اللمبة والموتوسيكل والكيسا




من يومين .. لمبة السلم اتحرقت .. فقلت للبواب علشان يغيرها ورحت مطلع له عشرين جنية .. قاللي (وعينه هاتطلع ع العشرين جنية ) لا يا باشا دي على حساب العمارة ! .. رحت مرجع العشرين جنية في جيبي وقلت له : شكراً يا علي ! .. حسيت كأنه بيدعي على نفسه إن إلهي لسانه كان اتقطع قبل ما كان اتكلم !
النهاردة ، قابلني وأنا راجع من الشغل وعلى غير العادة راح فاتح لي باب الأسانسير وهاتك يا سلامات واحترامات .. وهو اللي طول الشهر عامل فيها أطرش كفيف مُقعد – ما عدا أول يوم في الشهر لما بيقبض الشهرية – المهم طلع معايا الدور اللي أنا ساكن فيه وشاور لي ع اللمبة بعد ما ركبها وفتح بقه علامة الخجل الممزوج بالبلاهة .. وكأنه مثلاً ركب طبق طائر ! .. ولسه باحط إيدي فِ جيبي لقيته بيقوللي : والله لتخللي يا باشا ! .. رحت مطلع إيدي فاضيه .. حسيت إنه كان عاوز يضرب نفسه بالجزمة ساعتها .

كنت قاعد أنا وواحد صاحبي ع القهوة .. وفجأة ! وقع قدامنا اتنين راكبين موتوسيكل .. لقيت كل اللي ع القهوة بيضحكوا .. فاستغربت بصراحة ! .. قمت أنا وصاحبي علشان نساعدهم .. لقينا اللي كان راكب ورا رجله متجبسه ونازل ضرب وشتيمة في اللي كان سايق .. حتى صاحب القهوة برضه جه وضرب اللي كان سايق على قفاه ! .. وقال له : يا أخي هو ما فيش غير الحتة دي اللي تقع فيها بالموتوسيكل ؟؟ مش كفاية إمبارح كسرت له رجله ؟؟ أنت عاوز تموته ؟؟ .. أنا بصراحة ما قدرتش أمسك نفسي من الضحك ! .. ورحت لازق الواد المتجبس على قفاه .. وقلت له : طب ده حمار وما بيعرفش يسوق وكسر لك رجلك إمبارح تركب معاه النهاردة تاني ليه ؟؟ انتوا إيه متراهنين ؟؟

كنت راكب ميكروباص من شارع الهرم .. وبنت صغيرة شاورت له (تقريباً سبع تمن سنين) وقالت له : كيسا يا عمو ؟؟ .. السواق فاغراً فاه : هه ؟؟ .. كررت نفس الكلمة : كيسا يا عمو ؟؟ .. فأنا استشفيت إنها تقصد الجيزة ، وقلت لها اركبي .. الكلمة بصراحة عجبت اللي كانوا راكبين وفضلوا كل شوية يسألوها : انتي نازله فين يا سكر ؟؟ .. ترد في براءة ونعومة : ناسله الكيسـا ! .. الكيســا ! .. ياااااه .. الكيــسا .. أحلى لفظ سمعته في حياتي ! .. تحس كده والبنت بتنطق الكلمة إنه مش ميدان الجيزة المعفن بتاعنا .. لأ .. تحس كده إنه اسم سيمفونية .. زهرة عطرية .. تحس كده إن الكلمة بتزغزغ روحك .. وكأنك هاتنزل تلاقي نفسك في بيفرلي هيلز مثلاً ! .. وافتكرت أيام عطية الأقرع (البلطجي اللي كان بيلم الكارتة في المنطقة) وهو بينده بصوته الحمّاري : نفر لوحدة جيـــظاااا .. نفر لوحدة جيــظاااا ! .. ساعتها كنت باحس إن الكلمة ليها ملمس وريحة في نفس الوقت ! .. وبعدين فكرك يعني كنت تقدر تبص في العربية تشوف هاتقعد فين ؟؟ .. شكلك كده اتجننت ! .. أنت فجأة تلاقي نفسك اتشلت واترميت جوه العربية ! .. واحد صاحبي مرة كان نازل بالترينج يجيب عيش .. وعم عطية كان فاضل له نفر (هو في الغالب بيحمل العربية تسعتاشر نفر) .. بيقول لي : والله يا ابني لقيته بيزغر لي ركبت زي الكلب ! .. وما حدش م الركاب قدر طول السكة يفتح بقه ويقول له على جنب يا أسطى ! .. لحد ما جه عند الملك الصالح وقال لنا علشان طلعتوا زباين مؤدبين أنا هانزلكم هنا ! .. الكل نزل ولا حد اعترض ولا فتح بقه أنه ما وصلهمش للجيزة !
طبعاً صاحبي ساعتها اضطر يرجع مشي لأنه دفع الجنية اللي كان معاه أجرة لعطية !

تعليقات

  1. هههههههههههههههههههه
    وربنا انت مشكلة ، الموقف بتاع عطيه ده حقيقي ؟
    أنا فاكره عطيه ده كان دايها يلف على دماغه عمه ورابطها ربطة غريبة لدرجة اني ماكنتش عارفة ده بيشوف ازاي ..
    لأ والموقف اللي ضحكني أكتر موقف الموتوسيكل .. هي الناس دي ايه صحيح ؟! طب الرهان كان على كام؟ هههههههههه

    عجبتني المواقف بجد
    :-))

    ردحذف
  2. انا عايزه اشكرك بجد انك ضحكتني من قلبي... مواقف تحفه واسلوبك في سردها يضحك اكتر من المواقف نفسها اكتر موقف عجبني بتاع عم عطيه بتاع موقف الجيظا هههههههه
    اضحك الله سنك يا شريف وربنا يكتر من مواقفك الكوميديه
    تحياتي

    ردحذف
  3. والله ضحكتني
    :))

    عجبتك كلمة كيسا
    طاب
    كيسا
    كيسا
    كيسا
    :D

    ردحذف
  4. ههههههههههههههههه

    انت جامد جدا على فكرة

    واله حلوة اوى المواقف دى ولذيذة جدا وانا بعشق الاطفال جدا على فكرة وبحب لماضتهم اوى وكمان طريقة نطقهم للكمات بتكون عسلة اوى

    شريف استمر بقى فى سرد المواقف الحلوة دى اوى ونحن فى انتظار الجديد يا باشا

    ردحذف
  5. أنا ومامتي النهادره كنا ضيوف عند أكتر من مدونة ، ومن قلبنا ضحكنا عندك ، تتصور أنا عماله أشرح لماما إن الكيسا دي بتاعه الكومبيوتر وهي تقولي لا يا بنتي ده يقصد الجيزة!!!!.
    يارب دايماً عندك حس الدعابة العالي ده .... نمسك الخشب .

    ردحذف
  6. الموقف الاول مع البواب
    شكلك كده كياد صح ولا انا غلطانه تحب تتلذذ بعذاب غيرك يا ماما ههههههههههههه..يا عم الراجل طلعت روحه وانت عمال تلعب بيه الرحمه حلوه برضه
    الموقف الثانى
    لا دى كوميديا سوداء ..ويستاهل رجله الثانيه تتكسر كمان
    الموقف الثالث
    بحب البنوتات وخاصه السن ده لان بنوتى فى سنها ..
    اقولك بجد استمتعت بقراءه البوست وضحكت ..مواقف لذيذه ..اهو نخرج من جو السياسه المميت
    تحياتى

    ردحذف
  7. βent Pasha
    :))

    هههههههههههههههههههههه
    عـِمة ؟؟ وربنا انتي سكر :) .. يا بنتي ده كان بنطلون كستور بيروح لابسه في راسه ولافف كل رجل في ناحية عكس التانية ! ويروح منزله لحد مناخيره .. فتحسي إن دماغه بقت بطاطسايه ! .. وبعدين أنا متهيألي أن عطية اتولد أصلاً من غير عينين ، هما عملوا له خرمين في وشه بإبرة باجور علشان يشوف منهم !

    موقف الموتوسيكل ده مشكلة بجد هههههههههههههههههه

    تسلميلي يا رب من كل شر
    زوجك

    ردحذف
  8. البنفسج الحزين
    :))
    يا دكتورة لا شكر على واجب .. انتي عارفاني متواضع وما باحبش اتكلم عن نفسي كتير ، دي أقل حاجة عندي D:
    فرحت والله إن البوست ضحكك ، ربنا يا رب يسعدك ويفرح قلبك دايماً
    :)
    شرفتينا

    ردحذف
  9. نهر الحب
    :))
    ههههههههههههههه ، ضحكتيني والله ، هي الكلمة عجبتني أوي بصراحة ، رغم إنها لا تمت بصلة للجيزة اللي احنا نعرفها

    أسعد الله أوقاتك

    ردحذف
  10. AhMeD RaDy
    :))

    يا باشا ربنا يكرمك ويسعدك ويفرح قلبك دايماً ، زي ما بتفرحني بتعليقاتك الجميلة :)
    بالنسبة للأطفال أنا برضه باحبهم بس باقلّق منهم !
    باحس وأنا باتعامل مع أطفال اليومين دول إني كنت كيس شيبسي وأنا صغير ههههههههههههههه

    شرفتنا

    ردحذف
  11. ديدي
    :))

    بجد فرحان إن البوست عجبكم ، شرفتونا ونورتونا حقيقي والله ، بس كده برضه ما تعرفيش الكيسا ؟
    مش بتقري في الشارع "الكيسا مدينة نظيفة" ؟ ههههههههههههههه

    أسعد الله أوقاتكم بكل الخير والسعادة ، خالص تحياتنا لك ولأسرتك الكريمة

    شرفتينا

    ردحذف
  12. هبة فاروق
    :))

    "الرحمة حلوة" أهو أنا دايماً باقول له الكلمة دي وما فيش فايدة ! هههههههههههههههههه

    الموقف التاني ده بالذات كان لازم يتصور !
    أنا وقعت ع الأرض من كتر الضحك ساعتها

    الموقف التالت .. البنت كانت فعلاً عسولة باسم الله ما شاء الله ربنا يحفظها ويحميها هي وكل اللي زيها .. وبالنسبة للسياسة الحمد لله مالناش فيها خالص :)

    سعدنا جداً بتعليقك الجميل

    شرفتينا

    ردحذف
  13. لا أعلم ما الذي قاد شاشتي إلى هذه المدونة ..
    كما لا أعلم ما الذي قاد قلمي إلى المشاركة فيها ..
    لكنني ربما أعلم أن ما قاد بسمتي إلى وجهي هو أسلوبك الطيب ياباشا ..
    تحيتي لك ..
    محمد الذهبي

    ردحذف
  14. ظلالي البيضاء
    :))
    شرفت بمرورك الكريم وتعليقك الجميل أخي الفاضل الذي أسعدني كثيراً

    دمت في خير وسعادة

    شرفتنا

    ردحذف
  15. بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    طيب حرام عليك كدا انك تعشمه وتخلى به بعد كدا مش هيعبرك

    فكرني الموتوسيكل دا بموقف حصل معايا وانا في الاقصر بس كانت عجلة ودا الفرق والحمد لله مكنتش انا

    يا أجمل براءة إنسان .. سجع .. الكيسا

    ردحذف
  16. ههههههههههههههههه تحفة انا قعدت اضحك بصوت عالي و انا لوحدي في المكتب اجمل حاجة بتاعت صاحبك اللي ركب غصم و اقتدار ده هههههههههه
    تحياتي ليك و تقبل مروري :)

    ردحذف
  17. E73
    :))
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    بالنسبة للعشرين جنية اديتهاله والله ، وهو كده كده أصلاً ما بيعبرش حد إلا بالفلوس .. ده البيه البواب !
    الحمد لله إن ربنا نجاكي من الواقعة
    فعلاً البراءة حلوة والواحد بقى يفتقدها

    شرفتينا

    ردحذف
  18. افكار مبعثرة
    :))
    هههههههههههههه
    مش هو بس اللي كان بيركب بالإكراه دي المنطقة كلها حضرتك D:

    شرفتينا

    ردحذف
  19. http://www.upquran.com/khalifa-al-taniji.html

    ردحذف
  20. ******************
    كــل سنـــة وانتــوا طيبيــن وبألف خير وصحة وسلامة وسعادة وفرحة إن شاء الله ، ويا رب السنـة دي تكون سنــة خير على الجميــع بإذن الله وتحققوا فيها كل اللي تتمنوه ، تفائلوا في الله خير
    :)

    ملــحوظة :
    ************
    تم إستعادة البوستات القديمــة بنجاح ولكــن للأسف الشديد من غير تعليقاتكم :((
    وذلك لأني كنت فاكر إن تنزيل القالب على الكمبيوتر هيحتفظ بكل المدونة زي ما هي ، ولكن للأســف اكتشفت إني لازم أكون عامل لها تصدير D:
    ياللا الحمــد لله ، قدر الله وما شاء فعـل .

    ســلام
    :)

    ردحذف
  21. البوست ده مسخرة السنين بجد D:

    ردحذف
  22. يمامة شاردة
    :))

    سعيد إن البوست عجبك ، كل سنة وانتي طيبة وبألف خير إن شاء الله

    نورتينا

    ردحذف
  23. هههههههههههه
    بس على فكرة
    أنا سـاكنة
    فى الكيـثا

    ردحذف
  24. والشغل ادام البيت
    ياعنى ربنا رحــمنى
    من رؤية عطية الأقرع
    وسلومة أبو زلـــومة
    الف حمد وشكر لك يارب

    ردحذف
  25. هههههههههههههههههههه

    يا مرحب يا دكتوره
    :))

    عطية الأقرع ده ماركة مسجلة في كل حي زي مستر إكس مش بيخلص أبداً !

    بجد الإيموشن اللي انتي حاطاه في البوست مشكلة
    أسعد الله أوقاتك
    نورتينا

    ردحذف
  26. الجميل فيها انها كلها مواقف حصلت بصحيح يعني مازال هناك مايضحك وده في حد ذاته نعمة من ربنا ..بس ليه تقول على ميدان الجيزة معفن بذمتك ماشربتش مجاريها ؟طب ما احتستش فيها ؟؟جربت ف كل مناسبة ترفع ايدك تدعي على اللي بانيها ؟؟؟؟؟؟تبقى انت اكيد اكيد في مدينة نصر ..

    ردحذف
  27. zizi
    :))
    يا ألف أهلاً وسهلاً بحضرتك منورانا والله :)
    ربنا يكرمك يا رب ويجازيكي كل خير على مرورك الرائع وتعليقك الجميل

    بالنسبة للمواقف المنشورة .. كلها حصلت أو هكذا ظننتها D:

    شرفتينا جداً بمرورك الباهي
    :)
    تحياتنا المعطرة

    ردحذف