المشاركات

عرض المشاركات من أبريل, 2014

بولامبو

- (11:00م) .. ياسيــــــــــــــــن !! ياللا عشان تنام ننه يا حبيبي !! .. ياللا يا بابا .. إقلع التاتا (الشبشب) وتعالى أوبا (فوق) هنا جنب بابا .. ياسين يقف جنب السرير ويقول وهو بيشاور بصباعة ناحية عيني: لاببّا بابّا (يعني نضارة بابا ، يقصد قوم والبس النضارة واقعد معايا) !! .. لأ نضارة بابا ننه خلاص !! وبابا كمان ننه أهه خخخخخ !! .. يزن ويدبدب برجليه ويقول: لاببّا بابّا !! لاببّا بابّا !! قول مثلاً بتاع تسعتاشر مرة في الثانية !! .. أشيله وأطلعه ع السرير وأبدأ أحكي له نفس الحدوتة بتاعة كل يوم !! .. "بُص .. احنا إيه ننام ننه وبعدين إيه نقوم تِس تِس (يعني ناخد دش) وناكل مَم ونلبس التاتا ونروح عند التِن تِن (الأسانسير) ونركب البيب بيب (يفضل التوك توك) ونشوف القطة نِو نِو والبوبي هاو هاو والكوكو أوبا فووووق (العصافير والحمام يعني) ونروح عند جدو وتتو وعمو ونلعب بالكورة !!"
قول مثلاً باحكيها له بتاع تلاتين خمسة وتلاتين مرة لحد ما أنام (أنا مش هو !!) 

- (12:30ص) .. ياسين يلاقيني غفلت ورحت في النوم ؛ يروح دابب صباعة اللي أرفع من سن القلم الرصاص فجأة في عيني ويقول لي: بولامبو !! .. أن…

باللغات

صورة
يا أخي جوجل ده فيه حاجات عجيبة والله !! .. حطيت اسمي "شريف" في صفحة الترجمة بتاعة جوجل ، وقعدت أشوف شكله في اللغات المختلفة ؛ فاكتشفت إن له أشكال كتيرة قوي ونطق مختلف من لغة للتانية .. سواء باعتباره اسم أو كصفة (انظر الصورة) .. وبصراحة عجبني الحوار ده :)- عندك مثلاً بالأسبانية : الجواسيل .. تحس كده أنه اسم موسيقي جميل .. يعني لو قطعته يبقى : الجو أسيل !! .. أسيل الحبايب يا قلبي يا دااايب !! .. وينفع برضه يبقى اسم مسحوق غسيل أو مستحضر تجميل !! .. الجواسيل !! .. ياااه ع الجمال والدلع !!- باللغة الاندونيسية : اسم ابن ستين كلب يودي السجن !! .. أه والله يا عم !! .. كل ده اسم ؟؟ .. كيبالا بوليسي دايراه !! .. يا نهار أسود !! .. ليه كده يا أندونيسيا ؟؟ .. افترضنا مثلاً أن الأيام لفت بينا وزرت بلدكم ومواطن صديق حب ينده عليا في الشارع ، ده أنا يكون جالي البقبيح في الأذن الوسطى على ما يخلص !! ساعتها أنا ممكن أقول له : قشطة كده !! أنت النهاردة ندهت عليا ، بكرة آجي أشوف أنت عايزني في إيه !! .. وبعدين هي مين دي اللي دايراه لا موأخذة ؟؟ ليه العوأ ده يا أخواننا ؟؟ .. أكيد طبعاً لازم يكون ف…

حبيبتي ف تانية إعدادي

حبيبتي ف تانية إعدادي
وأنا ف ستة
يا دوب سنتين
يا رب يا رب تسقطهم
وأحصلها
وتسقط تالتة بالمرة
وأكون عديت
وأروح ثانوي
وتيجي تقوللي ذاكر لي
وأعمل نفسي مش قادر
فتيجي البيت
وتقعد جنبي ع المكتب
وأوريها
حروف أسامينا ع المكتب
* الصورة من النت

Le Tableau

صورة
نحن أمام لوحة فنية ، تركها الرسام دون أن يكملها .. قد تظن (إذا نظرت إلى اللوحة) بأن الوقت قد توقف ؛ لكنه ليس كذلك .. كل الأشخاص جالسون في أماكنهم يحبسون أنفاسهم.


في أعلى اللوحة تجد القلعة المحتلة من الـ"توبان"(Tout Peintمكتملو الرسم) وهم الطبقة المتعالية التي تحمل البغضاء لمن دونها ؛ يرون أن الرسام قد صنع منهم عالمه ؛ لذا فقد سيروا الأمور لصالحهم كما لو كانوا في الفردوس !! وقرروا إعادة تنظيم القلعة وطرد من دونهم !! .. يخالفهم في ذلك "رامو" الذي يشعر بأنهم أناس متفاخرين بمظهرهم ، يؤمن بالحرية والمساواة وبأن الرسام لا بد أن يعود ليكمل لوحته !!
الـ"بافيني" (Pas Finis غير المكتمل) هم الطبقة المحُرم عليها دخول القلعة والمجبرين على سكنى الحديقة ، ينتظرون الليل بالنهار وعندما يأتي الليل يضطرون للتخفي من الـ"توبان" !! .. إذا نظرت إلى المكان المنخفض في اللوحة إلى اليسار ، ستلاحظ في الظلال عند أقدام الشجرة الزرقاء ؛ الفتاة "كلير" من الـ "بافيني" في عناق مع عشيقها "رامو" ؛ لذا فهما مختبئين !!
الـ"روف"The Reuf=Rough Sket…