المشاركات

عرض المشاركات من نوفمبر, 2012

كشكول المحاضرات

صورة
- في مدرج إحدى الكليات وأثناء المحاضرة .. كتب ممدوح لـ إلهام الكلام الأتي بالقلم الرصاص في كشكول محاضراتها ثم ناول الكشكول وبداخله القلم الرصاص لـ كريم الذي كان يجلس بجواره حتى يناوله لـ شرين التي تجلس بجوار إلهام لتسلمه إليها :

ما فيش داعي لأي ملام

ما فيش لازمة

ما دام يا حبيبتي أي كلام

هيعمل بيننا ميت أزمة

ما فيش داعي .. ما فيش لازمة


- أخذت إلهام الكشكول ووضعته على حجرها ثم فتحته بحذر حتى لا ترى شرين – أُس البلاوي - الكلام المكتوب بداخله ثم كتبت الرد الأتي بذات القلم الرصاص :

طبعاً مش لاقي كلام

تواجهني بيه يا حياتي 

دي قالت لي ف الحمام

إنك جبت لها جيلاتي


- بعد أن نظرت إلهام في الكشكول رأت أن تمحو كلمة "حياتي" التي كتبتها حتى لا يظن ممدوح إنها واقعة في غرامه وميتة في دباديبه – رغم أنها كده بالفعل – ثم قررت بعد تفكير قصير أن تترك الكلمة كما هي (يمكن يكون ممدوح مظلوم فعلاً وتندم على أنها لم تكتبها) .. ثم أغلقت الكشكول بعد أن وضعت القلم الرصاص بداخله وناولته لـ شرين بطرف يديها وهي تبتسم إليها بإبتسامة صفراء ذات مغزى ثم أشاحت بوجهها عنها .

- أخذت شرين الكشكول من إلهام واستغلت أنها لا تنظر إ…

فِ الروح تباريح

ف الروح تباريح
وشوية ريح
شرقانة لريحتك لو مهتم

ف الروح كراكيب
ومقابر جماعية لدباديب
كلها دلوقتي بتنزف دم

ف الروح فتارين
لهدوم أطفالنا الـ مـُش جايين
وارتاح يا جنين الحب عدم

ف الروح تعاليق
عشمانة تليق
بفرح كان لينا وعمره ما تم
بفرح مكتوب له يكون ميتم

***

Delicatessen

صورة
-تخيل لو جه وقت وحصلت مجاعة !! .. لدرجة إن الناس بقت تاكل بعض !! .. طبعاً ساعتها الفلوس مش هاتبقى ليها قيمة !! .. وهاترجع المقايضة من تاني !! .. تفتكر في الوقت ده هاتكون قادر تحب ؟؟ .. هل هاتتشجع وتفكر أنك تنقذ حبيبك اللي يعتبر في نظر كل اللي حواليك مجرد "وجبة جاهزة" ؟؟

-"Delicatessen" أو "وجبة جاهزة" فيلم فرنسي إنتاج 1991 من تأليف وإخراج "Marc Caro" و "Jean-Pierre Jeunet" --- والأخير بالمناسبة هو مؤلف ومخرج الفيلم الرائع "Amélie" عام 2001 والذي رشح عنه لخمس جوائز أوسكار --- أشترك معهما في كتابة السيناريو وكتب الحوار "GillesAdrien" .. تصنيف الفيلم على IMDB(كوميديا/فانتازيا/خيال علمي) وتقييمه 7.8 .. نال الفيلم العديد من الجوائز كما رُشح للـ BAFTA عام 1993 كأفضل فيلم غير ناطق بالإنجليزية ولكن فاز بها ذلك العام الفيلم الصيني "Raise the Red Lantern" .. الفيلم مدته ساعة ونصف .. ومتوفر منه نسخة على التوررينت بمساحة 697 ميجا .. ترجم الفيلم للغة العربية المترجم الرائع الأستاذ/ "سعيد عبد الجليل" اللي بجد ب…