The One Pound

مفتتح

وكأني منذور للقلق ، معوذ ضد السكون !! .. مغادر أينما وصلت ؛ مبدد إذا ما وجدت .. يرنو إليّ السائل لقضاء مسألته ؛ وأنا ؟ لست موجوداً إلا حيثما يفتقدني ، فإن ملكني ملكته دون أن يراني ؛ ولا ينتبه إلى ما فقده ليجدني.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كنت نائماً عندما أيقظتني أصابع صاحبي بائع الجرائد .. كانت رائحة النيكوتين المنبعثة منها تنتشر في أرجاء جيب الجلباب كغيمة داكنة تجثو فوق أنفاسنا نحن العملات المعدنية .. خشيت على الصغار من فئتي الربع والنصف جنيه من أثر الرائحة فخبأتهم خلفي .. بعد أن التقطتنا أصابع صاحبي ، وضعتنا في راحة اليد الأخرى الخشنة الممدة ؛ شعرنا حينها بنسمات الفجر المنعشة فشرعنا نتنفس بعمق .. قام صاحبنا بفركنا واحداً تلو الأخر بين إصبعيه السبابة والإبهام ، حتى أستقر على أربعة جنيهات منا وناولهم للغريب .

ما أن استقرينا أنا وزملائي داخل الجيب الضيق لبنطال الغريب ؛ حتى استقبلتنا الورقة المطوية داخله بالترحاب .. قالت وهي تحاول أن تتفتح قليلاً لترينا الكلام المكتوب فوقها : أليس شعراً جميلاً ؟ .. أجابها زميلي دون أن ينظر إليها : نعم .. قالت : لقد أمضى صاحبنا الليل بأكمله لينظم هذين البيتين لمحبوبته !! .. قال الثاني بنبرة سخرية وهو يحاول أن يجد ركناً مناسباً لينام فيه : أتمنى أن تكون محبوبته جميلة لتستحق هذه العناء !! .. غضبت الورقة وقالت في حنق : الجمال هو مرادف الجنس لدى الرجال !! أليس كذلك ؟؟ .. قال الثالث في تحدِ : أنتي بالطبع تقولين ذلك لأنك مجرد ورقة قديمة لا قيمة لها !! .. انكمشت الورقة على نفسها وانزوت في ركن الجيب تبكي في صمت .. اقتربت منها بحذر حتى لامست وجهها الناعم فشعرت بي وأشاحت بسطورها عني ، فقمت بالتدحرج حتى لامست طرفها المطوي وأخذت أربت عليه حتى هدأت ، ثم أخذت نفساً عميقاً وقالت في حزن : ما يقلقني حقاً أنني قد أتمزق وأموت إذا لم تأتي محبوبته !! قد أصبح فُتاتاً صغيراً تذروه الرياح !! .. نظرت إليّ الحروف المكتوبة فوق الورقة من بين ثناياها نظرة مغزاها بأن تصرّف !! .. قلت لها وأنا أحاول أن أتبين ما خطه صاحبنا فوقها : هل قيل لك شعراً من قبل ؟؟ .. ابتسمت الورقة وقالت : نحن يقرأ منا لا يقرأ لنا !! .. تنهدت ثم قلت لها بعد أن تفكرت في كلماتها : ونحن أيضاً وسيلة للتعامل ولا يعاملنا أحد !! .. قالت الورقة في حنو بالغ : على الأقل أنت أوفر حظاً من أولئك القابعون داخل خزائن حديدية ؛ فأنت تحيا في اليوم أكثر من حياة .. أجبتها بسخرية : نعم ، أحيا بوجهين متضادين لا يرى أحدهما الآخر !! أنا حتى لا أملك أن أغير مصيري إذا ما قُدر لي أن أُنفق في الشر !! .. قالت : وما يدريك ؟؟ لعلك تُنفق في شر يراد به خير أو العكس ؟؟  ما أنت إلا مرآة للنفوس يا صديقي !! .. ثم ابتسمت وقالت : ألن تقرأ لي شعراً ؟؟

حينئذ ، التقطتني أصابع صاحبي الغريب لتناولني ليد بائع الورود ، الذي لم أمكث طويلاً في يده حتى التقطتني يد ابنه الصبي الصغير ، التي أمسكتني جيداً .. كنت أفكر طوال الطريق في الحوار الذي دار بيني وبين الورقة ، كانت الأسئلة تنبت أسئلة حتى صارت مثل شجرة عملاقة تخترق السحاب تنتظر أمطاراً من إجابات ترويها !!

ما أن أسقطني الصبي من الفتحة الضيقة للحصالة المعدنية ؛ حتى وجدت جميع العملات تتهلل فرحاً وتسعى لمقابلتي بالأحضان والابتسامات !! .. دهشت أول الأمر وسعيت لتفسير السبب في وجوه من حولي ؛ وفجأة أحاطتني ورقة فئة المائتين جنيه (الجدة كما نسميها) وأخذت تقبلني في سعادة وهي تقول : بك أكتملنا !! .. قلت لها متعجباً : أنا ؟؟ .. قالت الجدة وهي لا زالت تبتسم : نعم  نعم !! .. قلت لها : لا بد أن في الأمر خطأ ما ، أنا مجرد جنيه وأشرت إلى الترجمة الإنجليزية المكتوبة على صدري وأنا أقول في ضيق : One Pound !! .. قالت الجدة وهي تحتضنني : بل تقصد The one pound !! .. ثم أردفت قائلة : لقد كان الصبي يدخر لمدة عام ونصف حتى يستطيع شراء دراجة يذهب بها إلى المدرسة في الصباح ويحمل عليها الورود من المشتل البعيد لوالده العجوز في المساء وكان ينقصه جنيهاً واحداً على تحقيق حلمه وكنت أنت ذلك الجنيه .

حينئذ ، كانت شجرة الأسئلة قد بدأت تصغر وتصغر وتصغر حتى تلاشت تماماً ورُمست في الأرض ، ونبتت مكانها وروداً جميلة في مشتل بعيد يسعى إليها صبي سعيد بدراجته الجديدة .انتهت#
 ________________________________

الفكرة للزميلة الفاضلة / جيلان حمزة  ..  فضلاً شاهد الوجه الآخر من العملة هنــا 

تعليقات

  1. تصفيق حاااااد
    منتهى الرقي و المعاني الكامنة بين السطور كثيرة و كلها تدعو للتأمل .
    كان ليا الشرف بالمباراة اللي أكيد خسرتها لكني ممتنة جدا

    تحياتي الخالصة

    ------------------

    ملحوظة أنا كتبت في تسعين سطر لكن اعتقد مع النشر زادو مش عارفه ليه .

    ردحذف
  2. جيلان حمزة
    :))
    العفو يا أستاذتنا .. الفضل يرجع لحضرتك بعد ربنا سبحانه وتعالى ، أنتي صاحبة الفكرة .. ألف شكر لحضرتك على تشريفنا بمشاركتك المتميزة الجميلة .. ربنا يسعدك ويفرحك ويجازيكي كل خير إن شاء الله على تشجيعك ودعمك :))

    وما فيش حد خسران يا أستاذة بالعكس والله أنا استفدت واستمتعت جداً بالتجربة دي ، نتمنى كل الناس تشاركنا وتشركنا معاها في تجارب مماثلة بعد كده إن شاء الله

    :))

    شرفتينا

    ردحذف
  3. باشا يا باشا


    لماذا لا تعمل نافذة نستطيع من خلالها عمل شير للتدوينات؟؟؟

    ردحذف
  4. epeesyrienne
    :))
    يا ألف أهلاً وسهلاً يا أستاذة في زيارتك الأولى
    :)
    أنا حاولت كذا مرة مع شارة +1 علشان تظهر في المدونة لكني فشلت في الحقيقة !!

    :)

    نورتينا

    ردحذف
  5. كلمات رائعة فاقت الوصف
    تحياتى العطرة

    ردحذف
  6. مشاعر

    قمه في الابداع

    ما شاء الله ^^

    ردحذف
  7. Carmen
    :))
    ربنا يجبر بخاطرك يا أستاذة ويفرح قلبك ، بنتعلم من حضراتكم والله
    :)
    نورتينا

    ردحذف
  8. daloo3a
    :)
    يا ألف أهلاً وسهلاً يا أستاذة في زيارتك الأولى ، ربنا يحفظك ويكرمك وشكراً على مرورك الكريم وتشجيعك
    :)
    نورتينا

    ردحذف
  9. معرفش حسيتك مش مبسوط في البدلة والكرافتة ومش واخد راحتك وملعلع الله يرحم التواليت ابو مرايا وقصة الشلن هههههه...رائع زي العادة واسلوبك وكلماتك رهيب ....بصراحة انا وش فقر وعايز من نوع التواليت ابو مرايا....فكرتني بفرح ابن خالتي في الريف جاب فرقة موسيقية تغني انجليش والناس قاعدة ساكتة راح واحد اخد المايكرفون وغني لع لع لع وكله غني ورقص لع لع لع ههههه

    ردحذف
  10. Tarkieb
    :))
    حبيب قلبي والله
    هارشني أنت يا كبير :)
    بص وبمنتهى الأمانة البوست ده لحد دلوقتي أنا ما أعرفش اتكتب إزاي والله !! .. كنت مجهز له أفكار كتيرة جداً في دماغي وسبحان الله قبل ما اكتبها بساعة ونص لقيت أنها غير اللي المفروض يتنشر طبقاً لموضوع المشاركة !! .. بعد ما كتبته وقعدت أبص له حسيت أني جبت حتة من الشرق على حتة من الغرب (من الأفكار اللي كانت في دماغي) وحشرتها في الكام سطر دول علشان تبقى قصة :)

    المشكلة معايا مش في الفصحى ولا العامية علشان أكون صادق معاك .. المشكلة بجد إني ما بقتش باكتب ليا ، مش باكتب اللي أنا عاوز أقوله زي ما أنا عاوز أقوله .. فما بقتش أدقق في الشكل طالما كده كده مش ده المضمون اللي أنا عاوزة !!

    تعليقك ريحني وبسطني جداً فوق ما تتصور
    :)

    ردحذف
  11. ديه مش اول زيارة يا باشا
    و شكرا للترحيب
    سؤال :
    المقدمة: وكأني منذور للقلق ، معوذ ضد السكون
    من كتابتك ام لاحد أخر ؟؟ رائعة جدا و اود اقتباسها لكني اريد معرفة المصدر

    ردحذف
  12. epeesyrienne
    :))
    المدونة كلها تحت أمر حضرتك ؛ اتفضلي يا أستاذة اقتبسي زي ما أنتي عاوزة ، احنا لينا الشرف :)
    الجملة من كتاباتي وبصفة عامة أي شيء في المدونة أنا اللي كاتبه ولو فيه اقتباس بانوه عنه .

    شكراً لذوقك ومرورك الكريم

    ردحذف
  13. السلام عليكم
    ايه الجمال ده بصراحة روعة بس فعلا زي ماقريت التعليقات لحضرتك انا مع االى قالوا ان المرايا اجمل انا بصراحة عاجبتنى المواضيعاللى زى دى وتسلم افكار الاستاذة جيلان وابداع حضرتك السلام عليكم

    ردحذف
  14. Ma As
    :))
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    مممممم .. تقريباً حضرتك تقصد المواضيع اللي زي مراية العربية وقعدة الحمام صح ؟؟
    - شوف سموك .. بما أن حضرتك من اللي شرفوني ونوروني بمتابعتهم حديثاً ؛ فاسمح لي أتفك معاك بكلمتين .. المدونة اسمها "هجايص" ولما عملتها كنت أقصد أتكلم في أي حاجة تيجي على بالي من غير ما أتقيد بشكل أو أسلوب أو قالب أو مواضيع معينة .. يعني أي كلام وخلاص بأي شكل ؛ المهم أني أكون عاوز أقوله زي ما أنا عاوز أقوله وكأني قاعد ع القهوة مع واحد صاحبي .. وعلشان كده سميتها هجايص علشان الناس ما تفتكرش إن تحت القبة شيخ أو ياما هنا ياما هناك لأنها م الآخر: هجايص .. فكانت معظم مواضيعي "أيام المدونة القديمة اللي كانت اسمها هجايص برضه" مكتوبة بأسلوب ركيك ومبتذل .. و بدأت أتعرف (بداية المأساة) والمدونة أتعرفت (تابع المأساة) ، وبقت فيه ناس بتخش تقرا وتتابعني (مأساة نمبر تو) وتشرفني بتعليقاتها وبدأ يبقى فيه ما بيننا ألفة وود وعشرة وثقة بتكبر مع الأيام ؛ بقى فيه إلتزام أدبي عليا ناحيتهم كان بيخلليني أراجع نفسي قبل ما أنشر أي حاجة علشان ما حدش فيهم يتأذي أو يتصدم في ألفاظ مش كويسة .. بس المشكلة !! .. إني بقيت متكتف ومش واخد راحتي !! .. ما بقتش عارف أقول اللي أنا عاوز أقوله زي ما أنا عاوز أقوله .. زي ما أكون قاعد في إمتحان أو في مقابلة وظيفة !! .. بقيت باكتب - غالباً - علشان الناس مش علشاني (مأساة هاز نو إيند) .. اسمحلي أكدب عليك يا مونبيه وأقول لك أني مع الوقت بدأت أوازن الموضوع ونجحت في أني أقول اللي عاوز أقوله بالطريقة اللي تريحني وما تزعلش الناس مني ولا تجرحهم :)

    - والدرس ده نقدر نطلع منه بحاجتين (ده لو أنت لسه موجود أصلاً وما طلعتش) :
    1- لو ناوي تعمل مدونة علشان تكتب فيها اللي يعجبك بالشكل اللي يعجبك يبقى فكك م الناس ، لأن كده كده استحالة هاتعرف ترضيهم كلهم وكمان لأنك مع الوقت لو أنت موهوب فعلاً هاتضيع موهبتك الحقيقية في الجري ورا التعليقات والمتابعين ووووو
    2- الحاجة التانية نسيتها بس مؤقتاً تعالى كل جبنة وبطيخ لحد ما افتكر :))

    وبعدين أنا عارف أن تدوينة الأستاذة / جيلان حمزة أحلى فعلاً من تدوينتي من غير ما تقول !!

    - إلا بالمناسبة يا عم أنت اسمك ده يتنطق ايه ؟؟

    :)
    نورتنا يا برنس

    ردحذف
  15. لا حضرتك انا مش برنس اصلى فى تاء تانيث ههههههه وانا بصراحة فتحت مدونة الاستاذة جيلان تلنهارده وعجبتنى اوى وبجد اجمل مدونتين بتاع حضرتك والاستاذة ولسه هشوف باقى المدونات لانى انا جدبدة فى عالم المدونات وموضوا انى اكتب مش عارفة لونى بحب اكتب اى حاجة فى خيالى وانا لسة هحاول اعمل مدونة بس خايفة لما اخلص امتحانات باذن الله واؤكتابة بنعبر عن اخلاق وافكار صاحبها ده وجهة نظرى لانه بسبقا متاثر من اللى حوليه وساعات كتير الكتابة بتكون تعبير عن حاجةمش قادر تقولها للى حواليك ويمكن تكون خايف من الكتابة بس انا مش خايفة انا مش بحب ادخل فى اى مدونات نت وخاصة الفيس بوك مشاكله كتير توى
    تحياتى

    ردحذف
  16. Ma As
    :))
    باعتذر جداً لحضرتِك عن الخطأ الغير مقصود .. ومتشكر جداً لذوقِك وإطرائِك ؛ ربنا يكرمِك يا رب ويجازيكي كل خير إن شاء الله

    إن شاء الله تخلصي الامتحانات على خير وربنا يكرمِك ويوفقِك وينجحِك ؛ وتشرفينا هنا في بلوجر بمدونتِك الي أتوقع أنها تكون جميلة :)

    واضح أن عندك مواضيع كتيرة تحكيها وكمان أنتي بتعرفي تعبري عن رأيك وأفكارك وده شيء مبهر مش عند أي حد ؛ مع الاستمرارية بإذن الله هايكون عندك أسلوبِك المميز وهاتكون رهبة الكتابة قلت شوية :)

    ربنا يكرمك ويوفقك وينجح مقاصدك وعاوزين درجات/تقديرات حلوة بقى :)

    خالص تحياتي

    ردحذف
  17. لا حضرتك مافيش اى مشكلة علشان حضرتك تعتذر وشكرا لحضرتك على الدعوة وفاضل سنتين ونبقا تقديرات ادينا شغلينها درجات وشكرا
    تحياتى

    ردحذف