تيت تيت تيت


لما العدة بتاعة "فلان" اتسرقت واتصل على رقمه ، رد عليه اللي لقى العدة وقال له : أيوه العدة معايا ، اقفل دلوقت عشان مستني تليفون مهم .. 
يا جدع ما تنرفزنيش ، دي عدتي والخط اللي عليها بتاعي .. وهو أنا قلت لك إنها عدتي ما أنا عارف إنها عدتك ؟ .. طب لو سمحت ترجعهالي واللي أنت عاوزه يا سيدي أنا تحت أمرك ، وخللي بالك العدة فيها تتبع يعني لو عملتلك محضر في القسم هايجيبوك من قفاك .. هههههههههههههههه ، ما أنا عشان كده ما رمتش الخط بتاعك ! .. يعني  إيه ؟؟ .. يعني لو رُحت عملت محضر ف القسم وعرفت تاخد تصريح م النيابة لشركة المحمول عشان يعرفوا الخط اللي شغال ع العدة ده بتاع مين وعنوانه إيه هايلاقوا إن الخط بتاعك هو اللي شغال ع العدة .. هه !! .. هههههههههههه تيت تيت تيت

 بعد عشر دقايق .. آلــو ، أيوه يا باشمهندس أنا صاحب العدة .. عايز إيه ؟؟ .. عايز العدة ، تاخد كام وترجعها ؟؟  .. لا يا عم أستغفر الله ، أنا يومين كده وهارجعهالك من غير أي حاجة .. ربنا يكرمك يا رب ، طب يومين ليه بس ؟ .. أنا أصلي طالع فايد مع جماعة صحابي يوم الجمعة وكنت عاوز عدة فيها كاميرا عشان نتصور بيها .. الله ما طولك يا روح ، يا باشمهندس الخط ده بتاع الشركة اللي شغال فيها وعليه أرقام عملا ، وأنت ما ترضاليش الأذية ! .. أنت بتتكلم من سنترال ولا معاك خط تاني ؟؟ .. لا ده رقمي التاني .. طب يا عم مشي نفسك بيه اليومين دول ، واللي هايتصل بيك هاديله رقمك يكلمك عليه قشطة كده ؟؟ .. استغفر الله العظيم يا رب ، يا باشمهندس فيه أرقام مهمة ع العدة أنا عاوزها ..  هات ورقة وقلم وأنا أمليهملك .. هاتمليني خمسميت اسم ؟؟ .. مش أنت اللي عاوز ؟ ، باقوللك اقفل دلوقت عشان الحاجة بتنده ، سلام ! تيت تيت تيت

 بعد تلت ساعة .. آلــو ، إيه يا عم الرغي ده كله ؟؟ .. معلش أصل الحاجة كانت بتكلم خالي في الكويت .. كويت ؟؟ وخالك عرف رقمي منين ؟؟ .. لأ ده احنا اللي اتصلنا بيه .. اتقي الله يا أخي تلت ساعة بتكلم الكويت ؟؟؟ .. أنت مش قلت الخط بتاع شركة ؟ .. أوووف يعني هي فلوس حرام ؟؟ .. طب والله يا عم خالتي قعدت تدعيلك قد كده .. هي خالتك ولا خالك ؟؟ .. لأ خالي ده اللي في الكويت ، إنما خالتي مع جوزها في السعودية بيعملوا عمرة .. يا عم ارحمني بقى أبوس رجل خالتك ! .. بــُص أنا هاقفل دلوقت علشان معايا إنتظار .. معاك ؟؟ يا عم ده رقمي أنا ، مين اللي بيتصل ؟؟ .. مش عارف ، الاسم مكتوب بالإنجليزي ! .. طب لو سمحت ما تردش ! .. ليه يا عم مش جايز تكون حاجة مهمة ؟ .. يا عم وأنت مالك ! .. بــُص اقفل واتصل تاني ، ولا أقوللك أنا هاكلمك ، سلام ! تيت تيت تيت

 بعد ساعة ونــُص .. آلــو ، سلامو عليكم .. (صوت أنثوي) وعليكم السلام مين حضرتك ؟ .. أنا صاحب العدة اللي حضرِتك بتتكلمي منها .. صاحب العدة ؟؟ .. أيوه يا فندم ، ممكن تديني الأستاذ اللي كلمني من شويه عشان أعرف هيديني العدة إمتى ؟ .. طب بــًُص هو "ماهر" نزل يجيب حاجة وهايرجع بعد شوية .. أمال التليفون كان مشغول ليه طول المدة دي ؟؟ .. معلش أنا أصلي كنت باتطمن على خطيبي .. طب يا ستي ما تكلميه من موبايلك .. لأ ما هو أنا أصل ما عيش رصيد ، وبعدين أنا ما طولتش والله عشان هو كان في الورشة وفِ إيده شغل .. ساعة ونــُص وما طولتيش ؟؟ .. طب والله العظيم ما كملت دقيقتين ، أنت بس تلاقيك اتصلت والبت "رحاب" بتكلمني .. و"رحاب"  دي عرفت رقمي منين ؟؟ .. لأ هي ما تعرفش رقمك ، أنا اللي اتصلت بيها عشان تنزل معايا نجيب قماش التنجيد .. طب يا ستي ما تكلمك على موبايلك .. ما هي في الأول كلمتني على موبايلي بس رصيدها خلص فكلمتها من عندك .. يا دي النيلة ! هي مصر كلها ما فيهاش غيري اللي معاه رصيد ! .. معلش يا اخويا ، باقوللك لو سمحت أغير اللغة منين ؟؟ .. هه ؟؟ .. عاوزه أقلبه عربي ! .. لو سمحت ما تلعبيش في الموبايل عشان عليه شغل مهم .. ما تخافش مش هابوظهولك والله .. يا صبر أيوب ! .. استنى أشوف عندك إيه ع الموبايل ، إوعى تكون محمل عليه قلة أدب ؟ .. هو فيه قلة أدب أكتر من كده ؟؟ .. الله يسامحك ! يسمع صوت زعيق (يا بت انتي ما لمتيش الغسيل لحد دلوقتي؟ إلهي تنضربي في قلبك يا بعيدة!) ، يا أمه لسه ما نشفش ، (إلهي ينشف ريقك زي ما انتي منشفه ريقي ، أصلك هاتتأسدي لو لمتيه) ، يووووه حاضر هاتنيل ألمه ، تيت تيت تيت

 بعد تلات ساعات .. آلــو .. أيوه مين ؟ .. أنا صاحب العدة ، يا عم أنت نمت ولا إيه ؟؟ .. معلش كنت مريح شوية ، هي الساعة كام دلوقت ؟ .. الساعة سبعة .. طب ساعة كده وصحيني ،  تيت تيت تيت

 بعد ساعة .. آلــو .. أيوه يا باشمهندس أنا صحيت خلاص أهه .. يا جدع ما تخللينيش أغلط فيك هو أنا باتصل عشان أصحيك ؟؟ .. الله يسامحك يا عم ، أنا مش هارد عليك برضه عشان خاطر العدة ، إلا بالحق يا باشمهندس هي "سماح" دي إيه ظروفها ؟ .. "سماح" مين ؟؟ .. "سماح" يا جدع ، أصلها اتصلت بيك وأنا رديت عليها .. وأنت مال أهلك ترد عليها بتاع إيه ؟؟ .. برضه بتغلط ؟؟ طب هه ! .. تيت تيت تيت  

 بالليل ..  آلــو .. أيوه ، مين بيتكلم ؟؟ .. يا عم أنا صاحب العدة ! .. أه لا موأخذة ، تعالى كـُل .. بألف هنا يا عم ..اعصري ليمون يا بت ع الشوربة ، معلش أنا آسف العدة اتوسخت ، أعمل لك إيه أنت اللي اتصلت واحنا بناكل ، خدي يا مه حتة الطحال دي .. لو سمحت أنا  .. ما تنساش تقول له ع الشاحن والسماعة / حاضر ! .. شاحن إيه ؟ وسماعة إيه ؟ آلــو آلــو .. أيوه يا باشمهندس معلش كنت باغسل إيدي .. ولا يهمك يا عم ، تاخد سيجارة عشان تحبس ؟ .. ههههههههههههه لأ حلوة شكراً يا عم ، باقوللك صح ، أنت محتاج الشاحن والسماعة ؟ .. هه ؟؟ .. أنا باقول يعني لو مش محتاجهم ناخدهم منك .. أنت مش قلت هاتديني العدة يوم الجمعة ؟؟ .. والله أنا محرج منك يا باشمهندس .. إشمعنى ؟؟ .. أصل الأربعين بتاع مرات عمي يوم الأثنين والحاجة هاتسافر البلد .. الله يرحمها يا عم ، أنا مالي ؟؟ .. ما هو أنا أصلي هاديها عدتي عشان ابقى اتطمن عليها وهي هناك .. أأأه والحاجة إن شاء الله هاتقعد قد إيه في البلد ؟؟ .. هاتقعدي قد إيه يا أمه ف البلد؟؟ / هارجع ع الجمعة / ليه يا أمه؟ / عشان فرح بنت أم كوثر يوم الخميس / يبقى تاخدي "سحر" معاكي / لأ أنا مش هاسافر البلد! / يعني إيه هاتقعدي هنا لوحدك؟ / أه قاعدة على قلبك ، ولا أنت عايزني أسافر عشان تقلبها غرزة أنت والحشاشين صحابك؟ / طب ورحمة أبوكي لتسافري مع أمك ، انتي فاكراني مركب إيريال يا بت؟ ، عاوزه تقعدي لوحدك عشان خطيبك ييجيلك زي المرة اللي فاتت؟ / إيه اللي يجيب خطيبك يا بت وأنا مش هنا؟ / والله يا أمه ما كانش يعرف ، أنا قابلته ع السلم / سلم يا بنت الموكوسة ؟ / يا أمه انتي هاتصدقي كلام الحرامي ده وتكدبيني؟ / أنا حرامي يا بنت الـ .. / أيوه حراااااااامي بأمارة العدة اللي في إيدك يا اخووووووووويا ، ولا أنت هاتبيعهم عليا؟؟ / أنت رجعت تسرق تاني يا واد؟ / يا أمه والبصحف الشريف دي كدابه! / بصحف يا حبسجي؟ ،  طب والله العظيم سارقها وصاحبها اتصل العصرية وأنا رديت عليه / يحرق أم العدد ع اللي عملها ، أنا هاكسرها أهه عشان ترتاحي!

آلــو آلـــو ، وحدوا الله يا جماعة مش كده ، آلــو آلــو ....  تيت تيت تيت 

تعليقات

  1. ههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههه
    لأ بجد .. ايه ده ؟
    ده مافيش كده ف الدنيا
    العدة تتسرق ، وكمان يتكلموا منها ويبهدلوها ع الأكل ويكلموا منها الوطن العربي كله ، وكمان تتكسر ؟
    لأكده كتير اوي

    أنا ماشفتش في حياتي بصراحة استفزاز ورخامة وسآلة أكتر من كده
    لأ وياريت الحرامي لوحده ، لأ ده الاستفزاز ده وراثة هو وأهله
    ايه العالم دي بجد ، دول بقى اللي يتقال عليهم المادة الخام للإستفزاز
    هههههههههههههههههههههههههههههههههه
    إيه ياجدع ده ؟ في كده ؟
    لأ مشكلة بجد

    دمت لي مبدعا متألقا يازوجي الحبيب

    ردحذف
  2. تيييييييييت فعلا..!! أنا مشفتش استفزاز كده أبدًا!!!

    ردحذف
  3. لأ كده كتير كتير أوى بجد
    إيه قمة الاستفزاز ده!!

    بس عجبنى أسلوب صاحب الموبايل وطولة باله :)

    ردحذف
  4. علشان اعرف اعلق على البوست دا كتبت تعليقات مجزأة على كل فقرة عن رد فعلي للفقرة دي

    ومع جمع ردود الأفعال كان التعليق النهائي كالتالي

    يا ابن الـ.......

    يا غلاسة أهلك

    وهو لاموآخذة سايب الخط شغال ليه؟ ماكان أخد الأرقام من السمج دا وراح وقف الخط

    انا بس عاوزة اعرف في آخر البوست دا هو الموبايل دا بتاع مين بالظبط؟

    على فكرة انا وصلت لحد هنا وخلاص زهقت هو سايب الخط مفتوح ليه؟

    كسروله التليفون فالآخر أحسن

    بس الحاجة الوحيدة اللي عاوزة اعرفها

    هو الموبايل دا بتاعك؟!

    ردحذف
  5. جميلة اوي ههههه
    بجد...
    المهم يعني العدة مرجعتش
    ياتري دي حقيقية ولا خيال...
    بس ناس تشل الصراحة ههه

    ردحذف
  6. هههههه ده بجد؟؟
    انا حاسة اني كنت في فيلم بطولة سعد الصغير :)

    ردحذف
  7. ههههههههههههههههههههه
    جميله اوي
    باشا باشا يعني مش اي كﻻم
    تسلم ايدك والله
    ابداااااااع
    تحياتي

    ردحذف
  8. هههههههه حلوة اووووي ياصبرك يا بتاع العدة ...دي حصلتلك ولا خيال عدد تيييييييييت

    ردحذف
  9. هههههههههههههههههههه
    ههههههههههههههههههه
    ههههههههههههه
    تحفة والله العظيم انا بقالي كتيييييير مضحكتش جامد كده
    ايه الحرامي التنح ده ههههههههه
    انا متهيالي صاحب العدة جاتلو سكتة قلبية من القهرة
    تحباتي ليك و لحسك الفكاهي العالي اوي اوي اوي :)

    ردحذف
  10. هنقول إيه .. إن كان لك عند ال... قوله يا سيدي.!!!!!!!!!!!!؟؟.
    إسترسال وسرد رائع للسخافة والتناحةإللي ما حصلتش ))):

    ردحذف
  11. ضحكتنى جدااااا .. :))

    ردحذف
  12. انا كان نفسى اعلق بجد مش عارف ليه مش عارف اعلق !

    بسرعة مباحث التليفونات زى قلتها .. مجرد عمل وهمى ولا ليه اى مليار لازمة ودا عشان يكون فى شغل لبعض الضباط فى وزارة الداخلية فقط لا غير !

    بالنسبة للرجل اعتقد انه غبى غباء فظيع

    لازم كان يتصل فورا بالشركة ويعمل ايقاف للخط ويقوم ياستبدال شريحة على الفور دى ب 5 جنيه فقط لا غير
    من اقرب مركز بيع معتمد او فرع رئيسى !

    بالنسبة للمسخرة اللى حصلة انا اعد اضحك بس مش عارف والله ليه مش قادرة تطلع على التعليق بس

    كالعادة تسلم ايدك بجد والموقف

    كوميديا غباء

    ردحذف
  13. هو طبعاً مظنش أن الواقعة دي حصلت بجد...بس ظريفة.فكرتني بموقفين
    الأول موبايلي الألكاتيل القديم...و بما إني شخصية الموبايل معاها آلو و باي باي و بس على كدة ففي عز الموبايلات المتدلعة كنت ماسكة موبايل فيه تلات زراير بايظين و لازقة ظهره بغراء عشان ميقعش و صوته مبيطلعش اصلاً..و مفيهوش فيبريشن كمان...و اتسرق مرتين و في المرتين اتصلوا بيا عشان آخده مقابل الحلاوة و اللي مزادتش عن خمسة جنيه بالمناسبة :)

    تاني موقف حصل لصديق عزيز اتسرق موبايله و بعدين اتصل زي بطل قصتك كدة..
    هو: آلو ..لو سمحت الموبايل ده بتاعي
    الطرف الثاني: ههههههه ..لا ده كااااان بتاعك !!

    ردحذف
  14. βent Pasha
    :)

    شفتي القصة كانت إيه ثم إيه وبقت إيه ؟
    ههههههههههههههه وربنا أنا مجرم D:
    ــــــــــــــــــــــــــــــــ

    القصة كانت كالآتي :
    - شاب مغترب في القاهرة موبايله ضاع منه ولقاه واحد موظف بسيط واتفق يقابله عشان يديهوله لكن الراجل الموظف رجله اتكسرت في اليوم اللي اتفقوا يتقابلوا فيه ، وبدأ الشاب صاحب الموبايل يتصل بالموظف عشان يتطمن عليه ، وبدأوا يتعرفوا على بعض أكتر ، خاصة إن الشاب المتغرب يعتبر وحيد - والدته متوفيه ووالده متجوز وقاعد في الصعيد وأخته الوحيدة متجوزه وقاعدة في الكويت - ومفتقد للدفا والونس واللمة ، بعد كام يوم ردت عليه بنت الراجل الموظف واتعرفوا على بعض ....
    واللي عاوز يكملها يكملها
    :)
    ــــــــــــــــــــــــــــــــ
    حد يسألني ويقول لي : القصة دي إيه علاقتها باللي أنت نشرته ؟
    أقول له وربنا ما أعرف !
    كنت عاوز أكتب فكتبت ، كنت عاوز أضحك وضحكت ، وممكن أكون ضحكت حد من اللي قراها معايا :)
    وده في حد ذاته بجد يكفيني :)

    - الموقف ما حصلليش والله قبل كده وما اعتقدش إني كنت هاتصرف زي صاحب العدة في البوست لأني مش صبور للدرجة دي بصراحة !

    خلاصة الكلام : كل اللي يعجبك واكتب اللي يعجبك والبس اللي على مقاسك D:

    ردحذف
  15. Israa' A. Youssuf
    :))
    تيييييييييييييت تييييييييييييت أهلي !
    :))
    ده عدى الاستفزاز بمراحل !

    نورتينا

    ردحذف
  16. موناليزا
    :))
    والله أنا مش عارف لو كنت مكان صاحب الموبايل كنت عملت إيه بصراحة !
    بس في الغالب ما كنتش هاصبر كده !!

    :)

    نورتينا

    ردحذف
  17. E73
    :))

    ههههههههههههههههههههههههههه

    وربنا تعليقك ضحكني ، أسعد الله أوقاتك يا أستاذة :)
    - هو ساب الخط شغال ليه ؟ عشان أكمل البوست
    - الموبايل ده مش بتاع حد بس لو حد لقاه يبقى بتاعي D:
    - الموبايل مش بتاعي والله العظيم ولا حصللي الموقف ده ، وباعتذر لو كان البوست استفزك أنا كنت مفصله كوميدي
    طلع جلابية هههههههههههههههههههه

    شرفتينا

    ردحذف
  18. ياسمين
    :))
    يسلم ذوقك :)
    ده خيال يا فندم ، دي مش ناس تشل دي كائنات (استغفر الله العظيم يا رب انت أعلم بنيتي) رخمة ، مشيها رخمة
    هههههههههههههههههه

    شرفتينا

    ردحذف
  19. إيناس حليم
    :))
    وماله سعد الصغير ؟؟
    ده حتى بيجيب إيرادات هههههههههههههههه

    شرفتينا

    ردحذف
  20. وصف الاحساس
    :))
    تلاميذك يا أستاذة :)
    ربنا يكرمك يا رب ومتشكر أوي لذوقك ومرورك الكريم وفي إنتظار باقي القصة .... بعد ما دخلت للدكتور إيه اللي حصل ؟؟ أن أن أن تش تش

    شرفتينا

    ردحذف
  21. Tarkieb

    :))

    منورنا يا كبير والله :)
    شوف أنا باستنى تعليقك بجد ، وحقيقي بتشرفني بوجودك

    الموضوع خيال عدد نو مور ، أنت تعرف عني إن أنا محترم أوي كده ؟؟
    ههههههههههههههههههههه

    شرفتنا

    ردحذف
  22. افكار مبعثرة
    :))

    ههههههههههههههههههههههههه

    منورانا والله ، بجد تعليقك فرحنا أوي :)
    كفاية كمية الضحك اللي فيه ههههههههههههههههههه
    بالنسبة لصاحب العدة ده لو ما كانش مات هاعمل له بوست تاني أموته فيه
    هههههههههههههههههههه
    يسلم مرورك الجميل وذوقك الراقي

    شرفتينا

    ردحذف
  23. ديدي

    :))

    انتي قصدك عند الـ (بوبي) ؟ صح D:

    نعمل إيه بقى في الناس بنت الكـ ..
    ياللا ربنا يهدي
    ههههههههههههههههههههه

    ربنا يكرمك يا رب وشكراً لذوقك ومرورك الجميل

    شرفتينا

    ردحذف
  24. Sarah
    :))
    طب الحمد لله :))
    كده احنا انبسطنا ، ربنا يباركلك

    شرفتينا

    ردحذف
  25. AhMeD RaDy

    :))

    بجد بافرح لما بتنورني ، ربنا يكرمك يا رب :)

    بالنسبة للموقف مش عارف والله أنا لو مكان صاحب العدة كنت عملت إيه ؟ أصل ساعات برضه العشم بيموت وخاصة لو عدة حديثة وغالية وجايبها قريب بيبقى الواحد عشمان إنها ترجع له .. لكن مع اخينا ده ربنا وقعه في واحد ...(استغفر الله العظيم يا رب أنت عارف باللي في قلبي) .. مشيها نقط يا أحمد احنا شباب زب بعض ونفهم بعض
    هههههههههههههههههههههه
    شرفتنا

    ردحذف
  26. Mona el Dawakhly
    :))
    منورانا والله يا أستاذة :)
    بالنسبة للموقف الأولاني بجد يموت م الضحك هههههههههههههههههههههههه
    على وصفك كده يبقى تمن الموبايل ما يجيش ع المشوار اللي رحتي تجيبيه فيه
    أما الموقف التاني بصراحة ينرفز زي البوست ده بالظبط ههههههههههههههه

    لأ أنا اشتريت مرة موبايل وطلع مسروق من واحد مستشار من الشرقية واتصل بيا وقابلته وقلت له أنا شاريه بفاتورة خُد الفاتورة رجعلي فلوسي وخُد موبايلك وبصراحة الراجل كان محترم وذوق خد الفاتورة ورجع لي فلوسي وخد موبايله
    :)

    شرفتينا

    ردحذف
  27. ههههههههههههههههههههههههههه

    حلوة اوي

    ردحذف
  28. ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    دة انا اتشليت لصحاب الموبايل الحمد الله ان موبايل اختى لما ضاع وحد لاقاه مرجعوهش ومرضاش يرد علينا وبعدين قفله دة لو كان عمل معانا الاستفزاز دة كنت والله خليت ابويا يشتمه ومش عايزة الفون ههههههههههههههههههههههه

    بس حلوة بيجد جميله جدآآ وضحكتنى موووت

    ردحذف
  29. بالعكس دا ضحكني جدا انا بس استفزيت لما افتكرته حقيقي من ردود فعل صاحب الموبايل وصبره العااااااااااااااليييييي
    انا اصلي حصل معايا موقف شبه دا قبل كدا بس الحمد لله الموبايل رجع
    ماهو اصله مكنش بكاميرا *_^

    بس بجد القصة التانية كانت قمة الرومانتيكية حقيقي معدية وأكيد تسلم الأيادي فالاتنين وتسلم الأفكار

    ردحذف
  30. صبح
    :))

    شكراً لذوقك تسلمي يا رب ، ربنا يكرمك

    شرفتينا

    ردحذف
  31. rona ali
    :))

    هههههههههههههههههههههههههههههههههه

    اللي سرق أختك ده حرامي محترم وخسارة فيه الشتيمة :)

    مبسوط إن البوست عجبك وشرفتينا بتعليقك الجميل

    نورتينا

    ردحذف
  32. E73
    :)
    طب الحمد لله إن البوست عجبك ، فرحتينا والله ، وبالنسبة لموبايلك اللي رجع عاوزين الحلاوة D:

    بالنسبة للقصة التانية ، في انتظارها بقلمك الرائع :)

    شرفتينا

    ردحذف
  33. هههههههههههههههههههههههههههههه
    مشكله بجد
    ضحكتنى اوى
    ده صاحب العده ده باله طويل اوووى
    ربنا يكون فى عونه
    تسلم ايدك والله

    ردحذف
  34. Bent Men ElZman Da !!

    :))

    شرفت بمرورك الكريم وتعليقك الطيب الجميل الذي أسعدني

    دمتي في خير وسعادة

    ردحذف
  35. بصراحة افكارك طازجة جداً ..ومالكش حل .زتسلم ايدك وابداعك ..

    ردحذف
  36. zizi
    :))
    عجبني جداً تعليق حضرتك :)
    ربنا يفرحك يا رب ويعزك زي ما بتفرحينا .. بننبسط والله لما كتاباتنا بتعجب حد ، ده في حد ذاته فضل من المولى عز وجل .. الحمد لله

    شرفتيناً جداً بمرورك الراقي الفريد
    :)
    تحية طيبة معطرة

    ردحذف