لسان عصفور


- لما بافتكر دلوقت مفاهيمي عن الأكل زمان وأنا صغير باقعد أضحك والله .. معظم المفاهيم دي كانت نتيجة خيالي الطفولي اللي كان بيحاول يلاقي تفسير لأي اسم أو شكل أكل بيسمعه أو بيشوفه قدامه .. لسان العصفور مثلاً ؛ قعدت فترة طويلة جداً ما أكلوش لأني كنت فاكر أنه ألسنة عصافير بجد !! .. وكنت كل ما أشوف عصفورة واقفة قدامي تصعب عليا لأن ما عندهاش لسان ؛ وفسرت سبب طيرانها بعيد عننا لأنها خايفة أحسن ناخد لسانها وناكله !! .. وبقيت باخاف جداً من العصافير أحسن تتلم وتيجي تنتقم مننا !! .. (ولما شفت فيلم الطيور بتاع هيتشكوك بقيت أخاف أكتر) .. وعلشان كده قعدت فترة أسرق لسان العصفور من الكيس وأحطه على سور البلكونة علشان كل عصفورة تاخد لسانها وتشيلني من دماغها !!



- زمان برضه لما كنا بنروح عند جدي الله يرحمه ويقعدني جنبه واحنا بناكل كان بيقول لي شوية حاجات غريبة المفروض أنها علشان تشجعني أكل ، لكن في الحقيقة كانت بتخليني أقلق !! .. يعني مثلاً الفراخ (أو الكوكو زي ما كان بيقول) : كـُل الصدر ده علشان صدرك يكبر / كـُل الورك ده علشان وركك يكبر / مين الشاطر اللي هياكل حتة الزلمـُكة دي ؟؟ .. طبعاً هو ما كانش يعرف أن كل حاجة بيقولها لي كنت باقعد أتخيلها عليا وأترعب !! .. إزاي يعني أبقى طفل وأمشي في الشارع بصدر و ورك وزلمـُكة منفوخين ؟؟ .. وبالذات لما كنت أتخيل أن ممكن زلمكتي تكبر فجأة وأنا ماشي في الشارع والشورت يتقطع عليا كنت أتكسف قوي !! .. فبقيت تقريباً ما باكلش غير العيش الحاف بس !! .. ولما الله يرحمه لاحظ الحكاية دي بعد فترة ؛ ما سابنيش برضه في حالي وبقى يقول لي : العيش الحاف يربي الكتاف !! أ*ـــا يعني يا جدو أصوم طيب ولا إيه مش فاهم ؟؟


في نفس الوقت كانت جدتي الله يرحمها بتشجعني على النضافة بس بالرعب !! .. لو ما غسلتش بقك وسنانك قبل ما تنام هتيجي "الشمامة" بالليل وتعمل لك حاجات وحشة على بقك (غالباً بي بي) !! .. وأقعد أنت بقى طول الليل تخيل في شكل أم "الشمامة" دي !!


بعد فترة اتشغلت بحاجات تانية .. يعني مثلاً كان نفسي أشوف عمال مصنع الموز وهما بيجيبوا قشرة قشرة ويحشوها موز وبعدين يقفلوها من الحتة السودة اللي تحت دي وفي الآخر يرصوا الموز كده جنب بعضه ويربطوه في سباطة واحدة !! .. كان نفسي برضه أشوف شجر المكرونة الإسباجتي علشان أعرف إزاي بيقطفوها من ع الشجر كده من غير ما تتكسر ؟؟ وإزاي بتطلع كلها مفرودة ونفس المقاس بالمللي ؟؟ سبحان الله بجد !! .. وطبعاً كنت عارف أن اللبن بييجي من البقرة اللي هي مرات الجاموسة اللي بتعمل لنا الزبادي (زي ما الخروف جوز المعزة والفار جوز العرسة والقطة لما بتكبر بتبقى نمر والبرص تمساح صغير) .. بس ما كنتش أعرف شكل حيوان القصب اللي بيتغذى على القصب ولما بنحلبه بيطلعه لنا عصير !!


ياللا بقى احكوا لنا على ذكرياتكم مع الأكل وأنتوا صغيرين :)