محلك في أي وقت


المشتري: ما عندكش موز غير الوحش ده؟؟

الفكهاني: قصدك بايظ؟؟ عندي ..

المشتري: لأ أنا أقصد يعني .. 

الفكهاني: معفن؟؟ .. عندي ..

المشتري: ما عندكش موز حلو الواحد يشتريه؟؟

الفكهاني: علشان تاكله يعني؟؟

المشتري: أمال علشان أتزحلق عليه؟؟

الفكهاني: وده ماله؟؟

المشتري: مالوش،، هو بس معفن وبايظ. 

الفكهاني: وده ليه؟؟ علشان أنا راجل أمين وعندي ذمة ما باغشش زبايني.

المشتري: طب وأنا أعمل إيه بالذمة؟؟ أنا عايز موز!!

الفكهاني: معلش ما هو أصل حضرتك مش فاهم!!

المشتري: فاهم إيه؟؟

الفكهاني: لما أبيع لك موز بايظ ومعفن ..

المشتري مقاطعا: وغالي جدا كمان.

الفكهاني: وغالي جدا زي ما حضرتك بتقول،، مش أحسن ما أغشك وأحط لك موزتين حلوين من فوق الوش وأديك الباقي كله معفن وبايظ؟؟

المشتري: ها؟؟

الفكهاني: افرض رايح زيارة لناس؟؟ ولا واخده لعيالك تفرحهم بيه؟؟ يبقى منظرك إيه ساعتها قدامهم؟؟ ده غير بقى بستفة المدام وتقطيمها!!

المشتري: عندك حق.

الفكهاني: بلاش،، افرض مثلا كلت موزة حلوة وبعدين رحت رافع واحدة تانية بايظة على بقك من غير ما تاخد بالك،، هتبقى قرفان وعاوز ترجع ولا لأ؟؟

المشتري: صحيح.

الفكهاني: هتنفعك بقى الموزة الحلوة ساعتها؟؟ 

المشتري: طب ما هو كده كده اللي هاخده من عندك بايظ برضه؟؟

الفكهاني: أيوه بس أنت عارف أنه بايظ أنا ما ضحكتش عليك.

المشتري: وأنا هاعمل بيه إيه وهو بايظ كده؟؟

الفكهاني: تعمل بيه إيه؟؟ ترميه طبعا.

المشتري: أرميه؟؟

الفكهاني: أكنك نسيته بره التلاجة وباظ!! ولا أنت ماشي ع المثل اللي بيقول وجع البطن ولا رمي الطبيخ؟؟ فداك يا راجل،، ده حتى شكلك راجل أكيل وبتستطعم.

المشتري: ربنا يكرمك.

الفكهاني: أهي الدعوة الحلوة دي هي اللي أنا عايز أسمعها منك.

المشتري: لأ بجد،، أنت حرامي بس عندك ذمة.

الفكهاني: تعيش يا أستاذ .. أوزن لك خمسة كيلو؟؟

المشتري: لا لا خمسة كتير قوي.

الفكهاني: هو أنت هتاكله؟؟ ده أنت هترميه!!

المشتري: أه صحيح!! .. بس برضه هتبقى شيلة تقيلة لحد البيت.

الفكهاني: لا إله إلا الله،، وليه تشيله على قلبك لحد البيت وبعد كده ترميه؟؟

المشتري: يعني أرميه في الشارع؟؟

الفكهاني: وده كلام؟؟

المشتري: أعمل إيه طيب؟؟

الفكهاني: هات الفلوس وأنا هاتصرف.

المشتري: لا برضه ما يصحش أتعب حضرتك.

الفكهاني: يا سيدي لا تعب ولا حاجة،، أنا هاسيبهم مكانهم،، وبعدين ده أكل عيشي.

المشتري: ربنا يقويك ويديك الصحة.

الفكهاني: آمين يا رب،، كده الحساب سبعة وأربعين ونص.

المشتري يبحث في جيبه عن فكة.

الفكهاني: لو ما فيش فكة هات خمسين.

المشتري: معلش أنا عمال أدور لك على فكة وناسي خالص أنك حرامي.

الفكهاني: وده يصح برضه؟؟ سُمعتنا دي هي راس مالنا.

المشتري: أكيد طبعا .. احم

الفكهاني: فيه حاجة؟؟

المشتري: فيه خمسين جنيه باقي المية.

الفكهاني: رميت لك بيهم اتنين كيلو ونص تفاح.

المشتري: روح يا شيخ ربنا يبارك لك.

الفكهاني: عيب عليك ده أنت زبوني،، تحب أرمي لك شوية برتقان ضاربين؟؟

المشتري: مرة تانية إن شاء الله.

الفكهاني: محلك في أي وقت.