إذا أتيحت لك الفرصة !!


تعليقات


  1. هسافر بقى :)
    هخرج في أي وقت ولأي مكان وأنا ضامنة أني مش هتعرض لأي أذى من أي نوع
    .. هنزل البحر كمان وأفضل فيه كتير..هجري في الشارع أو في أي مكان طالما طلبت انطلاق :)
    ده اللي جه في دماغي دلوقتي

    ملحوظة: عجبتني فكرة مراقبة الإجابات علشان محدش يغش من التاني ^_^

    ردحذف
  2. انا هعلق على انى مش حد شيفنى احم احم اولا كنت هدخل الاماكن والعب براحتى واكل هههههه وهروح اصلى فى المسجد الرجالة والف العالم واطير فى الطيارات واشوف كل الناس اللى اعرفهم بيتعملوا ازاى فى بيتهم فضول مش اكتر ...... اروح الجامعات واتفرج على الناس واروح امريكا واشوف الجامعات وفرنسا والهند بس برضه هيبقى مشكلة وهى انى هحتاج ترجمة ....... ماشى وفى تخيلات كتير وتسلم على الموضوع فظيع ادينا بنفكر بدل الملل من يوم فى الاجازة
    تحياتى

    ردحذف
  3. اول حاجة فكرت فيها
    اني اروح اشوف شخص بحبه جدا والوقت والمسافات فرقت بينا وأصبح بينا بلالالاد ومحيطات وجبال وبعد ما كنا بنتنفس نفس الهوا أصبح كل واحد فينا مش عارف ممكن يشوف التاني امتي
    بس بلاش حكاية مش ملموس دي ...
    اومال هسلم عليه ازاي وممكن اعيط واحتاج كتفه ابكي عليه والا حاجة ^_^

    ردحذف
  4. امم 1-اعتقد انى كنت هقول للناس اللى بحبها و مش عارفة اقولها انى بحبهاو انا مرئية
    2- هاكل كل الشيكولاتة اللى بحبها ببلاش :D
    3- هاخد فلوس من الناس الاغنيا و احطها للناس المحتاجين بجد
    4- هسافر كل البلاد اللى نفسى اروحها
    5 - همشى فى الشارع من غير هدوم :D
    فيه حاجات بالعبيط هعملها بس الذاكرة خاينانى دلوقتى :)

    ردحذف
  5. اذهب لأعيش فى مكان اخر
    بلد اخر بعيد لا يسعنى
    الوصول اليه أو العيش فيه
    حاليا بأمكانياتى القليلة

    ردحذف
  6. فكرة جميلة صراحة
    والأجمل الكومنتات
    (المسخبية)دى لمنع
    ((((الغش)))) :) :)

    ردحذف
  7. القاسم المشترك
    بين الأجابات:السفر!!
    أد كـــــــده دى رغبة
    عند ناس كتيــــــــــــــــر

    ردحذف
  8. هههههه عجبتنى اوى الافكار بحس اننا كلنا فى العالم عندنا افكار مطرقعة تسلم على الموضوع

    ردحذف
  9. هزور الفنان صلاح عناني و اراقبه و هو بيرسم .

    انت بتجيب الافكار دي منين :)

    ردحذف
  10. صباح الفل على حضراتكن جميعاً وجمعة مباركة عليكن كلكن إن شاء الله
    :))

    باعتذر جدا عن التأخير في المشاركة رغم أني مجهز الرد من قبل ما أنشر البوست ، بس حسيت بعد ما كتبته أنه مش عاجبني !! وهاقول لكم على السبب بعد كده .. عموما ده ردي اللي كنت كاتبه :)

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

    * تخيلتني سافرت العالم كله ورحت كل البلاد اللي كنت باشوف صورها ع الجوجل إيرث أو باسمع عنها في الكتب :))

    * هاروح كذا يوم مع ياسين وآدم الحضانة وأفضل ألعب معاهم بكل اللعب اللي هناك وأكلهم بإيدي وأعمل لهم كل الحركات اللي بيحبوها وأصاحبهم على الأطفال اللي هناك علشان يندمجوا معاهم ويتعودوا على جو الحضانة ويحبوها.

    * هاحاول أفرح الناس اللي باحبهم ؛ واللي مش باعرف أقول لهم أني باحبهم في وجودهم.

    * هاحاول أتلصص على شوية ناس شايف أنهم ولاد كذا وولاد كذا ؛ يمكن أقدر أفهم هما بيتصرفوا كده ليه ؟؟ بدل ما أنا عمال أختلق لهم أعذار وبرضه فيه حاجز نفسي بيننا مش مخلليني عارف أعاملهم كويس !!

    * فيه شوية ناس مستحلف لهم وناوي أطلع البلا الأزرق على جتتة اللي خلفوهم !! منهم : سواقين الميكروباصات اللي بيقطعوا المسافة وبيزودوا الأجرة بمزاجهم وبيدوشونا بأغانيهم .. العيال اللي بتقل أدبها في الشارع .. البلطجية اللي احتلوا شوارع البلد لحسابهم وغيرهم كتير من اللي بيبلونا بقرفهم كل يوم !!

    * مممم .. نفسي أعمل حاجات كتيرة .. أتعلم : التصوير/ الموسيقى / شوية رقصات / السباحة والغوص والرماية والتدليك / الطب / العلاج بالأعشاب / التنس / الأوريجامي / صناعة الماكيتات وبالذات المدن الصغيرة والسفن والعربيات الحقيقية الصغيرة جدا / هاتعلم السواقة والميكانيكا / الطيران الشراعي / قيادة السفن / الزراعة / الطهي وبالذات المعجنات واللحوم والأسماك والحلويات / النجارة / هاحاول أفهم أسرار صناعات كتيرة وأشوف شوية منتجات بتتعمل إزاي :)

    ردحذف
  11. ولا حاجة!
    مش عارفة ليه دايماً الأسئلة الافتراضية مش بتفتح لى باب للخيال.
    وحتى لو الفرصة موجودة وأُتيحت .. هختار نفس الحالة اللى أنا عليها ونفس ردود فعلى من غير تغيير.

    وجهة نظر قد تبدو غريبة!
    :)

    ردحذف
  12. موناليزا
    :))
    رغم أن أمنياتك بريئة وبسيطة إلا أنها في نفس الوقت أستغرقتني في حزن عميق .

    تخيلوا لما يبقى مجرد الخروج للشارع والتمشية ع البحر في أمان "حلم" !! وعلشان يتحقق لازم البنات تكون غير مرئية وغير ملموسة !!
    يا الله !!
    مستوعب كل حرف قلتيه بس بجد والله يا أستاذة مش لاقي تعليق !!
    ربنا يفرجها من عنده :))
    نورتينا

    ردحذف
  13. Ma As
    :))
    لذيذة تخيلاتك وفيها براءة جميلة :))
    عجبتني حتة ألعب براحتي وأكل قوي .. أنا نفسي أروح كل الملاهي اللي في العالم وأتشقلط هناك براحتي :))

    ولفتتي نظري لموضوع الترجمة ده برضه ،، بس غير كده فيه حاجة اكتشفتها في موضوع السفر ضايقتني شوية .. وهي أني هاكون لوحدي من غير الناس اللي باحبهم وبانبسط معاهم ؛ فمتهيألي ساعتها السفر مش هيبقى له نفس الرونق والسحر !!
    مش عارف !!
    :))
    نورتينا

    ردحذف
  14. رحاب صالح
    :))
    "حكاية مش ملموس دي" هي اللي خلتني أعيد تفكير في كذا حاجة .. لأن فيه حاجات كتيرة جدا لو اتعملت وأنا غير مرئي وغير ملموس مش هايبقى ليها نفس الطعم أو الإحساس زي ما أنا كده دلوقت ، سواء بالنسبة لي أو بالنسبة للناس اللي حواليا .. اللي من حقي وحقهم نفرح سوا واحنا متجمعين لأن فرحتنا مش هايبقى ليها طعم وواحد فينا مش موجود :)

    ربنا يقرب البعيد ويحقق لك ما تتمنين
    :))
    نورتينا

    ردحذف
  15. Esmeralda
    :))
    أهو أنا بجد والله لو كنت علقت في الأول من غير تفكير كنت هاتلاقي تعليقي كوبي بيست من تعليقك ما عدا رقم خمسة لأنها ما جتش في بالي بس جامدة :))

    أنا برضه فيه حاجات بالعبيط هاعملها ؛ بس ساعات باسأل نفسي : هل لو التخيل ده حصل فعلا ؛ هاعمل كل اللي بافكر فيه دلوقت وكتبته ولا ساعتها تفكيري هايتغير ؟؟ مش عارف !!
    فيه كمان حاجات شريرة فكرت أعملها وبصراحة اتكسفت من نفسي لأني فكرت بالطريقة دي وبعدين قلت دي فرصة وبعدين رجعت قلت لأ حرام وبعدين قعدت أضحك على التخيل وأنا عارف أني لا هاعمل ولا هانيل !! هههههههههههه

    :))

    نورتينا

    ردحذف
  16. norahaty
    :))
    أه والله يا دكتورة أنتي قلتي اللي كنت عاوز أقوله بالظبط :))

    شفتي إزاي حضرتك كلنا عاوزين نسافر ؟؟

    خلاص احنا ممكن نعمل حاجة .. نروح كلنا المطار ونعمل نفسنا أشباح وما حدش شايفنا ولما يوقفونا عند البوابات نقول لهم إيه ده أنتوا شايفينا إزاي ؟؟ أنتوا أكيد اتلبستوا مننا ولعنتكم دي مش هاتروح إلا أما تسيبونا نسافر D:

    ربنا يفرجها من عنده يا دكتورة ويحقق لك خير ما تتمنين .
    :))
    نورتينا

    ردحذف
  17. Ma As
    :))

    تسلمي يا أستاذة .. ربنا يكرمك يا رب
    :))
    أهه بنحاول نتخيل ، أمال هانعمل إيه بس ؟؟ يعني لا يبقى واقع ولا خيال ؟؟

    شكرا لذوقك

    :))

    نورتينا

    ردحذف
  18. جيلان حمزة
    :))
    تعليق حضرتك أوحى لي بفكرة حلوة :))
    تخيلي حضرتك قاعدة في المرسم عند الفنان ده وأنتي غير مرئية وغير ملموسة ، حلو ؟؟
    أنتي بتراقبيه وهو بيرسم .. هو ماسك الفرشة ومش عارف يرسم إيه .. حاسس أن عنده حاجة عاوز يرسمها بس مش عارفها .. أنت بداتي تتحركي في المرسم .. تلعبي في الألوان وتتفرجي ع اللوح المعروضة .. هو بدأ يرسم .. ويرسم .. حس أن فيه طيف حواليه عامل جو وحالة جديدة وتأثير مختلف للمكان .. الخطوط بدات تتشكل .. أنتي قعدتي قريبة منه .. في مواجهته بالظبط ورا اللوحة وبتراقبي تأثيرات وشه وهو بيرسم ومسكتي الفرشة علشان ترسميه بس لسه مش عارفه ترسميه إزاي لأنك حاسة أنك مشوشة .. هو سخن وانفعل وقعد يرسم .. وأنتي سرحتي لبعيد .. قام هو من مكانه من غير ما تحسي بيه لأنك كنتي شاردة ؛ وخبط على كتفك و.. ابتسم لك .. ووراكي البورترية اللي رسمهولك بصورتك الحقيقية :))
    ــــــــــــــــــــــــ
    من غير ما تقولي أنا عارف أني مبدع هع هع هع هع D:
    :))
    نورتينا

    ردحذف
  19. Sarah
    :))
    لا وجهة نظرك مش غريبة ولا حاجة يا أستاذة .. بتحصل معايا كتير ومش بابقى عارف أوصفها .. يعني دلوقت مثلا أنا مزاجي رايق ومش عاوز حاجة .. باسمع ساوند تراك فيلم The Descendants .. ورايق والحمد لله .. لو سألتيني نفس السؤال بتاع البوست تاني دلوقت هاقول لك : مش عاوز حاجة :))

    بس كونها تبقى وجهة نظر ؛ دي أختلف مع حضرتك فيها شوية ، جايز لأني شخصية بتحب الخيال وعلى طول عايش مع شخصيات افتراضية في أماكن خيالية ما لهاش وجود غير في خيالي :))

    هو غالبا مش ده التعليق اللي كنت عاوز أقوله بس أنا سرحت D:

    أه .. متفهم وجهة نظرك

    :))

    نورتينا

    ردحذف
  20. norahaty
    :))
    افتكرت صح يا دكتورة .. إجابة ثلاثة أشخاص أخرين على نفس السؤال ده كانت السفر .. وهو الشيء اللافت للنظر .
    :))

    ردحذف
  21. هههههههههه مبدع طبعااااا
    ياااه ده بجد يبقا مثلا نص احلامي اتحقق لو قابلت صلاح عناني و شفت ملامحه و تعبيرات وشه و هو بيرسم.
    ونص احلامي التاني اني اروح اليونان .. و اشمعنا اليونان فده محتاج بوست بحاله اكتبه . بس انا شايفه ان موضوع السفر مش مستاهل اوي اننا نكون مش مرئيين و لا ملموسين .
    وتفضل اجمل حاجة ممكن تحصلك و انت خفي انك تسمع كلمة حلوة اتقالت عنك وانت مش مفترض انك موجود .
    كمان عاوزة اقول .. انا زيك فكرت افكار شريرة و انتقامية بس اتكسفت اكتبها .

    تحياتي و اسفه للاطالة

    ردحذف
  22. جيلان حمزة
    :))
    طيب ما تكتبي يا أستاذة :)

    حضرتك كنتي عملتي سلسلة بوستات جميلة عن السفر ؛ يا ريت تكمليها

    عن نفسي من البلاد اللي ما باحبهاش بصراحة لله في لله هي اليونان ، مش عارف ليه .. حتى كنت لسه شايف لهم فيلم قريب من فترة قريبة (بدون داعي لذكر اسمه) منيل بستين ألف نيلة !! فيلم غريب وصادم نفسيا ومؤذي معنويا جدا مش عاوز يخرج من دماغي لحد دلوقت !!

    مش بس موضوع السفر اللي مش مستاهل أننا نكون غير مرئيين .. فيه حاجات كتيرة لما الواحد يعيد تفكير فيها تاني يلاقي أنها ممكن تتعمل وهو مرئي بس محتاجة إرادة وجرأة وتغيير للشخص نفسه
    :))

    نورتينا

    ردحذف
  23. النوم و كل الى فى البيت متخيل انى بلف و ادور على مشاوير و ممكن ارتب دواليب البيت و الاقى الى ضايع فيها منغير ما بنتى تشوفنى
    اقعد اقرا بالساعات فى هدوء
    بالنسبة للسفر مش محتجاه حاليا انا بستريح منه و لما كنت بره كنت غير مرئية اساسا بدون تخيل
    البس لبس كثير فى دولابى مش عارفه اقربله من صرع التحرش فى مصر و هو لبس عادى كل الى فيه انه ملون الوان تفرح الواحد
    اروح حضانة بنتى و اتفرج عليها بتلعب بهدوء مع اصحابه منغير ما تبداء تتعفرت و تزن لمجرد انها شافتنى
    ازور اهلى و ارجع لزوجى بدون ما حد فيهم يحس انى مش معاه بعض من الوقت
    اركب عجلة وسط شوارع القاهرة و بس تكون عجلة غير مرئية

    ردحذف
  24. Wanda L
    :))
    يااااااه ألف مليون حمداً لله ع السلامة يا دكتورة ، نورتي البلوجر والله
    :))
    النوم والقراية دول حاجتين هايلين فعلا ، بس حتى وأنتي غير مرئية اللي قدامك مش هايبطل كلام ولا البنت هاتبطل دوشة وزن إلا لو هاتنامي وتقري في حتة تانية .
    :))
    حلوة حكاية العجلة دي كمان ، بجد أنا نفسي فيها جدا بس تكون الناس والشوارع هما اللي غير مرئيين :))

    نورتينا

    ردحذف
  25. كنت لفيت العالم كله دي حاجة
    والحاجة التانية كنت اديت بالقفا كل الناس اللي مش مهذبة واللي سلوكياتها فيها خلل :D

    ردحذف
  26. Mohamed Taher
    :))
    ياااااه يا كبير ، حمداً لله ع السلامة يا عمنا ، منور الدنيا كلها والله
    معلش أنا آسف جداً لسه شايف تعليقك دلوقت بالصدفة فعذرا لذلك :))

    ومين سمعك يا أستاذنا ، بس أنا مش هاديهم بالقفا أنا هامشي بمهماز طويل كده في آخره مسمار مدبب أنغز بيه الناس دي D:
    :))
    شرفتنا جدا

    ردحذف