كشكول المحاضرات



- في مدرج إحدى الكليات وأثناء المحاضرة .. كتب ممدوح لـ إلهام الكلام الأتي بالقلم الرصاص في كشكول محاضراتها ثم ناول الكشكول وبداخله القلم الرصاص لـ كريم الذي كان يجلس بجواره حتى يناوله لـ شرين التي تجلس بجوار إلهام لتسلمه إليها :

ما فيش داعي لأي ملام
ما فيش لازمة
ما دام يا حبيبتي أي كلام
هيعمل بيننا ميت أزمة
ما فيش داعي .. ما فيش لازمة

- أخذت إلهام الكشكول ووضعته على حجرها ثم فتحته بحذر حتى لا ترى شرين – أُس البلاوي - الكلام المكتوب بداخله ثم كتبت الرد الأتي بذات القلم الرصاص :

طبعاً مش لاقي كلام
تواجهني بيه يا حياتي
دي قالت لي ف الحمام
إنك جبت لها جيلاتي


- بعد أن نظرت إلهام في الكشكول رأت أن تمحو كلمة "حياتي" التي كتبتها حتى لا يظن ممدوح إنها واقعة في غرامه وميتة في دباديبه – رغم أنها كده بالفعل – ثم قررت بعد تفكير قصير أن تترك الكلمة كما هي (يمكن يكون ممدوح مظلوم فعلاً وتندم على أنها لم تكتبها) .. ثم أغلقت الكشكول بعد أن وضعت القلم الرصاص بداخله وناولته لـ شرين بطرف يديها وهي تبتسم إليها بإبتسامة صفراء ذات مغزى ثم أشاحت بوجهها عنها .

- أخذت شرين الكشكول من إلهام واستغلت أنها لا تنظر إليها ففتحت الكشكول بسرعة وقرأت المكتوب فيه .. ثم نظرت إلى ممدوح فوجدته ينظر إلى الفضاء شارداً .. أمسكت بالقلم الرصاص وحاولت تقليد خط إلهام بعناية ثم كتبت الجملة الآتية في المساحة الخالية أسفل كلام إلهام :

يا خسارة على الأحلام
يا زبالة يا جزمة يا واطي 

- ناولت شرين الكشكول لـ كريم الذي فتحه بدوره لكن دون أن يقرأ شيئاً مما هو مكتوب فيه ثم أمسك بالقلم الرصاص وكتب الجملة الأتية أعلى يسار الصفحة :

ما ألاقيش ورقتين بفرة يا حبي ؟؟
:D 

- استلم ممدوح الكشكول من كريم .. وفي اللحظة التي كان يضحك فيها بصوت عالي على الجملة التي كتبها كريم ، كانت إلهام تراقب تعبيرات وجهه لترى ردة فعله على كلامها !! .. ولما رأته يضحك بهذا الشكل ، أحمرّ وجهها واستشاطت غضباً لاستهانته بمشاعرها على هذا النحو ، وندمت على أنها كتبت له كلمة "حياتي" !! .. وكان حال ممدوح لا يوصف بعدما قرأ الجملة الأخيرة التي أضافتها شرين .. فتناول القلم الرصاص بعصبية ثم كتب :

زبالة وجزمة وواطي
علشان حبيت بجنون
ولا يمكن تاني هطاطي
لقلبي مهما يكون

- نظر ممدوح إلى إلهام في أسف وحسرة ثم أعطي الكشكول لكريم وهو يحاول أن يحبس دموعه .. فتح كريم الكشكول فلم يجد رداً على جملته فكتب أسفلها :

طب تيجي نروح الشقة عندي نضرب إزازتين بيرة ؟؟
مووووووووواه

- أخذت شرين الكشكول من كريم قبل أن يرده إلى ممدوح ، وتطلعت إليه بسرعة ثم أعطته إلى إلهام وهي تحاول أن تكتم ضحكتها .. وما أن قرأت إلهام ما فيه حتى غلبتها دموعها فتركت الكشكول يفلت من بين يديها وغادرت المدرج مسرعة .

- كانت نشوة الانتصار لا تزال تكسو وجه شرين وهي تدخل إلى منزلها .. وهو الأمر الذي جعلها تنسى كشكول إلهام على منضدة السفرة وتدخل بسرعة إلى حجرتها لتستمتع باستعادة تفاصيل اليوم وبدهائها الذي أحدث الوقيعة التي كانت تتمناها منذ زمن بين ممدوح وإلهام .. منذ أن تركها ممدوح مفضلاً إلهام عليها .. وبينما هي مستغرقة في خيالاتها المريضة داخل حجرتها ، لاحظ والدها كشكول المحاضرات على منضدة السفرة ففتحه من باب الفضول وصعق من الكلام الذي وجده مكتوباً فيه ظناً منه بأنه موجه إلى ابنته .. ثم ترك الكشكول في المطبخ بعد أن كتب به الكلمتين الآتيتين لأم شرين :

أ..ا يا نازلي على تربيتك
بنتك شرشر يخرب بيتك
بيرة وبفرة ف الكشكول ؟؟
أنا مصدوم أنا مذهول !!

- في اليوم الثاني دخلت شرين المدرج دون أن تخلع نظارتها الشمسية لكي تخفي آثار الكدمات أسفل عينيها التي تلقتها من والديها في الأمس .. بحثت عيناها في قلق عن إلهام أو ممدوح فلم تجد لهما أثراً .. ذهبت إلى كريم وأعطته الكشكول وأخبرته بأنها ستقوم بسحب ملفها من الكلية لأن والدها سيزوجها من حودة السمكري الذي لا يريدها أن تستكمل تعليمها .. سمعها كريم وهو شبه نائم من تأثير المخدر وأخذ منها الكشكول ووضعه بجواره ونام .. دخل مدرس المادة المدرج وتفاجأ بصوت شخير كريم العالي .. ذهب إليه فوجد الكشكول بجواره ففتحه .. ثم أوقظ كريم بعد أن قرأ ما فيه .. حاول كريم أن ينتبه وهو يرى المدرس يشير إلى الكشكول ويقول : بيرة وبفرة ؟؟ أنت يا ابني في كلية ولا في خمارة ؟؟ .. ضحك جميع الطلبة على تعليق المدرس .. حاول كريم وهو لا يزال نائماً أن يستعطف المدرس فاكتشف المدرس بأنه مسطول ؛ فأصر على إحالته للتحقيق بمعرفة الشئون القانونية وعندما سأله : أنت اسمك إيه يا ابني ؟؟ .. رد عليه كريم بسرعة : حودة السمكري يا بيه .

- دخلت إلهام المدرج عقب المحاضرة فوقعت عيناها على الكشكول .. قررت أن تفتحه لأخر مرة قبل أن تمزقه ، فاكتشفت الكلام المضاف بخط شرين !! .. احتضنت الكشكول وأخذت تقبله ثم فتحت صفحة بيضاء جديدة وكتبت فيها كلمة واحدة بالقلم الرصاص .. ثم جلست تتطلع إلى باب المدرج في لهفة تترقب دخول ممدوح .

تعليقات

  1. أولاً : شكل المدونة حلو أوي ، التغيير شيء مطلوب فعلاً رغم إني إتعودت علي شكل المدونة القديم ):
    ثانياً : البوست ده لو حصل بجد يبقي القدر لعب لعبته ...!! مش معقول تتابع الأحداث ده والحبكة الدرامية بقولك إنت والله أستاذ وعبقري وتملك روح الدعابة بحس عالي جداً ... علي فكرة أنا مش بعرف أنافق مطلقاً .
    تحياتي ومودتي

    ردحذف
  2. مبروك شكل المدونة الجديد والقصة حلوة قوي ونهايتها مفتوحة عشان كل واحد يفكر بس هي رائعة وفيها مساحة هايلة من الخيال ..شكراً ليك ولكل ماتخطه يداك ..انا حابعتلك تعليق صغير على البوست اللي قبل كده عشان هناك قفلوا التعليقات مش عارفة ليه استناني في تعليق جديد بعد ده

    ردحذف
  3. إسمع دي يا شريف وقول رأيك إيه :في الروح صناديق
    توسع وتضيق
    علياّ وعليك ..تحضن وتضم
    -----
    في الروح تلافيف
    والقلب نضيف
    عمره يا شريف
    مايشيل الهم
    ------
    في الروح مجاديف
    من غير تزييف
    تعشق وتحب في وسط اليم

    مع خالص تحياتي واحتراماتي ..

    ردحذف
  4. عبقرية :)

    أذهلتنى فى الحقيقة :)

    نحياتى جدا جدا :)

    ردحذف
  5. هم يضحك وهم يبكى ..ربما فى التدوينه موقف صغته حضرتك بطريقه غريبه جعلتنى اضحك رغم ان اللى حصل كان فيه شويه حزن وشويه الم وخبث وكيد نسا بس انت رائع بس لم اعرف معنى كلمه( بفره )..وشكل المدونه رائع جدا ولو كنت حضرتك تريد ان تمر الكتابه وتبقى الصوره ثابته لاتتحرك بامكانك الاشاره على عباره (التمرير مع الصفحه)مررت بالتدوينه السابقه يوم امس ووجدت انك قد عطلت التعليقات وقد قرات وجه نظرك مره فى الموضوع ..

    ردحذف
  6. منك لله وجعت لي بطني من كتر الضحك


    آه يانا ، و الله فكرتني بالمرة اليتيمة اللي اتكتب لي شعر أيام الكلية

    يا مدوق قلبي المر ، حنفية قلبي تخر و الجلدة مشققة

    هااااااااااا كانت أيام و غارت في داهية الحمد لله

    ردحذف
  7. هههههههههههههههههه
    قصة ملعوبة وظريفة جدا

    ردحذف
  8. الحبكة حلوة أوي أوي وبجد هلكتني من الضحك.. الله يباركلك :)

    على فكرة, المدونة كده أحلى :)

    ردحذف
  9. جميلة جداا ,طيب هي كتبت ايه ف الآخر وايه اللي حصل مش بحب النهايات المفتوحة مفضولية انا..!!

    ردحذف
  10. روعه
    روعه
    روعه
    بجد انت فنان والله
    وده رأيي في حضرتك من زمان
    بجد في منتهي الجمال
    تحياتي

    ردحذف
  11. ههههههههههههههههههه
    موتتني من الضحك...
    حلوه اوي والله ....
    تسلم

    ردحذف
  12. عبقري .

    بجد انا مش من طبيعتي اني يكون ردي عبارة عن كلمة واحدة وبس . واني لازم بقعد افصص واحلل واكتب موضوع ردا على موضوع .

    بس لاقيت نفسي وبشيء تلقائي وغير اعتيادي مني . بروح على اضافة التعليق . واكتب الكلمة اللي فوق دي ( عبقري ) فعلا عبقري .

    مع اني عايز أعرف باقي الأحداث . والكلمة الأخيرة اللي اتكتبت .
    الا ان كلماتك برضة بيها اكتفيت .

    تحياتي تقبلي مروري

    ردحذف
  13. هو أنا الوحيدة اللي شايفة النهاية مقفولة مش مفتوحة و لا إيه؟

    يعني مش لازم منى و أحمد بيجروا ع الشط و الموسيقى المسروقة من ذهب مع الريح مع كلمة النهاية و اخراج نيازي مصطفى !

    ردحذف
  14. ديدي
    :))
    ربنا يكرمك وألف شكر لذوقك .. بالنسبة للتغيير فكرتيني بكلمة كانت في فيلم : Ratatouille لما الفأر الأب كان بيقول للأبن : "هكذا هي الأمور لا يمكنك تغيير الطبيعة" فرد عليه الأبن : "التغيير طبيعة يا أبي" .

    - بالنسبة للبوست : نفاق إيه يا أستاذة لا سمح الله العفو ، انتوا دايماً بتحرجونا والله بذوقكم وكرم أخلاقكم وزيارتكم الكريمة وتشجيعكم لينا رغم إننا مقصرين جداً في حقكم جميعاً ومتابعتكم ونتمنى إنكم تسامحونا على تقصيرنا معاكم :))

    ردحذف
  15. zizi
    :))
    ربنا يكرمك يا أستاذتنا ويحفظك ويفرحك زي ما بتفرحينا بتعليقاتك المميزة الجميلة :))
    بالنسبة لكلماتك الارتجالية الموزونة :
    نُسب إلى عمنا المبدع الكبير "فؤاد حداد"
    قول "القافية فتوح" .. يعني ممكن قافية معينة أو وزن معين في قصيدة ما ، يحفزك ويشجعك إنك ترتجلي ويفتح عليكي بقصيدة جديدة .. بس في رأيي الشخصي أن الفكرة هي الأهم في الكتابة عموماً وهي اللي بتعيش وتستمر حتى لو مكتوبة من غير وزن أو قافية في قصيدة .. ساعات مثلاً بتكون فيه موسيقى معينة لأغنية ما مش فاكرينها في وداننا وبنفضل ندندنها لفترة طويلة مع نفسنا وبعد كده بنلاقي نفسنا لا شعورياً ركبنا عليها كلمات من تأليفنا علشان تمشي مع اللحن والجرس الموسيقي .. بس بتلاقيها في الغالب حاجة كده مالهاش طعم ولا ملامح وبتكون في الغالب مش منطقية لأنها مش معمولة عمولة وبعد فترة الكلام بيتنسي وبيفضل اللحن اللي معمول أصلاً لكلام الأغنية الأصلية :))
    - وعلى فكرة القصيدة اللي كتبتها دي (لو ينفع نسميها قصيدة أصلاً) كانت تقريباً أكتر من تلات صفحات بس دول اللي كتبتهم ف الأول وقت الفكرة ما جت لي ، إنما الباقي كله مجرد كلام موزون مالوش أي معنى ولما قريته بعد كده لقيت إن كتير منه مش منطقي أصلاً !!
    يعني مثلاً :

    ف الروح أغنية ومزيكا
    لو تزعل تبقى الـ "شيكا بيكا"
    وأحايل وأدلع فيكا
    دلوقتي مش عارفه ألاقيكا
    أصالحك وأداري عليكا
    الدمعة ف عيني وأحوش الهم

    هههههههههههههههههههههههههههه

    يا نهار أبيض ع المسخرة يا جدعان طب وربنا أنا لو كنت قريت الكلام ده عند حد كنت بهدلته من كتر التريقة !!

    بس بتلاقي إن الجو العام للقصيدة والوزن والحالة النفسية بيخللوا الواحد يسخن ويصهلل ويروح راصص أي كلام تحت بعضه ويفتكر إنه شعر وإنه فشر المتنبي في زمانه !! .. يبص على كلامه كده يلاقيه حلو ويبص عليه كده يلاقيه إبداع وهو أي فسا كلاب !! (مع الإعتذار للكلاب) .

    أهم حاجة .. ما تخلليش حد يحبطك أو يكسر مقاديفك .. بيرم وحداد وجاهين وغيرهم من الشعراء الكبار شبعوا تريقة من طوب الأرض أول ما ظهروا .. بس هما كانوا مبدعين فعلاً (في كتير من أعمالهم) وده اللي خللى كلامهم يعيش لحد النهارده :))

    ملحوظة : معاذ الله أن أكون باصحح أو باراجع أو باقيم كلام حضرتك لأني مش متخصص اصلاً .. بس هو زي ما تقولي حضرتك كده الكلام جاب بعضه :))

    نورتينا

    ردحذف
  16. علا
    :))
    ربنا يكرمك ويحفظك ويفرحك زي ما فرحتينا بتعليقك الجميل جداً جداً جداً
    :))

    ردحذف
  17. غاده عيسى
    :))
    شكرً جداً لذوقك يا غادة ربنا يكرمك يا رب ويفرحك ويجازيكي كل خير على تشجيعك لينا بتعليقاتك المميزة الجميلة اللي بتسعدنا دايماً
    :))
    بالنسبة لكلمة "بفرة" .. ورقة البفرة هي الورقة التي يتم لف التبغ و الحشيش فيها :))
    شكراً جداً لنصيحتك القيمة بخصوص تمرير الصورة .. وبالنسبة للتعليقات لا تعليق :))

    ردحذف
  18. Mona el Dawakhly
    :))
    هههههههههههههههههههه
    طب الراجل كان بيقدر أهه وكتب لك شعر :))
    بالنسبة للنهاية .. الناس فيم يعشقون مذاهب :))
    تصدقي بالله ؟؟ (لا إله إلا الله محمد رسول الله) النهاية أصلاً كانت من غير آخر فقرة !!!!!!!
    ما كتبتهاش إلا بعد ما نشرت البوست بربع ساعة .. لإني حسيت إنه كده أحسن :))

    ردحذف
  19. محمد الدواخلي
    :))
    شكراً جزيلاً لذوقك يا باشا ربنا يكرمك يا رب ويحفظك ويجازيك كل خير على تعليقك الجميل
    :))

    ردحذف
  20. Israa' A. Youssuf
    :))
    ربنا يكرمك يا دكتورة ويحفظك ويوفقك وينجحك إن شاء الله في إمتحاناتك :))
    فرحتينا والله بتعليقك الجميل
    :))

    ردحذف
  21. ياسمين
    :))
    شكراً جزيلاً تسلمي يا رب على تعليقك الجميل :))
    هي قالت له إيه ؟؟؟
    مممممممم .. ما فكرتش فيها بصراحة الجزئية دي يا أستاذة !! .. حضرتك ممكن تتخيلي أي سيناريو تحبيه :))

    ردحذف
  22. كارولين فاروق
    :))
    ربنا يبارك في حضرتك يا رب ويسعدك يا أستاذتنا زي ما أسعدتينا بتعليقك الجميل جداً :))
    بنتعلم من حضراتكم والله وبجد بنفرح جداً لما بنكتب حاجة وبتعجبكم ، ربنا يجعلنا دايماً عند حسن ظنكم ولا يحرمنا من تشريفكم لينا :))

    ردحذف
  23. amiraali
    :))
    ربنا يسعدك يا رب ويفرحك وسعداء جداً إنها عجبتك :))
    شرفتينا بتعليقك الجميل
    :))

    ردحذف
  24. SHARKawi
    :))
    ربنا يبارك فيك يا أستاذنا أحرجتنا بذوقك والله وكرم أخلاقك :))

    البوست حلو بس علشان حضراتكم شرفتوه بقرايتكم وبتعليقاتكم المميزة الجميلة اللي بجد بتشجعنا إننا نستمر ونكون عند حسن ظنكم :))

    ونتشرف بجد لو فيه أي ملحوظة أو تصويب أو تعليق أو توجيه أو نقد من حضراتكم
    :))
    شرفت مدونتك يا كبير

    ردحذف