التلات عرايس

عارف حكاية البنت اللي لقت نفسها كبرت فجأة من غير ما تحس ؟؟ .. لما اكتشفت أن كل الحاجات اللي بتحبها وبتحب تعملها ما بقتش تنفع لها لأنها كبرت .. وأن حتى صحابها اللي كانت بتحبهم قوي وهما صغيرين ما بقوش زي ما هما لما كبروا .. هما أصلاً اختفوا من حياتها وما بقوش ييجوا لها البيت زي زمان .. كل ما كانت تيجي تضحك أو تجري أو تلبس فساتين قصيرة ملونة أو تسيب شعرها من غير ما تربطه ؛ كانوا يقولوا لها عيب أنتي كبرتي !! .. كانت تزعل وتقفل عليها أوضتها وتقعد تلعب على سريرها مع عرايسها التلاتة اللي كانت مسميه كل واحدة فيهم على اسم واحدة من صحابها .

ولأنها بتحب الحياة اللي كانت شايفاها وهي صغيرة .. اتمنت أن كل واحدة من صحابها تصغر عشرين سنة علشان يجروا ويلعبوا ويتنططوا زي زمان .. الجني قال لها : ممكن بس بشرط !! .. البنت فرحت قوي وقالت له : موافقة عليه من غير ما أسمعه .

تاني يوم .. عدوا تلات بنات صغيرين بسرعة من قدام البيت .. كانوا لابسين فساتين قصيرة ملونة وعمالين يجروا ويلعبوا ويتنططوا ويضحكوا بصوت عالي والهوا بيزغزغ شعرهم .. وما يعرفوش أن جوه البيت ده فيه تلات عرايس على أساميهم ؛ نايمين في حضن واحدة ست عجوزة عندها خمسة وتمانين سنة ؛ ماتت من شوية على سريرها بعد ما قفلت عليها أوضتها .

تعليقات

  1. :(((((((((((
    اداهم من عمرهااااااااااااا شرط صعب اوى ان اللي اتمنته يحصل بس هى تكون فارقت الحياة

    ردحذف
  2. خطأ كبير فعلا أن توافق على شرط دون أن تسمعه ... أحيانا تعمي أعيننا الامنيات و تحقيقها السريع عن ما يمكن أن ندفعه كثمن لتهورنا .

    (حدوتة) مؤثرة و المعنى قوي جدا

    تحياتي :)

    ردحذف
  3. ماتت!!!
    يــــــا الله
    وكم من الأحلام تعيش بعدنا

    ردحذف
  4. فعلا يقول الله فى كتابه الكريم
    انه كان ظلوما جهولاً
    فى تفسير شيخنا الشعراوى
    ان الأنسان كان ظلوما لنفسه(فها هى توافق مقدما على شرط الجنى)وجهولا(لا تعرف ما سوف يحدث بعد ثانية واحدة وأنها لن تكون موجودة لتشاهد حلما يتحقق!!!)

    ردحذف
  5. rona ali
    :)
    ممممم بصراحة هو ده المعنى المباشر اللي كان في بالي وأنا باكتبها ؛ بس بعد كده لقيت أنها ممكن تتشاف من زاوية تانية .. أن الجني (وأقصد هنا بالجني الزمن) سرقها في غفلة منها وهي لسه عايشة بتحلم بالماضي.

    لما بقى عندها خمسة وعشرين سنة ، حست أنها كبرت فجأة وزعلت على طفولتها (رغم أنها هنا عاشتها) اللي مش هاترجع تاني .. تخيلي وقتها لو كانت عرفت أنها هاتموت وعندها خمسة وتمانين سنة ؟! هل كانت هاتفتكر برضه أنها كبرت ؟؟ .. الزمن مستمر ما بيقفش .. البنت الصغيرة اللي بتلعب النهاردة بكرة هاتتخرج وبعده هاتتجوز وبعد بعده هاتبقى أم وجده وبعدين تموت .. هي دي سنة الحياة .. المهم إننا نستوعب ده ونعرف نتعامل معاه .. والشباب شباب القلب زي ما بيقولوا :)

    نورتينا

    ردحذف

  6. جيلان حمزة
    :)
    "دون أن تسمعه"
    يا الله على دي كلمة !!
    باعتقد أن حياتنا كلها في معظم الأحيان بتكون واقفة على الكلمة دي !! .. إننا نسمع .. نسمع كلام ربنا ثم والدينا .. نسمع تجارب اللي سبقونا علشان نقدر نستمر ونواصل وننافس مع اللي بيسابقونا واللي غالباً برضه هايسبقونا ويدوسوا علينا لأننا ما بنسمعش !!
    نسمع الكون ورسايلة الكتيرة اللي بتتبعت لنا من وقت للتاني .. نسمع نفسنا صوتنا / روحنا / مشاعرنا / تفكيرنا / علامات الزمن في / على جسمنا .

    شفتوني وأنا باتفلسف آخرااااااااااااابي عليا :D

    * بالمناسبة صح .. ليه حطيتي كلمة حدوتة بين قوسين ؟؟ .. أنا قعدت أفكر في سبب ، بس ما وصلتش الحقيقة !! هل مثلاً علشان كلها بنات ؟؟ ولا علشان تفضل حلوة وما تبقاش ملتوتة ؟؟ :D
    ليه بجد ؟؟
    نورتنيا

    ردحذف

  7. norahaty
    :)
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    أنا لما شفت كلمة "ماتت" في أول تعليق !! وقعت ع الأرض من كتر الضحك !!
    لأ بجد خضتيني !! وحسستيني إنها واحدة نعرفها بجد !!
    على كده بقى أنا سفاح لأني مموت بني آدمين كتير قوي في بوستات قديمة :D

    ــــــــــــــــــــــــــــ

    وﺻﻒ اﻹﻧﺴﺎن ﻓﻰ اﻟﻘﺮآن

    ضعيفا .. يئوس كفور .. فرح فخور .. ظلوم كفار .. عجولا كفورا .. يئوسا .. قتورا .. أكثر شيئ جدلا .. ظلوما جهولا .. خصيم مبين .. يئوس قنوط .. كفور مبين .. هلوعا .. لربه كنود

    ــــــــــــــــــــــــــــ

    بس اللي يعرف يا دكتورة
    نورتينا

    ردحذف
  8. حسيتها حدوتة .. يمكن حسيتها كده جدا وحبيت أأكد احساسي ..جايز عشا ممتعة وخيالية ؟ أو جايز عشان فيها عرايس ؟ معرفش بس ارتحت لما حطيتها بين قوسين .
    انت بتسأل اسئلة صعبة اوي خلتني انا كمان افكر ليه حطيتها بين قوسين لانه بجد كان مجرد احساس غير مفسر :)

    اه في اضافة كمان على تعليقي السابق .. كنت عاوزة اقول ان الدنيا اللي عايشينها بعض الناس بتخليهم احيانا يتمنوا يقابلوا الجني ده ويعملوا زي بطلة الحدوتة بالظبط .. وناس تانيين عايشين دنيا تانية ومن كتر ماهم متمسكين بيها بينسوا اصلا ان في حاجة اسمها موت .

    وعلى رأي تتح .. ربنا يعدي الستين سبعين سنة دول على خير .
    :)
    طولت على حضرتك .. تحياتي الخالصة

    ردحذف
  9. كل وقت وكل ظمن بنعيشه له حلاوته وكان لا زم تتقبل الواقع وتعيشه ... احسن ما تفضل عايشة في ماضي وهي بتخسر حاشرها ومستقبلها ...
    علي قدر ما القصة ما هي مؤثرة علي قدر ما هي رائعة جدا وجميلة ....

    ردحذف
  10. جيلان حمزة
    :)
    احترم صراحتك وأشكرك جداً عليها ، بالنسبة لإضافة حضرتك والله يا أستاذة رأيي الشخصي إن معظمنا للأسف مغيبيين وملهيين عاملين زي اللي بيجري ورا سراب .. ربنا يكملها بالستر ويحسن ختامنا جميعاً
    :)
    شاكر جداً لمرورك واهتمامك بالتعقيب

    نورتينا

    ردحذف
  11. أبو مروان
    :)
    يا ألف أهلاً وسهلاً يا أستاذنا في زيارتك الأولى ، منورنا والله بمرورك الكريم وتعليقك الجميل وشكراً جزيلاً على إطراء حضرتك ربنا يكرمك يا رب
    :)
    آهو هو ده "لازم ن تقبل الواقع ونعيشه" تلك هي المسألة !!

    نورتنا

    ردحذف