المشاركات

عرض المشاركات من مايو, 2013

كورة التنس

زمان .. لما كنت عيل صغير .. كنت متعود أقف كتير لوحدي في بلكونة شقتنا القديمة .. كان فيه بيت قديم من دور واحد قدامنا .. هو مش قدامنا بالظبط ؛ هو جنب العمارة اللي قدامنا .. البيت ده عمري ما شفت فيه حد أبداً .. كان له بوابة حديد خضرا ، وشباكين لونهم أخضر ع الجنبين .. مش ده المهم .. المهم ؛ أن كان فيه شباك صغير عليه حديد بيطل على سطوح البيت ده .. الشباك ده كان تبع شقة في البيت اللي مدخله في الشارع اللي بعدنا .. كنت ساعات بعد العصر ألاقي فيه ولد واقف في الشباك ده وعمال يشاور لي بإيديه من ورا الحديد وبيعمل لي باي باي .. هو أنا ما كنتش باشوف وشه كويس ، علشان المسافة بيننا كانت بعيدة .. بس حركاته كانت بتضحكني .. في الأول ؛ كنت باتكسف !! .. وأروح موطي تحت سور البلكونة علشان ما يشوفنيش !! .. وبعدين أفضل أرفع راسي سِنة بِسنة من ورا السور لحد ما أشوفه بعيني .. وأول ما يشوفني أروح نازل تاني بسرعة ومستخبي !! .. وساعات كنت أجيب جرنان وأفرده وبعدين أرفعه فوق السور وأبص من تحتيه ، علشان أشوفه إذا كان هايكشفني ولا لأ ؟؟ (قال يعني الجرنان هايترفع لوحده) .. ولما ألاقيه بيشاور لي بصباعه السبابة جامد أعرف …

عما يخبئه القدر في يديك من خلف ظهرك

- لعلك تساءلت مثلي يومأً ما عما يخبئه لك القدر في يديك من خلف ظهرك ، وذلك بعد أن شاهدته بأم عينيك (دي مش شتيمة على فكرة) اللي هياكلهم الدود وهو يلخبطهما ويلخفنهما بسرعة خاطفة أمامك ؛ حتى اختلطت عليك يمينك بشمالك ، فلم تعد تدري في أيهما وضع سعادتك وأحلامك (حتى تلك التي لم تشتهيها بعد) ، وفي أيهما وضع لك البلبل !! .. تدخر محاولة الاكتشاف لـ لاحقاً لاعتقادك بأنها المحاولة الوحيدة المسموحة لك وتأجلها لوقت زنقة .

- تتناسى الأمر تماماً في لحظات سعادتك مُشَبِّهَةٌ اليقين ، بأن تدفن يداك في جيوبك وتمشي قلبك طرب !! مبرراً اللي أنت فيه ده بأنه علشان أنت ابن حلال ونيتك سليمة وأنك صبرت ونلت ، طارداً الأفكار السوداء من عقلك الباطن وأنه بلاش نقدر البلا قبل وقوعه ؛ محاولاً ألا تُفلت سبابتك وإبهامك من فوق أنفك حتى لا تخترقه رائحة الخره اللي لازق في نعل جزمتك ؛ باصقاً في إشمئزاز على كل ولاد الكئيبة المتأففين من حولك ؛ محترزاً من كل الناصحين المستكترين "الكحكة" في إيد اليتيم !! .. وإن ما فيش أحلى من كده نصيب !! .. يكون كل اعتقادك حينئذ بأن الدنيا هي الشابة وأنت الجدع !!

- بعد أول أ/ قـ لم ؛ تقر…