سواقة الحياة

أنت دلوقت قاعد جوه عربية .. ماسك الدركسيون وبتستعد علشان تسوق عربية لأول مرة في حياتك .. فرحان، منفعل، متحفز، زي طفل صغير بيكتشف لعبته الجديدة، وفي نفس الوقت متوتر، قلقان، خايف أحسن تفشل .. بتجمع كل اللي قريته واتعلمته عن السواقة، كل اللي حفظته من كتر ما لاحظته وأنت قاعد جنب السواقين بتراقبهم .. حاسس من جواك أنك هتبهر الكل بسواقتك، بتتخيل نفسك سايق بالناس اللي بتحبها وبتروحوا الأماكن الكتير جدا اللي اتمنيت تروحها بعربيتك .. تبتسم .. تبص حواليك فجأة، تنتبه، تعرق، تكتشف أنك سرحت، ترتبك. تحمد ربنا أنك لسه واقف مكانك ما اتحركتش، وإلا كان زمانك عملت حادثة لا قدر الله، واتشتمت واتلعنت أنت واللي ركبها لك .. تتكسف من نفسك، تتخنق، تيأس. 

أنت دلوقت ماشي بعربيتك .. الشارع فاضي، والجو جميل .. قدامك واحد شكله لسه بيتعلم السواقة، ماشي زجزاج بالعربية، كل شوية يوطي يبص ع الدواسات والفتيس وبعدين يفتكر يبص ع الطريق ويعدل الدركسيون .. هديت سرعتك خالص، واستنيته .. فكرك بنفسك لما كنت زيه بالظبط .. وقت ما كانت نظرات الناس بتربكك، والكلاكسات بتوترك، والتعليقات السخيفة بتضايقك وتحبطك .. "طيب، هي الدنيا طارت؟؟" .. "الصبر يا جدعان الصبر" .. وبعد ما اتعلمت بكام يوم، نسيت كل ده، وبقيت تتفذلك قدام أي حد يركب معاك لأول مرة، كأنك مولود سواق .. "ما تخافش أنت معاك سواق" .. "شوف الحمار ماشي إزاي؟؟ وتطلع راسك من الشباك: يلعن أبو اللي ركبها لك" .. سألت نفسك: هو أنا بقيت سواق إمتى؟؟ .. ما عرفتش .. ما افتكرتش غير أول مرة قررت تسوق فيها .. لما غلبت خوفك ويأسك وفوقت نفسك واتجرأت وركزت وسميت الله و اتحركت .. عديت جنب اللي لسه بيتعلم، ابتسم لك في ود، وضرب لك كلاكس تحية من سواق لسواق .. ابتسمت له، ورديت عليه بكلاكس أحلى .. شفته في المراية وهو فرحان، وماشي بثقة. 

أنت دلوقت قاعد في عربيتك، جنب ابنك اللي ماسك الدركسيون وبيستعد علشان يسوق عربية لأول مرة في حياته .. فرحان، منفعل، متحفز .. بيبص لك باستغراب ونفسه يعرف: أنت بتضحك على إيه؟؟

تعليقات

  1. صباح طيب...
    شئ رائع انى ابدا يومى بالتدوينة الحلوة دى
    تبسمت وتخيلت حتى وانا اكتب التعليق مبتسمه
    البوست فى ظاهره خفيف لكنه عميق ويكفى العنوان
    كام مرة فى الحياه كنت سايق ومع فى رقبتك ناس وخايف عليهم اكتر من خوفك على نفسك
    كام مرة سرحت وقولت انا عملت فى نفسي كده ليه اقصد طبعا سواقة الحياة ومش مقصود شخصك الكريم بالسؤال لكن يمكن أسئلة كتير دارت فى خيالى وانا اقرا واكتب
    مبدع بجد يا شريف
    يومك زى الفل...

    ردحذف
  2. كلام عميق جدا
    يا ريت كل (سواق) قديم ياخد بإيد الأقل منه خبره و يحترم يوم من الأيام كان زيه
    انا استخدمت نفس الرمزية في التعليق والمعنى أشمل
    طبعاً حضرتك غني عن الإطراء لكن لازم اقول سلمت يداك
    تحياتي

    ردحذف
  3. زهــــراء
    :))
    مساء الفل والسعادة يا أستاذتنا .. ربنا يكرمك يا رب على كلامك الطيب ووتشجيعك .. هو البوست أصلا كان مكتوب علشان حاجة تانية خالص بصراحة،، وبعدين كالعادة قعدت أحذف وأضيف وأغير وأحذف لحد ما بقى كده .. مبسوط طبعا أنه عجبكم وخلاكم ابتسمتم، وفرحان بالمعاني اللي حضراتكم ذكرتوها وكملتوا بيها البوست، بس في نفس الوقت متضايق علشان ما كتبتش اللي كنت عاوز أكتبه. طب ليه ما كتبتش اللي عاوز أكتبه؟ هو ده السؤال.

    باعتذر جدا على سخافتي
    :)
    شرفتينا

    ردحذف
  4. جيلان حمزة
    :))
    ربنا يحفظك ويبارك لك يا أستاذاتنا، ده بعض ما عندكم والله
    عجبتني الحتة دي: يا ريت كل سواق قديم ياخد بإيد الأقل منه خبرة ويفتكر أنه كان زيه في يوم من الأيام. الله ينور على حضرتك، دي حاجة فعلا كنت عاوز أقولها، مش فاكر كتبتها ولا لأ، بس فعلا كنت أقصد المعنى ده من ضمن معاني تانية تاهت مني ومعاني تانية حذفتها.
    :)
    شرفتينا

    ردحذف