افتحو لاديك


- انا بحب ادخل مدونتك عشان عندك مدونات كتير حلوا ومنوعه


- :D .. احم .. شكراً لذوقك ربنا يكرمك ؛ هما كلهم أساتذة بصراحة وأنا باتعلم منهم


- باشا دا اسم باباك ولا شوهره؟


- شوهره ؟؟؟ .. للأسف الناس فاهمه الاسم غلط !! عارفة لما تسيبي ورقة في شوية ميه ؟؟ مش بتلاقيها باشـِت ؟؟ فأنا بقى أقصد أن شريف باشا يعني ذاب أقصد ذابا :D


- اااااااااه انت اصدك بللغه الفصحا


- أه بالظبط آسف أقصد بالزبت !!


- انتا بتتريء عليا؟


- إطلاقاً يا فندم أنا أقدر ؟؟


- انا بكتب فرنكو عادتا بس بكتب عربي عشان انتا تفهم


- ده جميل عمري ما هنساه لحضرتك !! صدقيني أنا كمان دلوقت نسيت العربي كان شكله إيه !!


- انتا ليه بطلت تعرض الافلام الي كنت بتحكها لنا فمدونتك؟


- خلصت للأسف من كتر ما باحكها لكم !!


- ؟؟؟


- لا لا ما تاخديش في بالك !!


- على فكرا انا بكتب شعر

- بجد ؟؟؟؟


- احم على ادي ياعني


- طب ما تقولي لنا حاجة ؟؟



افتحو لاديك



- افندم ؟؟


افتحو لاديك


 بكرا مستنيك


متبوصش على انو بيتاخر



افتحو لاديك



انتا انبارح طفل صغير




هدومو فالنطره بتشحور




انهارضه انتا عالموضا وشيك



افتحو لاديك



بكرا مستنيك


:)


- أنا دمعت !!


- سوري مش اصدت ادايقك،عجبتك بيجد؟


- باقول لك دمعت !! أنا معايا واحد صاحبي انهار من كتر العياط !! دلوقت بيتشقلب وعضلة الفك عنده قفشت على مناخيره !!
- هاتحسسوني بلزمب ليه بئا؟؟ واللهي انا توقعتك هاتقولي ايه الأرف دا !!


- هي فعلاً خرا فية !! ليه ما تكمليهاش ؟؟


- هيا مشاء الله كانت طويله بس انا اختسرتها فالشويه دولم،قولت كيدا زالفل برده


- ممكن بعد إذن حضرتك أنشرها عندي في المدونة ؟؟


- انتا فجأتني !! بس لسا فحاجات فيها عوزا تتزبط ولا اسبها كيدا؟ موش عارفه!!

- لا دي حاجة فل قوي !!


- هيا فورصه قمبلة طبعا،هاتنشرها امتا انشاء الله؟


- حالاً لو تحبي !!


- اشطه بس انا مليش دعوا!!طاب هاتسميها ايه؟


- " افتحو لاديك" .. تحسيه عنوان ملغز ومبهم ؛ القاريء هيببقى عنده فضول وهو بيقرا القصيدة أنه يعرف هو إيه ده اللي يفتحه ؟؟ ويفتحه لمين بالظبط ؟؟ ولو ما فتحوش يعني التاني هيدي له إيه ؟؟ والسؤال الأهم بقى هيدي له فين ؟؟ أراهنك أن ما حدش هياخد باله خالص أنك تقصدي "افتح له إيديك" !!


- بس انا مش اصدت المعنا دا خالص !!


- ?? Really 



- أنا اصدت اديك


- اللي هي بمعنى أعطيك ؟؟


- لأه اديك الي هو اديك يا اخي بتاع كوكو كوكو !!ولا كان مفرود ياعني اكتبها افتحو ليديك؟


- كوكو كوكو ؟؟ يكونش قصدك: افتحوا للديك ؟؟


- اه بالزبط،هو صحبك فهم كيدا برده؟؟


- هه ؟؟ ما لحقتش اسأله بصراحة لأنه انتحر.