههههههههه
    خاف على نفسك بقى هههه

    ردحذف
  10. شريف باشا
    بالنسبه للكنافه اللى بصوابع العيال الصغيره ياترى صوابع مخليه او بالاظافر الطويله عشان تقرقش او صغننه كده هههههههه
    على فكره انا شخصيه جبانه جدا جدا وباخاف من خيالى اقولك حاجه وخليها فى سرك انا باخاف من الصوت العالى لو سمعت حد بيزعقك ممكن اترعب ودمى يهرب بس كل اصدقئى يعروفوا الخيبه دى
    بالنسبه بقى للانسه هنا بنت اخويا انا قولت نجيب سيرتها يمكن الاستاذ ياسين فكر يخطب حد كده ويقدم لها الوجبات الشهيه الزومبى زومبى

    لما كنت بادرس نقد كنا كل فتره نعمل زى امتحان كده على فيلم يعنى المجموعه كلها تشوف الفيلم ونقول راينا المهم كان حظى التيت ان كان فيلم ابراهيم الابيض يا لهوى مش هاقولك كمية التريقه اللى شوفتها وسمعتها من المجموعه لانى رفضت اشوف الفيلم
    بالمناسبه تحب تتغدى لحمة راس بنى ادميين وجربت تاخد عليها حتة بنكرياس صغننه ويا سلام بقى على شوربة العمود الفقرى هههههههههههههه

    صباحك ورد وفل وفى انتظار جديدك

    ردحذف
  11. انا تعليقي هيكون مختلف
    لاء يا شريف لاء انا مش حبيتها خالص
    يمكن عشان طبيعتي بتخاف شوية من منظر او تخيل العنف حتي لو كان في قصة مالهاش اساس من الصحة
    حتي كتابة كلمة قتل او دم او اي شيء
    معرفش احبها خالص
    مقدرتش احبها

    ردحذف
  12. هههههههههههه
    السلام عليكم اولا
    والله انا بضحك وخايفه فى نفس الوقت من جو الرعب ده
    ينفع فيلم على فكره بس مش مصرى طبعا
    امريكى كده.هما شاطرين فى افلام الرعب والدم وبيعرفوا يتفننوا اوى
    تحياتى ليك وسعيده بمرورى هنا

    ردحذف
  13. دا أحنا دخلنا
    فى اللامعقولزم الفحلقى!!
    او الزمومبى الفستقـــــى

    ردحذف
  14. تمكين اشراف
    على التعليقات!!
    مكنش يووومك يا باشا :(

    ردحذف
  15. Gamal Abu El-ezz
    :))
    صباح الفل عليك يا أستاذنا ؛ يومك جميل بإذن الله .. أهو أنا كنت مستني أن حد ياخد باله من الرومانسية اللي في البوست بصراحة :)
    الله ينور عليك يا كبيرنا
    :)
    المشكلة بس أنها مش هتعرف تدوق لأن البت الصغيرة واخدة بقها وعاملاه حصالة
    D:

    ردحذف
  16. زهــــراء
    :))
    بالنسبة لياسين احنا نتشرف يا أستاذة ؛ المهر اللي تطلبوه تحت أمركم ؛ بنبوني ومصاصات وبسكويتات وشيكولاتات وبلالين من أفخر الأنواع
    :))
    بالنسبة للبوست .........
    فبصراحة شديدة أنا لجأت لطقام تحكيم أجنبي من داخل وخارج بلوجر لتقييم البوست والتعليق عليه .. ولهذا السبب كنت عامل إشراف ع التعليقات وفاتحها لغير معرف لحد الصبح ورجعتها تاني .. كانت النتيجة أن سبعة أشخاص من أصل تسعة وجهت لهم الدعوة هما بس اللي ردوا ؛ أعتقد أن الاتنين التانيين اتحرجوا يقولوا رأيهم بصراحة فبالتالي هاعتبر أن البوست ما عجبهمش .. السبعة بقى اللي احتفظت بتعليقاتهم منهم اتنين شافوه ساخر وبيفطس م الضحك وفكرته جديدة ، وأربعة قالوا أنه رعب وكان لازم أكتب تحذير (وده فعلاً اللي هتداركه وهاعمله إن شاء الله) ، والسابع ما فهموش أصلاً وقال أنه سخيف وما كملوش لأنه ما فهمش منه حاجة وأنه استغربني فيه .
    بناء عليه : خالص اعتذاري لكل السادة الأفاضل اللي شرفوني وقروا البوست وضايقهم وخوفهم وأزعجهم ورعبهم ؛ أنا آسف يا جماعة بجد حقوا عليا والله .. ما كنتش أقصد كده والله ؛ كان كل قصدي وربنا أعلى وأعلم أنكم تضحكوا .
    باكرر اعتذاري الشديد مرة تانية لحضراتكم ولحضوركم الكريم ؛ وباعتذر كمان عن ردودي للسادة الزملاء واللي البعض منهم شافها أسخف من البوست نفسه إذا كانت ضايقت حد واتحرج يقول.
    خالص احترامي وتقديري لكم جميعاً ويومكم فل وورد بإذن الرحمن

    ردحذف
  17. رحاب صالح
    :))
    آسف جداً يا أستاذة والله ؛ حقك على راسي من فوق والله
    وشكراً جزيلاً لرأيك ورأي الناس كلها ؛ أنا أدعم الاختلاف والله يا جماعة ؛ المهم أننا ما نزعلش من بعض :)
    يومك جميل بإذن الله

    ردحذف
  18. قمر وليل وغيوم
    :))
    يا ألف أهلاً وسهلاً بحضرتك في زيارتك الأولى ؛ نورتينا يا فندم
    :))
    خالص تقديري لتعليقك الجميل ؛ فرحان أن البوست ضحك حضرتك وباعتذر لك إذا كان ضايقك ؛ أنا آسف والله
    :))
    يومك جميل بإذن الرحمن
    :))
    شرفتينا

    ردحذف
  19. norahaty mo
    :))
    يا فندم ده كلام كبير احنا مش قده والله
    :))
    عذراً يا دكتورة والله ؛ الإشراف كان مؤقت لسبب معين وخلاص الأمور رجعت زي ما كانت
    :))
    شكراً جزيلاً لتعليقك المتميز وحضورك الراقي الكريم
    :))
    يومك فل بإذن الرحمن

    ردحذف