حمامة

لما مات ما استغربناش !! أصله كان تعبان قبلها بفترة طويلة .. عاصم اتصل بيا في البيت الصبح قبل ما أروح الكلية وقال لي الخبر: "بابا مات .. بلغ العيال وتعالوا لي" .. وفي ظرف ربع ساعة كنا كلنا عنده ؛ لمينا من بعض قرشين وإديناهم لعاصم علشان تبقى معاه فلوس تحسباً لأي مصاريف ؛ وبعدين كل واحد فينا راح يعمل حاجة .. اللي راح الصحة يجيب دكتور علشان تصريح الدفن ، واللي راح التـُرب (المقابر) علشان يفتحها ، واللي راح لبتاع الفـِراشة علشان يجيب كراسي للناس لحد ما صوان العزا يتنصب بالليل قدام البيت ، واللي راح يتفق مع عربية نقل الموتى ويشوف ميكروباصات تنقل الناس التـُرب ، وأنا اشتريت الكفن وعديت ع المسجد اللي جنب البيت علشان أشوف حد يغسله.

دخلت المسجد لقيت شيخ قاعد بيقرا قرآن ؛ قلت له الأمر كذا كذا كذا ؛ راح قايم على طول وشاور لي على ترابيزة خشب مخرمة بأربع رجول بمفصلات كانت مركونة جنب الحيط وقال لي: هات الخشبة دي وحصلني !! .. ساعتها ما كنتش أعرف أن دي الخشبة بتاعة الغـُسل !! المهم ؛ رحت متعافي وشايلها بالعافية ومشيت وراه زي صبي الحانوتي !! .. يا دوب دخلت حوش البيت (اللي كانوا لسه ماسحينه) من هنا والحريم اللي جايه تجامل كلها راحت راقعة بالصوت في نفس واحد !! .. بصراحة اتفزعت واتخضيت وقررت أجري !! قعدت ألـِف بالخشبة التقيلة يمين وشمال في الحوش الضيق علشان أرجع تاني بيها وما عرفتش !! ألـِف كده أخبط حريم ألـِف كده أخبط حريم !! حاجة كده زي أفلام شارلي شابلن القديمة !! ودي تتخبط وتقع على دي ودي تتزحلق وتتكوم على دي والمستخبي انكشف وبان والصريخ انقلب لضحك ومسخرة !! والشيخ اللي كان جنبي اتزحلق ووقع ع الأرض والحريم بركت فوقيه !! ما كانش باين منه غير رجليه اللي بيبدل بيهم في الهوا وصوته من تحتهم وهو بيقول: أستغفر الله العظيم !! رجلك من على بطني يا أخت !! أستغفر الله العظيم !! هاموت !! قومي من على وشي يا حاجة !!

بعد ما رجعنا من المدافن ؛ لقيت بتاع الفـِراشة بينصب في الصوان قدام بيت عاصم ؛ خدت منه عنوان مقريء ورحت بيته علشان أتفق معاه ؛ ما لقيتوش !! سألت العجلاتي اللي تحت بيته على مقريء تاني يكون قريب ؛ قال لي : يا سلام عينيا !! بتركب عجل ؟؟ .. قلت له: أه إشمعنى ؟؟ .. ومن غير ما يجاوبني راح مطلع عجلتين من المحل ؛ ركب واحدة وإداني التانية وقال لي: تعالى ورايا !! .. مشينا بالعجل مسافة ما يعلم بيها إلا ربنا ؛ لحد ما جالي شد عضلي !! .. وكل شوية اسأله: يا عم احنا رايحين فين ؟؟ .. يقول لي: اصبر بس !! هاوديك عند الشيخ حمامة !! .. أقول له: يا عم حمامة مين وغراب مين ؟؟ ده احنا داخلين ع التـُرب !! .. يقول لي: ما هو ده موطنه الأصلي !! .. وصلنا يا عم التـُرب وفضلنا نخرم يمين وشمال لحد ما وقفنا قدام حوش فيه شوية مجرمين قاعدين على حصيرة وماسكين جوزة وقاعدين بيحششوا !! لسه بننزل من ع العجل وبننده : يا حما... !! لقينا حاجة انبثقت من بين رجلينا وبتقول: أنا أهووووه !! .. بصراحة ربنا أنا أتسرعت ساعتها !! أبص يا عم ألاقي لك كائن مدكوك ومدملك زي البطريق كده واقف فاتح بقه وبيضحك !! دققت شوية لقيته راجل لابس جلابية قصيرة وزعبوط وقبقاب في رجله !! للأمانة يعني كان أطول من أنبوبة البوتاجاز بخمسة ستة سنتي !! .. أول ما العجلاتي قال له أني عاوزه في عزا ؛ راح متشعبط في رجلي وما رضاش يسيبها !! .. يا شيخ حمامة الله يهديك سيب البنطلون !! أبداً !! يا عم الله يرضى عليك البنطلون هيقع !! ما فيش فايدة !! .. الله يخرب بيتك يا عاصم !! .. قلت له: مش معايا غير تمانين جنيه (علماً بأن أقل مقريء ساعتها كان بياخد تقريباً تلتميت جنيه) قال لي في منتهى السعادة وهو عمال يتنطط : يانّا (ياللا) خدني قدامك ع انعجنة !! .. قلت في سري: يانّا وعجنة ؟؟ أ*ا !! مقريء وأخنف ؟؟ الله يخرب بيتك يا عاصم !! .. طب مش هتغير هدومك يا شيخ حمامة ؟؟ .. بص لي كده من فوق لتحت وراح مكلبش تاني في رجل البنطلون زي ما يكون حس أني عاوز أفلسع منه وقال لي: ما احنا هنعدي عانحوش (ع الحوش) واحنا ماشيين !! .. بابص ع العجلاتي لقيته سابنا ودخل يحشش وقال لنا: ابقوا رجعوا العجلة المحل !! .. خدت حمامة قدامي ع العجلة وعدينا ع الحوش اللي ساكن فيه ؛ ومن غير ما ينزل نده على ابنه وقال له: هات هدوم اشغن بسنعة وإدي أمك انفنوس دي !! ما فيش ثانيتين والواد رجع ببؤجة إداها لأبوه .. واحنا ماشيين بالعجلة ؛ حمامة سألني: هو امنحوم قنيبك ؟؟ .. قلت له: لأ مش قريبي ده أبو واحد صاحبي !! هو سمع كده وراح فاتح في الغنا: وأنا حاسة ادنيا هنبانة ويانا في نين كنه سعادة ؛ نيها فنحة حنوة في عينيا وحناوتها سكنها زيادة !! .. قلت له وأنا مش قادر أمسك نفسي من الضحك: إيه يا عم الحلاوة دي ؟؟ سايق بشادية يا أخواتي ؟؟ .. رد عليا وهو بيغني: أنت عانف نيه ؟؟ .. قلت له وأنا بانهج من الضحك: قوني أنت نيه ؟؟ .. راح مكمل: عنشان احنا مع بعضينا ونأون منة نوحدينا وانعجنة بتكسّن (بتكسـّر) فينا.

طبعاً أول ما دخلنا بالعجلة أنا وحمامة شارع عاصم وصحابي شافونا وقعوا ع الأرض من كتر الضحك !! .. حمامة دخل يغير هدومه في المسجد والأوغاد استلموني تريقة !! .. ((اللي جاب لك يخلي لك !! / يتربى في عزك يا عم !! / مامته عارفة أنه معاك ؟؟ / هو الشمعدان لسه بيطلع فيه الحاجات دي ؟؟ / أنت مقعده قدامك علشان يوزن العجلة ولا علشان تلعب فيه بدل الجرس ؟؟ / للدرجة دي أنت مستهيف عاصم وجايب لأبوه مقريء م الحضانة ؟؟ / وده بيشتغل بحجارة قلم ولا بيتوصل بأدابتور زي الأتاري ؟؟ / أهم حاجة الراجل جربهولك هناك ولا خدته كده من غير ما تجربه ؟؟ / أنت أصلك مش عارف ؛ ده بينفش لما بيبدأ يقرا !! / لا ياد ده بتاع الفـِراشة إداه لشريف هدية ع الكراسي !! / أهم حاجة يا جماعة ما تنسوش تحطوا عليه زلطة لما يقعد ع الكرسي أحسن شوية هوا يطيروه ويخش في عين حد م اللي قاعدين !! / أقول لك ؟؟ قعده على رجلك يا شريف بس ما تمرجحوش أحسن يقشط !! / لأ ؛ حطه على صينية ولف بيه ع الناس / لأ الأحسن بقى أننا نصوره في مكتب تصوير ونرمي نسخة على حجر كل واحد من اللي قاعدين !! / ميزة الحجم ده أن ممكن الحريم تدلدل السبت وياخدوه فوق عندهم شوية !! / احنا ممكن نلفه في سيجارة ونعزم بيها ع الناس !! / بصوا احنا نقعده على كرسيين فوق بعض ونرسم سهم فوقيه علشان يبان !! / مش كان واجب برضه يا شريف تخش معاه الحمام تغير له ؟؟ / ما تخش تشوفه كده أحسن يكون وقع في عين الحمام ولا لزق في رجل واحد من المصليين / لا ياد ده تلاقيه اتكهرب من صاعق الناموس !! / أنا باقول نطلع حاجة لله على روح أبو عاصم ؛ نخش نحط المقريء ده في صندوق التبرعات !!)) .. عيال سفلة أنا عارف !! .. بس شوية التريقة دول خرجوا عاصم من الموود وخلوه مش قادر يمسك نفسه من كتر الضحك !! فاتفقنا أننا ما نقعدش جنب بعض ولا حد فينا يبص في وش التاني علشان العزا ما يبوظش !!

حمامة خرج من المسجد بعد ما لبس واتقمع وبقى منظره شيخ بصحيح ، شاور للواد بتاع الفـِراشة ووشوشه شوية في ودنه وبعد كده راح وقف جنب الصوان .. دقيقتين والواد بتاع الفـِراشة مسك المايك وشغل الماكينة وقعد يظبط الصوت : ((ألــو .. ألــو .. تيست تيست .. واحد اتنين تلاتة أربعة .. الله .. الله .. تيست تيست .. فراشة الحاج عيد وأولاده .. فراشة الحاج عيد وأولاده تليفون: ****** .. الله .. الله .. والأن نستمع لأيات من الذكر الحكيم يتلوها عليكم مقريء الإذاعة المصرية القاريء الشيخ/ حمامة)) .. العيال سمعوا كلمة حمامة من هنا وما قدروش يمسكوا نفسهم من كتر الضحك !! .. حمامة بعد ما سمع اسمه في الميكروفون ؛ قام طافي جوينت الحشيش اللي كان بيشربه وراح داخل الصوان بكل ثقة وعنطزة ؛ فشر أبو زيد الهلالي في زمانه !! .. وفي وسط الصوان بالظبط قام رافع ديل الجلابية فجأة بإيديه الاتنين لحد رُكبه وجري بسرعة الصاروخ ع الكرسي بلا سابق إنذار وسط ذهول كل الحاضرين !! لدرجة أن واحد فيهم قال: هو ملبوس ولا إيه ؟؟ .. وبعدين سمعنا لك حمامة بيقول: هينا هووباااااا !! وقام ناطط ع الكرسي زي اللي بيحاول يركب حمار وهو ماشي !! .. هنا الراجل اللي جنبي راح قايل: إيه الشيخ الكاوبوي ده ؟؟ .. حمامة يا دوب طلع بنص جسمه ع الكرسي بالعافية وراح مكلبش في قاعدته بإيديه الاتنين ؛ وفضل يرفس برجليه الاتنين ويعومهم في الهوا لحد ما لمس بيهم رجلين الكرسي !! وبعدين حاول يتسلقه بس الجلابية كانت لخماه !! وفي حركة مباغتة قام ماسك في قاعدة الكرسي بإيد واحدة ولف إيده التانية ورا ضهره ورفع الجلابية شوية !! فضل يشب ويحزق ويهز في مؤخرته كده وكده زي البطة لحد ما وصل لسفح الكرسي بسلامة الله .. نشوة الانتصار خليته يقف ع الكرسي ويحيينا !! .. لدرجة أني توقعت أنه هيطلع علم ويغرسه في قاعدة الكرسي والله !! .. منظره خلى الناس في البلكونات تسقف له !! .. حمامة افتكر نفسه مانديلا ولف بجسمه علشان يحيي الجماهير !! وهو بيلف داس على ديل الجلابية أتكعبل ما عرفش يحفظ توازنه قام ساند بجسمه غصب عنه ع الصوان اللي كان وراه فالكرسي رجع معاه لورا قام واخده وواقع بيه ع الصوان وجابه كله ع الأرض !! .. بنبص ؛ لقينا حمامة نزل زرع بصل !! وبان الأندر الحريمي الأحمر اللي كان لابسه والناس كلها وقعت ع الأرض من كتر الضحك !! .. لدرجة أن الواد عاصم عينه دمعت وهو بيقول: أ*ا لباس أحمر ؟؟ ليه ؟؟ جي تقرا على قواد ؟؟

ولحد ما بتاع الفـِراشة ظبط الصوان من تاني والعجلاتي جه خد العجلة وفوقها حمامة وشغلنا بداله شريط قرآن في الكاسيت ؛ كنا بنضحك !! .. كان كل واحد فينا (من اللي فضلوا قاعدين) يبص في الأرض ويحاول يسيطر على نفسه بالعافية ؛ لكن الضحك كان بيفلت منه غصب عنه ؛ فيقوم حاطط إيده على بقه ويخرج بره ينفجر في الضحك ؛ فنلاقيها فرصة علشان نخرج كلنا نضحك معاه .. وبعد ما نحس أننا هدينا وطلعنا كل اللي عندنا ؛ ندخل تاني .. ما فيش ثواني وواحد فينا يفتكر منظر حمامة ؛ فتفلت منه ضحكة غصب عنه ويخرج بره ينفجر في الضحك !! لحد ما الليلة عدت حمامة :)

تعليقات

  1. مساء الخير يا استاذ شريف..

    انت عارف.. الك اسلوب في الكتابة يخلينا نعيش الي مكتوب بحذافيره! وهاد شيء عظيم جدًا..

    مش عارفة اذا القصة حقيقية او لأ، بس التفاصيل فيها عميقة جدًا، الموت مؤلم صحيح جدًا ولكنه بداية جديدة واحتفاء بحياة كاملة أعلنت من على هذه الارض نهايتها..
    ربنا يرحمنا جميعًا..

    على الهامش: انا سعيدة جدًا اني واخيرًا بقدر اكتب تعليق في المدونة وملقيتكاش قافلها! :)

    ردحذف
  2. ههههههه
    إنت جاي تعزي ولا تهرج ؟
    انا جاي أهرج :)
    تعرف إن أكتر وقت بيكبس علي الواحد الضحك فى العزاء ليه مش عارف
    أحسنت يا باشا

    ردحذف
  3. مسا السعاده يا شريف. ....
    بذمتك ده كان عزا بجد أو حفلة مسخره لا مؤخذاه ههههههههه فكرتني بحد جارنا لما ابوه اتوفى كانت مشكلته هي الناس هتشرب قهوه ساده ازااااااي دي طعمها وحش وكان وقتها عنده حوالي عشرين سنه وطبعا يدخل ويخرج يقول اشتري كيس سكر والله العظيم بيتكلم بجد ههههههههههه
    عمنا حمامه ده انت متأكد انه شيخ وكان حافظ حاجه من القرآن الكريم والله لو قعد شويه كان هيقلب العزا لمرقص وهز وسط ههههه بذمتك في شيخ بيحشش
    امبارح دخلت اعمل كومنت بس كان في حاجه غلط تقريبا انت كنت مغلق الكومنتات أو التابلت كان معجب بالشيخ حمامه

    ملحوظه كده انت بقيت بخيل ومش بتزور مدوننتا ليييييه
    يارب تكون زي الفل

    ردحذف
  4. جايب غزال مقرئ هههههه...هم يبكي وهم يحزن..قوية

    ردحذف
  5. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه مش قادرة قلبى هيقف من الضحك ..
    لا بس انت بتهرج كنت مشيه ياعم بوظتوا العزا

    ردحذف
  6. أكتر وقت يجيلك فيه الضحك وقت العز وتلاقى الشيطان يفكرك بحاجة تضحك كنت ناسيها من سنين
    احتراماتى

    ردحذف
  7. عُلا وتد | Ola
    :))
    - مساء النور والسعادة يا أستاذتنا ؛ ربنا يفرح قلبك ويديم عليكي فضله ويبارك لحضرتك في موهبتك ؛ حضرتك بجد من الناس اللي بنتشرف بمتابعتها والله وبنسعد جداً بمرورك الكريم وتعليقاتك المميزة وتشجيعك الجميل.
    - بالنسبة للقصة ؛ الأمر الوحيد الحقيقي فيها: الملابس التحتية للمقريء .. عدا ذلك كله من تأليف العبد لله.
    - بالنسبة لقفل التعليقات : باعتذر جداً لحضراتكم والله ؛ لكن أحياناً باكون غير قادر على التواصل والمتابعة والرد
    :)
    على الهامش: جميلة اللهجة جداً ؛ أسعدتني والله
    :)
    نورتينا

    ردحذف
  8. محمد سلامة
    :))
    هههههههههههههههه
    هو كده بالظبط يا كبير
    :)
    معاك حق فعلاً والله يا هندسة .. أكتر وقت الواحد بيكبس عليه فيه الضحك هو وقت العزا !! خاصة بقى لما يكون في الشارع مش في دار مناسبات مثلاً .. الواحد لو قعد افتكر المواقف دي بس هيعمل كتاب والله
    :)
    نورتنا

    ردحذف
  9. زهــــراء
    :))
    مساء الورد والياسمين يا أستاذتنا .. والله جاركم ده راجل سكر !!
    عذراً والله يا أستاذة على قفل التعليقات ؛ بس ساعتها كنت لسه باعدل في البوست وحذفت منه فقرتين .. بالنسبة للمتابعة ؛ باعترف أني مقصر فعلاً وبجد أنا في قمة الخجل من حضراتكم والله .. بس عندي مشكلة رهيبة في التركيز الفترة دي .. مش عارف أشرحها إزاي .. بس أنا بقيت باسرح كتير وأنا باقرا أي موضوع ... بجد والله العظيم ؛ باسرح بشكل غبي مبالغ فيه !! .. أكون باقرا في سطر ألاقي فجأة الكلام اختفى وسرحت في حاجة تانية خالص بعيد عن موضوع البوست !! .. المشكلة الأكبر لما آجي أكتب تعليق !! باحس أني لسه باتعلم القراية والكتابة !! ما بابقاش عارف أكتب جملة على بعضها والله !! .. يعني علشان أرد ع التعليقات دلوقت ؛ استغليت ان ذهني صافي (إلى حد ما) فانطلقت في الكتابة .. المشكلة إني باكتب كتير قوي .. ولما بارجع أبص ع اللي كتبته بالاقيني سرحت برضه في الكتابة وجبت حتة من الشرق وحتة من الغرب ؛ فامسح كل اللي كتبته وأخرج في صمت !!
    حاجة تانية .. مش كل الناس هتتقبل الرغي ده .. مش في كل وقت .. مهما كانت درجة العشم والزمالة بيننا .. فيه بوستات كمان ما بابقاش عارف هل صاحبها أو صاحبتها كاتبها من باب الفضفضة ولا دي خاطرة ولا ده موود وطفح عليه وقال يكتبه وينشره ولا ده كلام موجه لحد ؟؟ المشكلة دي بتقابلني كتير جداً بالذات مع الزميلات .. ويمكن اتكلمت فيها قبل كده مع زميلة وقلت لها أنا ما باعرفش أعلق عندكن !! .. ممكن ألاقي واحدة بتتكلم عن الجرح والوجع والهجر وووو وأخش أقول ألطف الجو بكلمتين وأطيب خاطرها وأهزر شوية علشان تخرج من الحالة اللي هي فيها (خاصة أني ما باحبش النكد ؛ ومعظم تعليقاتي عند كل الناس هزار وتهريج) على أساس أنها قصة ألاقيها نكشت شعرها عليا وأطلع أنا ما عنديش دم وترد عليا رد يوقف الميه في الزور !! آخد الكلام على أنه جد ؛ ألاقيها بتقول: لأ دي مجرد قصة وأنا حلوة وزي الفل !! وأطلع حمار ويبقى دمي زي السم !! علماً بأني ماباحبش الطبطبة والتحسيس لأن ما فيش فيهم فايدة ولا عمرهم هيهحلوا مشكلة ؛ وإذا كنت باعلق عند حد فده من عشمي والله وباقول احنا زملاء ولازم نستحمل بعض ونخفف عن بعض ؛ إنما من الآخر يعني وبمنتهى الصراحة واللي تزعل من كلامي تتفلق !! محن الحريم ودلع البنات ده أنا ما بفهمش فيه ولا باطيقه !! .. كل واحدة حرة في مدونتها واللي عاوزة تكتبه تكتبه هي حرة .. بس طالما نشرت تستحمل !! يا إما تريحنا وتريح نفسها وتقفل التعليقات !!
    باعتذر عن الحدة في التعليق بس بصراحة يا أستاذة الكلمتين دول كانوا محشورين في زوري بقالهم فترة وما كنتش عارف أقولهم وما صدقت بصراحة لقيت حد مش هيفهمني غلط أفضفض معاه بيهم .. وإذا كانوا حرقوا دم واحدة من اللي أقصدهن فعادي جداً أنا أصلاً كاتبه علشان أحرق دمهن ؛ ده لو عندهن دم D:
    ههههههههههههههههههههههههههههه
    أحبني وأنا شرس نياهاهاهاها
    :)
    نورتنيا

    ردحذف
  10. Tarkieb
    :))
    غزال مين يا كبير ؛ ده غزال كان جتة الله يرحمه إنما اللي في البوست ده ميكرو غزال
    هههههه
    :)
    نورتنا

    ردحذف
  11. norahaty
    :))
    :))))))))
    نورتنيا يا دكتورة

    ردحذف
  12. reemaas
    :))
    ههههههههههههه عزا مين يا دكتورة دي كده بقت حفلة وبعدين احنا قلنا نسيب الولد ياخد فرصته ويحقق حلمه ويطلع على الكرسي
    :)
    نورتينا

    ردحذف
  13. مدونة الفرسان
    :))
    أه والله يا أستاذنا معاك حق بالذات لما تبص على وشوش اللي قاعدين تحس أنهم كاتمين نفسهم بالعافية علشان ما يضحكوش
    :)
    نورتنا

    ردحذف