اطبع صورتك

* تربية

 الصنايعي خارج بصينية المشاريب من القهوة وبيعدي بيها الشارع، خبطه عيل صغير راكب عجلة وبيجري بسرعة!! .. الصينية وقعت ع الأرض والكوبايات اتكسروا!! الصنايعي راح مزعق للواد، الواد سب له الدين وجري!!

الصنايعي وقف يضرب كف بكف وقال بنرفزة: ده أنا عندي تلات عيال في البيت لما بابص بس بعيني للواد الصغير ،الكبير بيشخ على روحه!!

بص له راجل كبير من اللي قاعدين ع القهوة وقال له: أنت عندك بتبص لعيالك بيعيطوا؟؟

الصنايعي: قال أه والله يا حاج.

الراجل الكبير: أنا بقى لما بابص لعيالي أنا اللي باعيط!!

 

* مصلحة

 في الميكروباص:

- يعني هي الواحدة ما تطلعش من وراكي بأي مصلحة؟؟

- ..............

- أي عريس يعني!!

- ...........

- طب اللي كان بيبص لي قوي ده ومركز معايا لما جت لك الشغل ما كلمكيش في حاجة؟؟

- ...........

- أمال كان بيبص لي قوي كده ليه؟؟

 

* كاجو

 ما كانش فيه غير ولد صغير واقف في المقلة!!

عندك كاجو؟؟

- اللي هو إنهيين؟؟

- اللي هو شبه السوداني من غير قشر بس كبير شوية ومكلبظ وملولو!!

- مولول إزاي؟؟

أفتش بعيني في أرجاء المحل فأشير له إليه وأقول له:

- أهم حاجة ما يكونش مملح قوي ويكون صابح!!

- يعني إيه صابح؟؟

- يعني ما يكونش بقى له مدة!!

- قصدك معوج؟؟ "يقصد معوأ يعني متأخر"

- أيوه ما يكونش معوج!!

- لأ ده جايينا العشية، إنما ده "يشير إلى الفستق" جايينا من أسبوع

- طب هات تـُمن كيلو

 -اللي هو جَد "قد" إيه ع الميزان؟؟

- 125

تقريباً شلني عشر دقايق وهو بيوزن وخمس دقايق علشان يتصل بصاحب المقلة علشان يعرف منه السعر ، وأول ما خرجت من المحل نادي على أصحابه اللي ف الشارع بصوت عالي: يا محمد!! يا كريم!! يا بلال!! تعالوا دوقوا الكاشو ده طعمه حلو أوي!!
تقريباً وزع نص كيلو على أصحابه !!

 

* بت جدعة

- محدثاً جاره في الميكروباص:

 -يا عم ده أنا باجيب علبتين المارلبورو بتلاتين جنيه وشريطين البرشام بتلاتين جنيه آدي كده ستين جنيه وعندك ميت جنيه صباع حشيش آدي كده مية وستين جنيه وعشرين جنيه باجيب بيهم أي حاجة أطفحها يعني مية وتمانين جنيه!! باكسب أنا كام في اليوم علشان مراتي تقول لي اشحنلي رصيد بعشرة؟؟ وفي الآخر تقعد ترغي مع أمها وأختها؟؟

- !!!

 -لعلمك أنا ماشي مع واحدة!! ما تفهمنيش غلط!! أنا باعاملها زي مراتي والله!! هو بس أبوها رخم وقافش عليا ومش عاوزني أتجوزها!! بت جدعة كانت بتسرق من أبوها علشان تجيب لي زيارة وسجاير في السجن!!

- !!!

 -أه والله .. ثم يستقبل تليفون ع الموبايل.. أيوه يا سرنجة أنا ف الميكروباص أهه وداخل عليك.. يا جدع والله ما رضيتش أدي له من الفلوس اللي معايا أصلها مضروبة!! باقول لك مضروبة يا جدع يعني مزورة!! عيب عليك يا زميلي!! باقول لك عاوز خمس نمر عربيات ملاكي علشان فيه عربية مسروقة وعاوزين نصرفها!! شوف كده أخوك أصله كان بيقول أن معاه أربعتاشر نمرة.. أنا وصلت أهه .. على جنب يا أسطى!!

 

 * اطبع صورتك


ع القهوة .. إبراهيم بيسأل حماده: ما تعرفش واحد بيبيع بوكسرات مستوردة؟؟ .. حماده يتتريق: (ليه هو أنت هاتتصور بيهم؟؟ .. قال له: تصدق فكرة ؟؟ احنا ممكن نعمل مشروع إطبع صورتك وصورة من تحب على البوكسر بتاعك و نقف بترابيزة جنب سور المترو .. قلت له: يا دلعك بقى في الفالانتاين!! هاتلاقي العيال الحبيبة واقفين طوابير بلابيص علشان ما ياخدوش وقت !!

تعليقات

  1. يانهار ابيض علي حكاوي الناس
    حاجه تضحك وحاجه تبكي
    بس اكتر حاجه ضحكتلها
    قصه القهوجي لما بيقولوا التاني
    انا لما بابص لعيالي باعيط ههههه
    جميله المواقف واسلوب حضرتك
    في غايه الجمال والكوميديه
    اسعدك الله
    تحياتي

    ردحذف
  2. حلو الاسلوب فى الحكى

    بس المواقف للاسف بقت دى حياتنا
    لأ
    جزء منها لسه فيه حجات حلوة

    معدية على واحده جارتنا سلمت عليها فضلت تدعيلى لعند آخر الشارع
    وهى بصالى :)وبتشوفنى لابسه ايه ههههههه
    ناخد الجزء الايجابى بتدعيلى عشان مكرههاش


    دمت بخير

    ردحذف
  3. التربية فالنازل وقلتها فالطالع

    على الملأ كدا!!

    :D والله فيك الخير ان قلتله تمن الكيلو 125 جرام كنت تقوله 500 ماهو كدا كدا خربها لما لم صحابه

    دا باللي قاله دا على المحطة اللي نازلها يروح أبو زعبل على طول

    >_<

    ردحذف
  4. كارولين فاروق
    :))

    ربنا يكرم حضرتك يا مبدعة ويسعد أوقاتك دايماً بالخير :))
    أه والله فعلاً هم يضحك وهم يبكي .. هو بصراحة كلنا ضحكنا على رد فعل الراجل العجوز وتعبيرات وشه ساعتها :))

    شرفتينا يا فندم بمرورك الراقي وتعليقك الكريم

    ردحذف
  5. رؤى عليوة

    :))

    ربنا يحفظك يا أستاذتنا ويكرمك يا رب دي شهادة نعتز بيها من كاتبة بقامة حضرتك :))

    للأسف احنا بنعاني من فقر عام في الأخلاق والذوق والسلوك والتربية وحاجات كتيرة جداً .

    هههههههههههههههههه

    كانت عندنا واحدة ست الله يرحمها بقى ويكرم مثواها تبص للشنطة مع الواحد مننا تتقطع !!

    شرفتينا يا فندم بمرورك الراقي وتعليقك الجميل

    ردحذف
  6. E73

    :))

    ههههههههههههههههههههههه

    لو كنت عارف أن الواد هايفرق الكاجو ع العيال اللي في الشارع كنت صاحبته D:

    بالنسبة للمجرم اللي كان راكب ورانا في الميكروباص ده عبارة عن "سجن متنقل" .. أنا بصيت عليه اتسرعت !!

    ربنا يكرمك يا أستاذة شرفتينا بتعليقك الجميل

    ردحذف