أفضل ما شاهدت من أفلام خلال 2015 مرتبة أبجدياً


Bagdad Café

Bullets Over Broadway

Casablanca

Close-Up

Day For Night

Driving Miss Daisy

Father Of A Soldier

Hannah And Her Sisters

Journey Of Hope Aka Reise Der Hoffnung

Lamerica

Magnolia

Memories Of Murder

Midnight Cowboy

Mother Aka Madeo

My Life As A Dog

Peppermint Candy

Raise The Red Lantern

Rosetta

Secrets And Lies

Sunset Blvd

The Promise

The Return

The Road Home

Yi Yi

تعليقات

‏قال Gamal Abu El-ezz
الواحد لو شافهم كلهم هيأدمن الأفلام والواحد مصدق إتعالج هههههه
‏قال زهــــراء
صباح الفل يا باشا
كل عام وانت تشاهد أجمل الأفلام وتقولنا عليها عشان يمكن نتفرج على حاجه منها
كلها افلام اجنبي كده عمك السبكي هيزعل منك ههههههههههه
قبل ثورة 25 يناير كنت كل اسبوع اروح سنيما واكتب نقد للفيلم وأراسل بعض المجلات وكان بيتنشر وقتها والمقابل ارسال نسخة من المجله على عنواني وكان أبشع فيلم شوفته وقتها الريس عمر حرب وطبعا ماكنتش اعرف ان عمي السبكي ناوي يقلب حال السينما المصرية واعتبرت أن أفلامه دي مؤشر على الحال اللي احنا فيها وتقريبا كده باتفرج على افلام قديمه وبس
... مش عارفه ايه لزمة ام الرغي ده يلا بقى اكيد ما ينفعش اقولك شكرا على البوست وبس لازم ارغي
‏قال عُلا وتد | Ola
كنت انزل في القائمة انتظر الوصول لـ inside out
قرأت كثير ريفيوز عنه.. بس اخر فترة عندي تحفظ شديد من أفلام الانيمي.. بعد هبوط مستواها بشدة اخر اكم سنة..
بس فكرة هاد الفيلم بالذات رهيبة..
اذا حضرته تبخلش علينا برأيك :)..


الي حضرتهن من القائمة بيستاهلوا يكونوا من افضل افلام 2015..

نهارك سعيد استاذ شريف :)
‏قال P A S H A
Gamal Abu El-ezz
:))
عقبالي يا رب لما أتعالج أنا كمان .. دعواتك يا أستاذنا
:))
يومك فل بإذن الرحمن
:))
شرفتنا يا كبير
‏قال P A S H A
زهــــراء
:))
صباح النور والسعادة على حضرتك يا أستاذتنا .. عوداً حميداً .. بالنسبة للسبكي ليا فيه رأي مختلف يطول شرحه .. مع تحفظي الشديد واعتراضي - غالباً - على ما يقدمه إلا أنني احترم فيه حاجة واحدة أنه واحد من ناس قليلة جداً يتعدوا على صوابع الإيد الواحدة اللي ما بخلتش بفلوسها في استمرار صناعة (مشيها السينما) وتحديداً آخر كام سنة .. كونه بيقدم سلعة مش فن أو بيتاجر بالفن وبيشوهه وبيلعب ع الغرائز ووووو ففي الآخر هو منتج (مش فنان) بيرمي قرش في السوق علشان يرجع له عشرة .. الدور والباقي بقى على الفنانين (اسماً بس) أصحاب الملايين اللي ما فيش واحد فيهم بيشغل فلوسه في السينما لأنها بالنسبة له صناعة خسرانة ولو حد فيهم استثمر فلوسه فيها فغالباً علشان يفصل فيلم لنفسه أو لحد من ولاده اللي بيفرضهم علينا فرض أو علشان ينافق النظام وفي النهاية برضه ما بيقدمش فن .. هنقول أن السبكي وحش وبيقدم أفلام هابطة ومش أفلام أساساً بيمثلوا فيها ليه؟؟ ج: علشان الفلوس .. طب الناس بتخشها ليه؟؟ .. ج: علشان جزء كبير من ثقافة الجمهور المصري (ساعد في تكوينها السبكي وأشباهه وكل مدعي ودخيل على السينما المصرية) اتعودت ع الزخم / الطفاسة بمعنى أن اللي بيدفع خمسين جنيه في تذكرة سينما عاوز ياخد بيهم كلهم: جنس وبوس ولحم وضحك وأكشن وضرب ومطاردات ودموع وإفيهات كلها تلميحات جنسية يكتبها في ستيتوس ع الفيس بوك .. علشان كده حضرتك النهاردة لو قدمتي أو حاولتي تقدمي فن بجد بتفشلي وبتتهاجمي من قبل ما تبدأي أساساً .. كل الفنانين كسبوا ولا زالوا عاوزين يكسبوا من ورا السينما - وده حقهم بصفتها مصدر رزقهم وعشقهم - لكن كام واحد فيهم خاطر وشغل فلوسه في السينما؟؟ معظمهم بيستثمروا فلوسهم في كافيهات وعقارات وقرى سياحية أو أي حاجة تانية غير السينما .. وبالتالي لما الفنانين اللي المفروض أنهم فنانين وخايفين ع الفن وبيقدروه ما يشغلوش السينما ويساعدوها على أنها تتعافى يبقى لازم يظهر حد زي السبكي وما شابهه .. لما الفنانين قبل الجمهور يرفض يتعاون مع منتجين أمثال السبكي ومخرجين من عينة مخرجين السبكي وجمهور زي جمهور السبكي جايز حال السيما يتعدل .. من ناحية تانية خالص بعيد عن السبكي؛ قوليلي اسماء خمس أفلام مصرية بس في آخر عشر سنين يستحقوا أني أتفرج عليهم؟؟ طب قوليلي اسماء خمس أفلام بس خدوا جوايز في مهرجانات دولية؟؟ إلا حتى ما بنلاقي (ولله الحمد والشكر) أفلام مصرية توررينت!! .. ده على الـ IMDB معظم (إن لم تكن كل) الريفيوهات المكتوبة عن أفلام مصرية كاتبها مصريين ومعظمهم من اللي شغالين في الفيلم وأصحابهم علشان يرفعوا تقييم الفيلم!! .. من ناحية تالتة مين في مصر حالياً بيقدم فن سينما بجد؟؟ كله دلوقت بيجري ع التليفزيون علشان فلوس المسلسلات اللي هي أصلاً إعلانات بينها فقرات تمثيلية!!

أتمنى تشوفي أي فيلم من الأفلام اللي في البوست ده وتقولي لي رأيك صدقيني مش هتتفرجي حتى على أفلام قديمة واللي مش كلها حلوة بالمناسبة ومعظمها مسروق بالمسطرة من أفلام أجنبية.
:))
يومك زي الفل بإذن الرحمن .. باعتذر جداً عن الإطالة
:))
شرفتينا
‏قال P A S H A
عُلا وتد Ola
:))
نهارك سعيد يا أستاذتنا .. عندي على الكمبيوتر بس بصراحة ما شفتوش؛ رغم أني قريت عنه برضه ريفيوهات كتير .. يظهر حالة سددان النفس من الانيمي دي منتشرة لأن عندي بتاع تسع أفلام منهم لسه ما شفتهمش :))
اللي شفته من إنتاج 2015 فيلم Youth فقط .. إخراج وتصوير هايلين وأداء هارفي كييتل عظيم .. بس ما عجبتنيش المشاهد اللي فيها عري مش علشان العري ذاته؛ لكن لأنها كانت قليلة نياهاهاهاهاها (باهذر طبعاً ما يرضيكوش انضرب)
:D
يومك فل بإن الرحمن
:))
شرفتينا