كورة التنس

زمان .. لما كنت عيل صغير .. كنت متعود أقف كتير لوحدي في بلكونة شقتنا القديمة .. كان فيه بيت قديم من دور واحد قدامنا .. هو مش قدامنا بالظبط ؛ هو جنب العمارة اللي قدامنا .. البيت ده عمري ما شفت فيه حد أبداً .. كان له بوابة حديد خضرا ، وشباكين لونهم أخضر ع الجنبين .. مش ده المهم .. المهم ؛ أن كان فيه شباك صغير عليه حديد بيطل على سطوح البيت ده .. الشباك ده كان تبع شقة في البيت اللي مدخله في الشارع اللي بعدنا .. كنت ساعات بعد العصر ألاقي فيه ولد واقف في الشباك ده وعمال يشاور لي بإيديه من ورا الحديد وبيعمل لي باي باي .. هو أنا ما كنتش باشوف وشه كويس ، علشان المسافة بيننا كانت بعيدة .. بس حركاته كانت بتضحكني .. في الأول ؛ كنت باتكسف !! .. وأروح موطي تحت سور البلكونة علشان ما يشوفنيش !! .. وبعدين أفضل أرفع راسي سِنة بِسنة من ورا السور لحد ما أشوفه بعيني .. وأول ما يشوفني أروح نازل تاني بسرعة ومستخبي !! .. وساعات كنت أجيب جرنان وأفرده وبعدين أرفعه فوق السور وأبص من تحتيه ، علشان أشوفه إذا كان هايكشفني ولا لأ ؟؟ (قال يعني الجرنان هايترفع لوحده) .. ولما ألاقيه بيشاور لي بصباعه السبابة جامد أعرف إنه قفشني أروح نازل بسرعة ومستخبي تحت سور البلكونة !! .. بعد كده ؛ هو كمان بقى يستخبى مني ورا الإزاز .. بس أنا ما كنتش باقدر أكشفه لأن الشباك كان صغير .. كانت دي لعبتنا مع بعض كل يوم لحد المغرب !! .. لدرجة إني ساعات كتير بالليل ، كنت باقف على ضهر الكرسي الكبير بتاع أوضة الصالون وأتشعلق على الشيش وهو مقفول علشان أبص عليه وأشوفه إذا كان موجود ولا لأ !! .. بعد كام يوم الإشارة ما بيننا اتطورت .. لما كان حد فينا يحب ينادي التاني ؛ كان يفضل يزغلل له بالمراية المحطوطة في وش الشمس وهو موجهها ناحية التاني !! .. وابتدا كل واحد فينا يطلع اللعب بتاعته للتاني .. يعني هو وراني الهارمونيكا بتاعته وقعد يعزف عليها (أنا في الأول ما كنتش أعرف أنها هارمونيكا أنا كنت فاكرها زمارة) ، لكن صوتها كان بيوصلني ضعيف جداً .. فأنا كمان رحت مطلع له الزمارة البلاستيك الحمرا اللي عندي (اللي زي بتاعة الراجل بتاع غزل البنات) وقعدت أنفخ فيها جامد أوي لحد ما واحد جارنا رخم طلع وزعق لي علشان باعمل دوشة !! .. كنا بنقعد نتسابق بعربياتنا الحديد الصغيرة (بس طبعاً عربيتي كانت أحلى لأنها زرقا ، إنما بتاعته هو بيضا) ، كنا بنفضل نمشيها بإيدينا في الهوا واحنا بنعمل ببقنا صوت الموتور والكالاكسات عاااااان بيب بيب بييييييب .. وكنا ساعات نجري على دواليبنا نفتحها وكل واحد فينا يلبس بدلة الظابط بتاعته ونقعد نحارب بعض بالمسدسات (كان كل واحد فينا ظابط وحرامي في نفس الوقت !!) .. ولما كانت أمهاتنا تنده علينا علشان ناكل ؛ كنا بنخليهم يعملوا لنا ساندوتشات علشان ناكلها واحنا بنلعب مع بعض !! وياما نمت في البلكونة من كتر ما هدني اللعب !! .. لكن أحلى يوم بجد ، كان يوم الطيارة الورق !! .. اليوم ده كنت لسه شاري طيارة بلاستيك ، ووقفت في البلكونة علشان أطيرها ، وكان هو بيشاور لها من الشباك !! .. قعدت أطوح في الخيط كتير علشان تطير .. وفيييييييين على ما بدأت تطير شوية صغيرين وبعدين راحت واقعة !! .. حاولت معاها كتير ، وفي كل مرة كنت باميل بكل جسمي مع الطيارة كأني باهز الهوا !! .. ولما طارت ، فرحنا أوي وهيصنا وهللنا !! .. وبالذات لما الهوا حدفها ناحية الشباك بتاعه ، حسيت كإنها بساط الريح اللي ممكن نركبه ونطير سوا !! .. فضلت تعلا تعلا تعلا ،  لحد ما اختفت ورا بيت أم رمزي !! وبعد كده الخيط انقطع !! .. طلعت فوق السطوح علشان أشوفها ، لقيتها طارت بعيد أوي عند الطيارات !! وزعلنا احنا الاتنين عليها أوي !!
في يوم وراني عوامة وجردل وجاروف وكورة تنس وقعد يعمل لي باي باي كتير أوي ففهمت أنه رايح البحر وزعلت أوي لأني هاقعد كام يوم مش هاشوفه ، لقيته فجأة راح حادف لي كورة التنس من الشباك ؛ وقعت على السطوح بتاع البيت اللي قدامنا !! .. بصينا عليها احنا الاتنين وتنحنا !!
في الكام يوم اللي هو سافر فيهم .. فكرت أعمل نفق من تحت بيتنا (تقريباً كنت متأثر بفيلم الهروب الكبير اللي شفته في نادي السينما !! مع العلم بأني كنت ساكن في الدور التالت !!) يعدي من تحت الشارع ، يوصلني لتحت البيت القديم اللي قدامنا ، علشان أتسلل بالليل وأروح أجيب كورة التنس اللي فوق السطوح !! .. وفعلاً ، قطعت ورقة من نُص الكراسة ورسمت فيها الخريطة ؛ بس ما رديتش أكتب دي خريطة إيه علشان ما حدش يعرف الخطة !! رغم إني كنت كاتب كلمة "بيتنا" على أول الخط الملولو (اللي هو النفق) بالبونط العريض وخبيتها تحت المرتبة !! .. بس اكتشفت إني محتاج جردل وجاروف لزوم حفر النفق ، فقررت تأجيل العملية لحد ما يرجع صاحبي من البحر وننفذها سوا !! .. وبقيت كل يوم أختلس حاجة من البيت لزوم العملية وأخبيها تحت المرتبة !! .. يعني مثلاُ : إزازة ميه ساقعة ، لعبة السلم والتعبان علشان لو حبينا نتسلى ، شيكولاتة (كنت كل شوية أروح أكل منها حتة) ، الحصالة بتاعتي ، وطبعاً المسدس بتاعي مع نُص دستة طلق !! .. لحد ما المرتبة اتنفخت وبقت كأنها مزروعة مطبات !! .. وفي يوم باقول لبابا : أنا عاوز كورة تنس ، قال لي : خد فلوس واشتريها !! .. حسيت أنه بجد ما أغبى الإنسان !! اشتريت الكورة ، وقررت إني أخلليها لحد ما صاحبي يرجع من البحر وأديهاله بدل الكورة بتاعته اللي وقعت فوق سطوح البيت القديم اللي قدامنا !! .. بس كانت المشكلة إزاي هاديهاله ؟؟ .. طبعاً إستحالة هارميها من البلكونة أحسن تِحصل اللي قبلها ، وبعد تفكير عميق جداً ، ما لقتش أفضل من فكرة النفق برضه !!

- الأيام بطيئة ، لكن السنين بتجري !! .. مش فاكر عملنا إيه وقتها بعد ما صاحبي رجع من البحر ؟؟ .. ولا فاكر هما هدوا البيت القديم إمتى وبنوا مكانه العمارة العالية دي ؟؟ .. العمارة ، اللي سكانها اتجوزوا وخلفوا وولادهم كبروا هما كمان وأكيد معظمهم اتجوزوا وخلفوا !! .. بس من يومين وأنا طالع شقتنا القديمة ، نده عليا واحد كان واقف قدام محل الحلاق اللي فتح جديد في البيت اللي جنبنا ، لما شافني داخل البيت ، قرب مني وسألني : هو حضرتك ساكن هنا ؟؟ .. قلت له : كنت !! .. قال لي : في تالت بلكونة ؟؟ .. قلت له : أه ، مين حضرتك ؟؟ .. قال لي : أنت مش فاكرني ؟؟ .. دققت في ملامحه لقيتها غريبة عليا ، فقلت له : بصراحة لأ !! .. قال لي : يا عم أنا اللي كنت بالعب معاك زمان من الشباك اللي كان ورا العمارة دي !! مش فاكر الطيارة الورق اللي وقعت فوق بيت أم رمزي ؟؟ .. لقتني باقول له : يااااااااااااااااه !! يا دين مامي !! أيوه يا عم فاكرك !! .. وبعدين قلت له : طب فاكر أنت كورة التنس ؟؟ .. قعد يضحك وقال لي ياااااااااااه يا عم دي بقالها تلاتين سنة !! .. وفضلنا نفتكر ذكريات الطفولة الجميلة لمدة ساعة تقريباً !!

قبل ما يمشي وهو بيسلم عليا ، لقيته بيقول لي : أنا اسمي محمد على فكرة !! 

تعليقات

  1. رااااااائعة.
    فوق الرائعة كمان.
    لو اتكلمت أنا على ذكرياتي هتبقى على معاكسة ولاد الجيران كنت مسمياهم سنترفيش و زعبلة!
    بس مقدرش أكتب بالرقة دي على ذكرى حلوة كدة.
    و احلى حاجة الخاتمة..على فكرة اسمي محمد :)
    تحفة بجد و فعلاً تسلم ايديك على الجمال ده كله.

    ردحذف

  2. سنكوح شنن لملوم سامي

    :))

    ربنا يجبر بخاطرك يا باشمهندسة ويسعدك ويفرح قلبك زي ما فرحتيني بتعليقك الجميل الرقيق ده :))


    برضه انتوا الأحسن مني ؛ وأنا والله اتعلمت ولا زلت باتعلم من حضراتكم جميعاً :))

    مستنيين نقرا ذكرياتك مع سنترفيش وزعبلة :))

    نهارك زي الفل بإذن الله

    :))

    نورتينا

    ردحذف
  3. :) :) :) :)


    ابتسااااااااااااااامة عررررررررررريضة فحتتتتتتتتتتتتت



    مش لقية تعليق يليق بالحالة والله يا شريف :)

    صباحك فل وورد يارب

    ردحذف
  4. ولله فيه كام واحد كانوا معايا زمان ونفسي أشوفهم أو أعرف عنهم أي حاجه

    فكرتني بالذي مضى يا باشا

    ردحذف
  5. حلوه أوي بجد أثرت فيه جدا

    ردحذف
  6. الذكريات حلوه يا باشا مفيش كلام بس بتلعب مع شخص متعرفش حتى اسمه
    إنت انسان راااااااااااااااااااااااااااااااااائع

    ردحذف
  7. بحب أوي أسلوب تعبيرك وخصوصا لما بيكون بالتفصيل وبيعبر عن أدق المشاعر
    براءة الأطفال ولعبهم التخيلي
    كنت حاسة أني شايفاكم بجد :)

    بس تعرف تخيلت النهاية مثلا انه هيكون مش بيسمع أو ممكن يكون قعيد وان اللعب التخيلي للأطفال مابيفرقش اذا كان الطفل سليم أو معاق
    لكن المفاجأة ان الطفلين ماشاء الله في الآخر كويسين
    طب إيه المانع انهم كانوا ينزلوا ويلعبوا مع بعض أو حتى يتبادلوا معرفة الأسامي بدل ما العمر يعدي وهما مايعرفوش أسماء بعض :)

    تدويناتك دائما تجبرني على الابتسام من جمال الأسلوب وبساطته :)

    استمر

    ردحذف
  8. عارف يا شريف ... والله ... انت اسلوبك زى اسلوب الكتاب العالميين الكبار ... عارف كان فيه مقولة بتقول ... ان الإغراق ف المحليه هو السبيل للوصول إلى العالميه ... عارف ... انت جميل ف زمن قبيح ... كتير اوووى بفكر ليه انت مش فى الصف الاول ف صفوف الكتاب المصريين واشهر من نار على علم كمان ... وبعدين اقول لنقسى وانت ليه مش فى طليعة المهندسين يعنى ... المهندسين مهنه مش حى اقصد ... ما علينا ... انت واحشنى كتير ... بوسلى الواد ياسين ... والبوست الى فات تحفه ... بس انا عارف انك بتقفل التعليقات ... اتركك تستمتع بالنهضه ... !

    ردحذف
  9. يااااه
    تصدق فرحت اوي بسؤالك عليا !
    جاي في وقته اوي
    شكرا ياشريف حقيقي

    ردحذف
  10. richardCatheart
    :))
    ربنا يكرمك يا مارو يا رب ويعزك ويفرح قلبك ويسعدك زي ما بتفرحينا دايماً بمرورك الجميل وتعليقاتك الرائعة ، وبعدين يكفينا فخراً إنه عجبك والله
    :))
    سلامي الكبير لحضرة المحترم زوجك والعروسة الصغننة بنوتك وسمو الأدميرال / ميرو صديقي العزيز

    نورتينا

    ردحذف

  11. لورنس العرب
    :))
    منور الدنيا كلها والله يا معتز ، ربنا ما يحرمنا من سؤالك يا غالي ويطمننا عليك ونشوفك في أحسن حال دايماً يا رب .
    أنا بعيد عنك وعن السامعين واخد دور برد في العضم ابن هرمة ، خللاني نمت 45 ساعة في اليومين اللي فاتوا !!
    قال خير اللهم اجعله خير يا معتز يا اخويا .. حلمت بإنكم كلكم (المقصود بكلكم هنا الناس اللي شرفوني بالتعليق ع البوست) متجمعين في إحتفالية كبيرة أوي معمولة في مسرح مهول ، ولابسين الطرابيش السودا المنفوخة دي بتاعة التخرج .. وبعدين كل واحد من حضراتكم يطلع على المسرح أسلم عليه أنا ولفيف من الناس اللي شكلهم مهمين وندي له ورقة عملة كبيرة فئة مائة ألف جنية !! واللي كان باين أوي في الحلم أ/ جمال .. وبعدين يا عم خرجت أدور عليكوا ، ما لقيتش حد !!
    قلت في سري هما صدقوا إن الفلوس دي هياخدوها لوحدهم ولا إيه ؟؟ مش المفروض إن بيننا اتفاق إنها تتقسم علينا ؟؟ .. يعني تمنميت ألف جنية لما يتقسموا على تسعة ، كل واحد فينا هياخد خمسة وتمانين ألف جنية (فيه جزء أنا خصمته كمصروفات إدارية + 1.5 % ضريبة حلم ) وحشين يا عم ؟؟ .. وبعدين قلت يمكن يا واد هما دايخين على فكة للورقة أم ميت ألف ، اصبر شوية .. وفضلت قاعد قاعد قاعد .. لحد ما لقيتكوا ما جيتوش قلت طب والله العظيم لانا صاحي !!
    والله يا عم وما ليك عليا حلفان ، أنا كنت ناوي أحلم لنا كل يوم حلم من ده ، يعني في الشهر كل واحد فينا هايعمل له فوق الاتنين مليون ونص !!
    لالالالالالالا .. أنا زعلان !!
    طب بصوا !! كل واحد فيكوا يجيب الخمستاشر ألف جنية اللي عليه الأول ، إثباتاً لحسن النية .. وأنا (هاحاول) أحلم تاني .. وتذكر عزيزي المواطن بأن الحلم سيد أفندي الأخلاق .
    نورتنا يا كبير

    ردحذف

  12. شيرين سامي
    :))
    ربنا يكرمك يا دكتورة ويفرح قلبك يا رب ويجعلنا دايماً عند حسن ظن حضرتك ، ألف شكر لتعليقك الجميل وذوقك الراقي
    :))
    نورتينا

    ردحذف

  13. Gamal Abu El-ezz
    :))
    ربنا يعزك يا أستاذنا ويفرح قلبك يا رب ويجازيك كل خير على تشجيعك الدائم وزيارتك الكريمة
    :))
    - عارف ؟؟ .. زمان .. لما كنا عيال .. كنا سهل إننا نتلهي في أي حاجة .. يعني ممكن لعبة الميكانو أو المكعبات اللي كنت أقعد أعمل فيها تلات أربع ساعات أنساها أول ما ييجي فيلم كارتون في التليفزيون أو ألاقي بابا راجع من الشغل وجايب لي معاه حاجة حلوة ، أو إنه يقول فجأة تيجي نخرج ؟؟
    - مش عارف هاتصدقني ولا لأ إذا قلت لك إن الشخصية (صاحبة البوست) دي كانت واقعة تماماَ من دماغي وما افتكرتهاش إلا وأنا باكتب البوست !!
    كان إحساسي بالظبط ، إني زي ما أكون اتلهيت لثواني ، زي ما كانوا بيلهوني زمان في أي حاجة علشان بابا يتسحب ويخرج من غير ما أشوفه ، ويا دوب على ما ألف راسي ألاقيه اختفى !!
    العمر بيجري يا صاحبي
    :))
    نورتنا يا غالي

    ردحذف

  14. موناليزا
    :))
    يا سبحان الله !!
    طب والله العظيم تلاتة أنا فعلاً كنت كاتب النهاية كده في الأول .. بإنه بعد ما قابلني وعرّفني بنفسه وبعد ما استرجعنا ذكريات الطفولة ، بصيت عليه وهو ماشي لقيته ساند على عكاز !! .. بس زي ما حضرتك ذكرتي ، حسيت إنها كانت هاتبقى متوقعة ومتخيلة ، وإن اللي بيقرا البوست هايكون متوقع أوتوماتيك أنه هايلاقيها .. ففضلت أنشر القصة زي ما حصلت بالظبط ، الفرق بس إن الموقف ده حصل من عشر سنين :))
    - "طب إيه المانع انهم كانوا ينزلوا ويلعبوا مع بعض أو حتى يتبادلوا معرفة الأسامي بدل ما العمر يعدي وهما مايعرفوش أسماء بعض"
    والله ما فاكر يا أستاذة إيه السبب !! ده عمر تاني !! بس يمكن لحكمة قدرية ، إني أقابل الشخص ده صدفة بعد السنين دي كلها ونفتكر مع بعض طفولتنا كأنها كانت إمبارح :))
    لك منا أطيب سلام وتحية ووافر الشكر والتقدير والاحترام على مرورك الرائع
    :))
    نورتينا

    ردحذف

  15. ENG./ELSAYED,PMP
    :))
    عمي وعم ولادي .. والله العظيم يا عم منور الدنيا كلها يا كبييييييييييييييير .. ربنا يا رب يفرح قلبك ويسعدك ويرزقك من حيث لا تحتسب ويكرمك ويبارك لك في منعم يا أجدع باشمهندسين المحروسة آمين يا رب
    عالمية !! .. والله يا باشمهندس يكفيني فخراً بجد إن ناس جميلة أوي أوي زي حضراتكم تشرفني وتقرالي ، ده في حد ذاته كرم وفضل من ربنا كبير أوي .. وبعدين لا موأخذة يا هندسة هو مين اللي شهر الكتاب المشهورين دول ؟؟ .. مش احنا ؟؟ .. الواحد فينا لو رجع لورا شوية كده وافتكر كمية الكتب اللي الواحد اشتراها لهم بالعبيط ، هايتحسر !! .. وفي الآخر ولاد التيت كل واحد فيهم دلوقتي بيبيع الكتاب بخمسين وبستين جنية ويعمل في اليوم تسع طبعات !! .. ويا ريته أصلاً كتاب !! .. وبعدين يا عمنا بطل تواضع بقى في عرض دين النبي !! ده أنت أبو التوموكون والسلطنة كلها :))
    واحشني كتير والله العظيم يا سيد ؛ بس والله العظيم تعبان فعلاً .. أنا من شوية بس كانت أول مرة أعمل حمام من تلات أيام !!
    لالا ما تخافش شديت السيفون
    نورتنا يا غالي

    ردحذف
  16. نـــــــــــــور
    :))
    حمداً لله على السلامة يا باشمهندسة ؛ ربنا يكرمك يا رب ويبارك لك ويحفظك ويفرح قلبك ويسعدك زي ما أسعدتينا بتعليقك الجميل :))
    نورتينا

    ردحذف